اخبار

دکتر معصومی :این موضوع که متعاقب اعمال جراحی بای پس کرونر ، سکته مغزی پیش می آید صحت ندارد.

دکتر معصومی :این موضوع که متعاقب اعمال جراحی بای پس کرونر ، سکته مغزی پیش می آید صحت ندارد.
وی اظهار تعجب کرد از اینکه علیرغم انجام عمل جراحی کرونر و تاکیدهای مکرر پزشکان ، این بیماران به مصرف سیگار ، مصرف زیاد چربی ادامه داده و رغبتی به انجام ورزش نشان نمی دهند و وزن خود را کاهش نداده د و از همه مهمتر کار ساده ای که خیلی مهم است یعنی کنترل فشار خون را در برنامه زندگی خود قرار نمی دهند .
آیا این موضوع صحت دارد که متعاقب اعمال جراحی بای پس کرونر ، سکته مغزی پیش می آید ؟
این سوالیست که از استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرسیدیم و او در جواب گفت :اگر بصورت مختصر به سئوال فوق پاسخ دهیم این موضوع صحت ندارد ، زیرا کلیت این مسئله بعنوان یک اصل از نظر علمی قابل قبول نمی باشد . اما ذکر چند نکته در این رابطه از اهمیت زیادی جهت پیشگیری از بروز سکته های مغزی و قلبی لازم است.
پروفسور معصومعلی معصومی تاکید کرد: اولا" تعداد زیادی از عوامل ایجاد کننده سکته های قلبی و مغزی مشترک می باشند . که در راس آن فشار خون بالا جای دارد . سایر موارد عبارتند از : مصرف سیگار و مواد مخدر ، چربی خون بالا ، عدم تحرک کافی ، مصرف غذاهای پر چرب ، مصرف روغنهای حاوی اسید چرب ترانس ، چاقی و ... که مکررا" در مورد آنها بحث شده است .
وی گفت : از طرفی دیگر جنس جدار عروق در تمام بدن یکسان است . اگر پدیده تصلب شرائین در عروق قلبی اتفاق بیفتد این امکان وجود دارد که در عروق گردن یا آئورت و عروق مغزی نیز اتفاق بیفتد . لذا  به همان دلیلی که در اثر تنگی عروق کرونر و اضافه شدن لخته ، سکته قلبی پیش می آید ، ممکن است در عروق گردن و عروق مغزی نیز لخته تشکیل شده و عروق مغزی نیز مسدود شوند .
این جراح قلب و عروق گفت :  در اینجا دو موضوع دیگر ی در مورد سکته مغزی اضافه می شود  یکی امکان خونریزیهای مغزی که در زمینه سفتی و تصلب شرائین عروق و بالا رفتن ناگهانی فشار خون ممکن است پیش بیاید  و موضوع  دیگر اینکه متعاقب  بروز سکته قلبی  ، چون حالت زخم شدگی در دیواره داخلی قلب پیش می آید، ممکن است لخته بزرگی در داخل قلب تشکیل شود و اگر تکه ای از این لخته از داخل قلب کنده شود  ، در 50 درصد از موارد به سمت عروق مغزی هدایت شده و موجب مسدود شدن عروق مغزی و در نتیجه سکته مغزی  می شود . بطور کلی زمینه های ایجاد کننده سکته های مغزی و قلبی یا مشترک اند و یا مشابه همدیگر می باشند . آنچه مهم است اینکه اگر فردی دچار بیماری کرونر باشد ، احتمال اینکه بیماری عروق مغزی نیز داشته باشد بسیار زیاد است . بدیهی است پس از انجام اعمال جراحی قلب ، لازم است کنترل عوامل خطر ساز با جدیت بیشتری صورت گیرد .
وی با اظهار تعجب از اینکه علیرغم انجام عمل جراحی کرونر و تاکیدهای مکرر پزشکان ، این  بیماران  به مصرف سیگار ، مصرف زیاد چربی ادامه داده و رغبتی به انجام ورزش نشان نمی دهند و وزن خود را کاهش نداده د و از همه مهمتر کار ساده ای که خیلی مهم است یعنی کنترل فشار خون را در برنامه زندگی خود قرار نمی دهند خاطرنشان کرد در چنین شرایطی نه تنها خطر بروز سکته مغزی بلکه خطر بروز سکته  قلبی  و مسدود شدن رگهای پیوندی نیز وجو دارد .
۷ آذر ۱۳۹۰ ۰۸:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید