اخبار

کشک این ماده بسیار پر ارزش را که فقط درسفره ایرانی یافت می شود بیشتر مصرف کنید

کشک این ماده بسیار پر ارزش را که فقط درسفره ایرانی یافت می شود بیشتر مصرف کنید
درهرم غذایی ایرانی سبزی ها به عنوان یکی از گروه های اصلی غذایی جایگاه ویژه ای دارند،گفت: وجود سبزی خوردن در سفره ایرانی یکی از رفتارهای پسنده است که باید ترویج شود وبخصوص دربرنامه غذایی کودکان ونوجوانان گنجانده شده ومصرف آن همراه با غذا تشویق شود.
دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت خبر داد: اولین راهنمای غذایی ایرانی تدوین شد.
به گزارش وب دا، دکتر زهرا عبداللهی ضمن بیان این مطلب گفت: هر کشوری راهنمای غذایی مخصوص به خود را دارد. در برخی از کشورها مانند ایران این راهنما بشکل هرم تدوین شده و براساس فرهنگ غذایی ایرانی تنظیم شده است.
وی با بیان این که درهرم غذایی ایرانی سبزی ها به عنوان یکی از گروه های اصلی غذایی جایگاه ویژه ای دارند،گفت: وجود سبزی خوردن در سفره ایرانی یکی از رفتارهای پسنده است که باید ترویج شود وبخصوص دربرنامه غذایی کودکان ونوجوانان گنجانده شده ومصرف آن همراه با غذا تشویق شود.
دکتر عبدالهی افزود: کشک ماده غذایی دیگری است که فقط درسفره ایرانی یافت می شود. این ماده غذایی بسیار پرارزش که درگروه شیر ومواد لبنی قرار دارد منبع غذایی غنی از پروتئین، کلسیم و آهن است که ازدیرباز انواع غذاهای سنتی درمناطق مختلف کشور با آن تهیه می شود وجایگزین مناسبی برای شیر، ماست و پنیر است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: هرم غذایی یکی از وسایل مورد استفاده در معرفی انواع گروههای غذایی است که میزان مصرف هر یک از مواد غذایی و نسبت مصرف آنها را با یکدیگر نشان می دهد.
وی افزود: هرم غذایی شامل پنج گروه اصلی غذایی و یک گروه متفرقه (قندها و چربی ها) می باشد. مقدار مصرف روزانه از هر گروه غذایی را می توان با استفاده از شکل یک هرم نشان داد هرم غذایی می تواند به شما کمک کند که انتخاب غذایی درستی داشته باشید. قرار گرفتن گروه قندها و چربی ها در بالای هرم غذایی به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی کمتر از بقیه گروه های غذایی (گروه های اصلی) مصرف کنند هر چه از بالای هرم غذایی به سمت پایین نزدیک می شویم به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر شود. در هر گروه غذایی، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می توان از یکی از مواد غذایی به جای دیگری استفاده کرد. هیچکدام از گروههای غذایی هرم غذایی از گروه دیگر مهمتر نیست. در واقع انسان برای سلامت خود به همه گروهها غذایی نیازمند است.
وی گفت: راهنمای غذایی ایران درشبکه های بهداشتی درمانی کشور توزیع شده و کارکنان بهداشتی به ویژه کارشناسان تغذیه موظفند آموزش های تغذیه را براساس این راهنمای غذایی به مردم ارائه دهند
۱۴ دی ۱۳۹۰ ۰۸:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید