اخبار

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از گرمازدگی

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از گرمازدگی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش دمای هوا و ضرورت توجه بیشتر به سلامت افراد در روزهای گرم، بر رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از گرمازدگی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر ایمانی با اشاره به اینکه در فصل گرما، دریافت کافی مایعات از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی است گفت: افراد، به‌ویژه سالمندان، باید آب را به‌صورت منظم و زمان‌بندی‌شده مصرف کنند، حتی در مواقعی که احساس تشنگی ندارند اعضای خانواده و اطرافیان لازم است به مصرف مایعات در سالمندان توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: افرادی که به دلیل شغل یا فعالیت روزانه، ساعات بیشتری در فضای باز هستند بیش از دیگران در معرض کم‌آبی و گرمازدگی قرار دارند؛ از این‌رو این افراد باید در فواصل زمانی کوتاه‌تر و به میزان بیشتر مایعات مصرف کنند.

معاون بهداشت دانشگاه همچنین با اشاره به اهمیت جبران املاح از دست‌رفته بدن اظهار داشت: استفاده از محلول‌های خوراکی ویژه ORS می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از اختلالات الکترولیتی ناشی از تعریق شدید،از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن و گرمازدگی داشته باشد.

وی با توصیه به گنجاندن سبزیجات و میوه‌های آبدار در برنامه غذایی روزانه گفت: مصرف سبزیجاتی مانند کاهو و خیار، همچنین میوه‌هایی نظیر هندوانه، طالبی و هلو، به دلیل دارا بودن آب، املاح و فیبر غذایی، می‌تواند به حفظ تعادل آب بدن و کاهش احتمال بروز گرمازدگی کمک کند.

دکتر ایمانی ادامه داد: در هوای گرم، مصرف غذاهای سبک، ساده و زودهضم نسبت به غذاهای سنگین، چرب و پرادویه مناسب‌تر است. در این میان، برخی غذاها و نوشیدنی‌های رایج در فرهنگ غذایی ایرانی مانند آب‌دوغ‌خیار، دوغ رقیق، شربت‌های کم‌شیرین همراه با آب‌لیمو یا نعنا، خاکشیر و تخم‌شربتی می‌توانند در تأمین بخشی از آب مورد نیاز بدن مؤثر باشند.

وی همچنین نسبت به مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین، نوشابه‌های گازدار و زیاده‌روی در مصرف چای و قهوه هشدار داد و گفت: این نوشیدنی‌ها انتخاب مناسبی برای روزهای گرم نیستند و بهتر است به جای آن‌ها از آب، دوغ رقیق و نوشیدنی‌های کم‌شیرین و طبیعی استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: رعایت توصیه‌های ساده تغذیه‌ای در کنار پرهیز از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور مستقیم خورشید، می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات ناشی از گرمای شدید جلوگیری کند. همچنین در صورت مشاهده علائمی مانند ضعف شدید، سرگیجه، تهوع، سردرد، گیجی یا افزایش دمای بدن، باید اقدامات فوری درمانی انجام شود.
۱۴ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید