اخبار

به مناسبت روز جهانی آسم ؛ تغذیه با شیر مادر موجب کاهش ابتلا به آسم و آلرژی کودکان می شود

به مناسبت روز جهانی آسم ؛ تغذیه با شیر مادر موجب کاهش ابتلا به آسم و آلرژی کودکان می شود
نظر به اهمیت موضوع و ضرورت پیشگیری و کنترل بیماری آسم، اولین سه شنبه ماه می هر سال  به عنوان روز جهانی آسم نام گذاری شده است. امسال نیز بزرگداشت این روز مصادف  با ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ با شعار «ارتقاء درمان آسم با آموزش» می باشد.

 دکتر شکیبا معاون بهداشت دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه  گفت: آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن غیرواگیر است که بیش از ۲۶۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سالانه باعث مرگ بیش از ۴۵۰ هزار نفر در سراسر جهان است که بیشتر آن ها قابل پیشگیری می باشند.

 وی با بیان اینکه این بیماری شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی و علت بستری در بیمارستان در این سنین  میباشد و از دلایل مهم غیبت طولانی از مدرسه است گفت: بدیهی است تغذیه با شیر مادر به ویژه در 6 ماهه اول زندگی موجب کاهش ابتلا به بیماری آسم و آلرژی می گردد. 

 دکتر شکیبا در ادامه برخی از  علائم این بیماری را اینگونه بیان کرد: تنگی نفس، احساس درد در قفسه سینه، خس خس سینه در هنگام بازدم که نشانه شایع آسم در کودکان است ،مشکل خواب ناشی از تنگی نفس، حملات سرفه یا خس خس سینه که در اثر ابتلا به ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر می‌شوند.

 معاون بهداشت دانشگاه گفت: راه های تشخیص بیماری بر اساس شرح حال یافته های پرتوشناسی پزشکی و بررسی حجم های ریوی می باشد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه درمان بر اساس عوامل  ایجاد کننده بیماری، دارویی و غیر دارویی می باشدگفت: درمان اولیه شامل قطع استعمال عوامل دخانی (سیگار، قلیان، پیپ و ...)، دوری از عوامل محرک شغلی در معدن کاران و مشاغل خاص، کاهش آلودگی های زیست محیطی به خصوص گازهای حاصل از احتراق سوخت های فسیلی، اصلاح الگوی تغذیه ای و شناسایی عوامل حساسیت زا مانند عوامل ژنتیکی در بیماران می باشد که نقش اساسی در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد.

 دکتر شکیبا با اشاره به اینکه استفاده از ادویه جات، فلفل و غذاهای آماده و کنسروی سبب ایجاد و تشدید آسم و آلرژی می شود گفت: به این بیماران توصیه می شود که مصرف میوه، سبزی و غذاهای تازه را جایگزین فست فودها و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و رنگ های غذایی نمایند.

رئیس مرکز بهداشت استان بیان کرد: با توجه به شعار امسال، ﺁﻣﻮﺯﺵ و توانمندسازی بیماران و خانواده های ایشان جهت مدیریت بیماری (خودمراقبتی) و افزایش آگاهی متخصصین حوزه سلامت و ارائه دهندگان خدمت در خصوص روش های نوین تشخیص و درمان های موثر کنترل آسم (استفاده صحیح از داروهای استنشاقی نظیر سالبوتامول) از حیطه های مهم آموزشی است که می تواند در کنترل و درمان این بیماری بسیار موثر باشد.

وی در پایان افزایش آگاهی شرکت های دارویی در راستای تولید و دسترسی به داروهای موثرتر، دارای عوارض کمتر و سازگار با محیط زیست را یکی دیگر از بسترهای نیازمند آموزش معرفی کرد.
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید