اخبار

شعار امسال روز جهانی بهداشت "سلامت من، حق من"

سلامت
 با توجه به اینکه سلامتی یکی از بزرگترین نعمت‌هایی است که خداوند به انسان عطا فرموده، انتخاب یک روز به عنوان روز جهانی بهداشت توسط سازمان جهانی بهداشت باعث افزایش توجه همه مردم به موضوع تندرستی و سلامت می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا مردم با موضوع پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت آشنا شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه اولین مجمع سازمان بهداشت جهانی در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸ برگزار شد و  از سال ۱۹۵۰ قرار بر این شد تا این روز به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری و گرامی داشته شود گفت: سازمان بهداشت جهانی هشت کمپین مهم دارد که یکی از کمپین ها روز جهانی بهداشت است، با توجه به اهمیت سلامت، به منظور افزایش آگاهی و جلب توجه مردم به موضوع سلامت این روز نامگذاری شده و شعار امسال روز جهانی بهداشت "سلامت من، حق من" می باشد.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به اینکه در سراسر دنیا سلامت میلیون‌ها نفر از انسان‌ها با روند فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار دارد، خاطرنشان کرد:  بیماری‌ها و بلایا از عوامل مرگ و میر و ناتوانی به شمار می‌آیند همچنین جنگ‌ها و درگیری‌ها علاوه بر ویرانی باعث مرگ، درد، گرسنگی و ناراحتی‌های روحی_روانی افراد می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث ایجاد آلودگی هوا شده و حق تنفس هوای پاک را از انسان‌ها سلب کرده است، آلودگی هوا در داخل و خارج از منزل هر ۵ ثانیه یک انسان را به کام مرگ می‌کشاند. 

دکتر شکیبا تصریح کرد: بر اساس گزارش شورای اقتصاد سلامت سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۱۴۰ کشور، سلامت را به عنوان یک حق بشری در قانون اساسی خود به رسمیت شناخته‌اند، در این میان متاسفانه کشورهای بسیاری نیز قوانین مدونی در راستای اطمینان از دسترسی همه افراد به خدمات بهداشتی ندارند.

این مقام مسئول بیان کرد: هرچند که دسترسی افراد به خدمات بهداشتی به عنوان یک حق بشری شناخته شده است اما باید تدابیری اندیشیده شود تا همگان به این خدمات دسترسی داشته باشند، طبق آمارهای ارائه شده، در سال ۲۰۲۱،  متاسفانه بیش از نیمی از جمعیت جهان به طور کامل تحت پوشش خدمات ضروری نبودند. پرداختن به این موضوع و تلاش برای رفع این چالش باعث شد تا باشد. 
وی افزود: برای حمایت از حق تمامی افراد در همه جا، دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، آموزش، آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه مناسب، مسکن با کیفیت، شرایط مناسب کار و محیطی مناسب و دور از تبعیض، شعار امسال « سلامت، من حق من »  انتخاب شده است که همه کشورهای دنیا باید اقداماتی در راستای تحقق این شعار انجام دهند.

دکتر شکیبا با بیان اینکه در کشور ایران یک مناسبت ملی نیز با عنوان هفته سلامت داریم که از یکم اردیبهشت ماه شروع و تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد گفت: شعار ملی امسال « سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت » است، یعنی امسال تمرکز بر اجرای برنامه سلامت خانواده، پزشکی خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر می باشد.

وی تصریح کرد: این موضوع بسیار با اهمیت است و با شعار سازمان بهداشت جهانی هم راستاست. هدف از اجرای برنامه سلامت خانواده (پزشکی خانواده و نظام ارجاع) دسترسی عادلانه همه مردم به خدمات ضروری بهداشتی است.
 
دکتر شکیبا ادامه داد: استان کرمانشاه در سال گذشته موفقیت‌های خوبی در اجرای برنامه سلامت خانواده به دست آورده به نحوی که مقام اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی روزشمار هفته ملی سلامت در سال ۱۴۰۳ را به شرح زیر اعلام کرد:
شنبه اول اردیبهشت: سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی
یکشنبه دوم اردیبهشت: صلابت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی
دوشنبه سوم اردیبهشت:سلامت خانواده و سلامت زمین 
سه‌شنبه چهارم اردیبهشت  سلامت خانواده و سلامت روانی_اجتماعی 
چهارشنبه پنجم اردیبهشت: سلامت خانواده و فرهنگ سلامت
پنجشنبه ششم اردیبهشت: سلامت خانواده و جوانی جمعیت
جمعه هفتم اردیبهشت:سلامت خانواده غذای سالم و ورزش همگانی.

دکتر شکیبا در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: بیماری‌های غیر واگیر اولین عامل مرگ و میر در استان کرمانشاه به شمار می‌روند و سردمدار این بیماری‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که با عوامل خطر مهمی همچون فشار خون بالا و دیابت در ارتباط هستند.

وی افزود: وجود این بیماری‌ها در استان به ما هشدار می‌دهند تا در جهت مقابله و پیشگیری از عوامل منجر به بیماری‌های قلبی-عروقی گام برداریم، علاوه بر بیماری‌های غیر واگیر بیماری‌های واگیر نیز در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند که می توانند منجر به ناتوانی‌ها و اختلالاتی در کودکان، نوجوانان و جوانان شوند و پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها در جای خود نیز مهم می باشد.
 
امیدواریم با گسترش اجرای برنامه سلامت خانواده (پزشکی خانواده و نظام ارجاع) گام مهمی در راستای افزایش شاخص عدالت در سلامت و پیشگیری از بیماری ها برداریم.
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید