اخبار

فست‌فود حاوی ترکیبات سرطان‌زا (کارسینوژن) می‌باشند

فست‌فود حاوی ترکیبات سرطان‌زا (کارسینوژن)  می‌باشند
عادات نامطلوب جاری در شیوه زندگی کودکان و نوجوانان کشورهای در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر این‌که تهدیدی برای سلامت فعلی این گروه سنی آسیب‌پذیر تلقی می‌شود،
عوارض فست‌ فودها (غذای آماده ) در کمین بچه‌ها

عادات نامطلوب جاری در شیوه زندگی کودکان و نوجوانان کشورهای در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر این‌که تهدیدی برای سلامت فعلی این گروه سنی آسیب‌پذیر تلقی می‌شود، کشور ما را در معرض خطرهمه‌گیری بیماری‌های غیرواگیر طی دو دهه آینده قرار داده است.
در میان کشورهای در حال توسعه، بیشترین مازاد انرژی غذایی مربوط به کشورهای منطقه خاورمیانه است و تغییرات سریع در شیوه زندگی به ویژه الگوی غذایی و فعالیت جسمی‌ساکنین این کشورها به‌ نوبه خود به افزایش سریع عوامل خطرزا و بیماری‌های غیرواگیر در این جوامع منجر شده است.
مشکل تغذیه کشورهای در حال توسعه، بیشتر ناشی از تقلید کورکورانه از فست‌فود به سبک غربی است. این‌گونه غذاها هرچند پرطرفدارند اما با وجود ظاهر و طعم جذاب، نه تنها فاقدارزش غذایی هستند بلکه عوارض گوناگونی برای سلامت در بر دارند. در این زمینه، کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیرترین گروه سنی هستند چرا که از یک‌ سو تحت فشارهای تبلیغاتی و جوایز ارایه شده از سوی رستوران‌های عرضه‌ کننده فست‌فود قرار دارند و از سوی دیگر چون در حال رشد و تکامل هستند بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر عوارض این مواد غذایی هستند.
 
بلایای فست‌فود برای بچه‌ها
 
مقایسه میزان کالری و چربی در فست‌فود ونوشابه‌ها
 
کالری
چربی
سدیم
همبرگر دوبل
1020
65
 
همبرگر معمولی
320
14
 
مرغ کباب شده بدون پوست
340
7
 
مرغ سرخ شده
550
27
 
سیب‌زمینی سرخ کرده کوچک
210
10
140
سیب‌زمینی سرخ کرده بزرگ
610
29
390
نوشابه گازدار (130میلی‌لیتر)
410
   
آب پرتقال (130 میلی‌لیتر)
140
   
آب
0
   
فست‌فود حاوی ترکیبات سرطان‌زا (کارسینوژن) که تحت عنوان آمین‌های هتروسیکلیک خوانده می‌شوند، می‌باشند که بیش از 10 سال است شناخته شده‌اند. فست‌فود از مهم‌ترین دلایل بروز چاقی هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز چاقی، افزایش کالری‌های دریافتی در بدن است که مصرف فست‌فود نقش ویژه ای در آن ایفا می‌کند. یافته‌های پژوهش‌های گوناگون نشان داده که فست‌فود حالت اعتیادآور دارد و هرچه میزان مصرف آن در طول هفته افزایش یابد میزان تمایل به خوردن آن بیشتر می‌شود. محتویات فست‌فود به‌گونه‌ای است که مردم را به زیاده‌روی در خوردن ترغیب می‌کند و خطر چاقی مفرط را افزایش می‌دهد.
این غذاها علاوه بر آن که حاوی مقادیر زیادی کالری هستند به دلیل آن که باعث تضعیف مرکز کنترل اشتها می‌شوند احتمال بروز چاقی را در افراد افزایش می‌دهد.بدن انسان برای جذب چنین غذاهایی تکامل نیافته است. بیشتر فست‌فودها سرشار از کالری هستند و خوردن تنها مقدار کمی‌ از آن، کالری مصرف شده توسط بدن را به شدت بالا می‌برد، به علاوه مواد غذایی مضر و پر کالری از قبیل نوشابه‌های گازدار و سیب زمینی سرخ شده هم به همراه فست‌فود مصرف می‌شوند که عوارض این قبیل مواد غذایی را دو چندان می‌کند. علاوه بر این، فست‌فود دارای چربی‌های مضر ترانس و کلسترول بسیار بالایی هستند. فست‌فود در بیشتر کشورها هنوز شامل سطح بالایی از ترانس اسیدهای صنعتی غیرمجاز هستند اسید چرب ترانس اثر بیولوژیک قدرتمندی دارند که می‌تواند به افزایش وزن و چاقی شکمی‌یا تیپ 2 دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی و انواع بدخیمی‌ها منجر شوند. چربی‌های ترانس به این دلیل مضر هستند که به افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب منجر می‌شوند. فست‌فود سرشار از سدیم هستند. مصرف فست‌فود باعث می‌شود فرد به‌طور ناخواسته و بدون آن‌که متوجه باشد، مقادیر زیادی نمک دریافت کند که این امر به‌نوبه خود در همه سنین عوارض درازمدت زیادی در بردارد.
فست‌فود به‌طور معمول با نوشابه‌های گازدار سرشار از مواد اسیدی، قند و انواع مواد شیمیایی همراه است که علاوه بر خطر چاقی، درایجاد پوسیدگی دندان، پوکی استخوان و... نقش دارند. پژوهش‌های گوناگون نشان داده میزان مصرف غذاهای سالم مانند میوه و انواع سبزی در کودکان و نوجوانانی که از غذاهای استفاده می‌کنند کمتر از سایرین است.
۲۵ دی ۱۳۹۰ ۰۹:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید