اخبار

وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت حوزه و دانشگاه
حوزه ودانشگاه مانند دو مغز متفکر و قلب تپنده در جامعه اسلامی، نقش سرنوشت سازی در تعالی و شکوفایی یا رکود و انحطاط جامعه به عهده دارند.
 
مفتح، پرچمداروحدت حوزه و دانشگاه
محمد مفتح ازعلما و مدرسان مبارز ایران در 1307 در خانواده‌ای روحانی در همدان به دنیا آمد.
مفتح در کنار تحصیل در حوزه، وارد دانشگاه تهران شد و پس از چند سال موفق به اخذ درجه دکترای فلسفة اسلامی گردید. تحصیل در دو محیط آموزشی حوزه و دانشگاه، سبب شد تا اندیشه وحدت میان این دو حوزه علمی، از مبرم‌ترین دغدغه‌های فکری او شود که عملاً محورهمه فعالیت‌های سیاسی واجتماعی او گردید. در مقاله‌ای که در حدود 1340 تحت عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» درمجله مکتب اسلام نوشت، به تبیین اندیشه و آرمان خود پرداخت. در همین راستا، وی شروع به تدریس در دبیرستان‌های قم نمود و کانون دانش‌آموزان و طلاب را در آن شهر دایرکرد که روحانیون فاضلی چون آیت‌الله بهشتی با وی همکاری داشتند.
آیت‌الله مفتح از اعضای شورای انقلاب بودو پس از انقلاب، سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و کمیته منطقه چهار تهران رانیز برعهده داشت. در مدت کوتاه تصدی وی در دانشکده الهیات، این دانشکده محل رفت وآمد شخصیت‌های برجسته علمی داخل و خارج از کشور بود.
دکتر مفتح از جمله شخصیت‌های فعال و مؤثر انقلاب اسلامی ایران بود و از همین رو آماج کینه و حمله استکبار جهانی  قرار داشت. سرانجام در صبح روز سه‌شنبه 27 آذر 1358توسط گروهک تروریستی فرقان ترور شد و به شهادت رسید.
۲۶ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید