اخبار

افراد چاق چهار برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان کولون و رکتوم هستند،

افراد چاق چهار برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان کولون و رکتوم هستند،
دکتر بشیری :تنظیم و تعدیل وزن بدن، انجام ورزش بصورت منظم ، عدم استعمال دخانیات بویژه سیگار ، مصرف روزانه کلسیم و ویتامین D3 ، حفظ رژیم غذایی ، افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات، کاهش مصرف چربی و گوشت قرمز و پرهیز از یبوست تا حدود زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

به گزارش ایرنا، روده بزرگ که قسمت تحتانی گوارش را تشکیل می دهد از یک لوله عضلانی توخالی تشکیل شده که از قسمت انتهایی روده کوچک شروع و به مقعد ختم می شود.

این عضو از بدن 120 تا 180 سانتی متر طول دارد و مسوول جذب آب و املاح مورد نیاز و دفع مواد زاید بدن است.

یافته های پزشکی نشان می دهد سرطان روده بزرگ از لایه داخلی روده که مخاطی است منشاء می گیرد، ضمن آنکه اغلب این سرطان از یک ضایعه خوش خیم مخاطی بنام ' پولیپ ' شروع می شود که می توان با شناسایی و برداشتن آن از بروز سرطان جلوگیری نمود.

طبق گفته پزشکان، سرطان روده بزرگ یکی از بهترین الگوهای سرطان بمنظور پیشگیری و تشخیص زودرس است و این مهم برای بیمار و پزشک از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با اقدام مناسب و شناسایی ضایعه مشکوک و پولیپ می توان پروسه را متوقف و مانع ایجاد سرطان شد.

یک متخصص گوارش و کبد درخصوص علایم ابتلا به این نوع سرطان گفت: علایم سرطان کولون و رکتوم (روده بزرگ) گسترده و متنوع است و اغلب اختصاصی نیست.

دکتر ' همایون بشیری ' به مناسبت روز جهانی سرطان به خبرنگار ایرنا افزود: اما باید توجه داشت در صورت بروز علایمی مانند وجود یبوست و اسهال یا یبوست و اسهال توام که قبلا در فرد سابقه نداشته، مدفوع باریک، وجود خون در مدفوع، احساس عدم تخلیه کامل بعد از عمل دفع، نفخ و گاز بیش از حد، درد و قولنج شکمی همراه با نفخ، ضعف، بیحالی و خستگی و کاهش وزن ناخواسته باید به پزشک مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد نیز دچار سرطان کولون بدون علامت شوند، ادامه داد: برای شروع اقدامات درمانی برای انواع سرطانها نباید منتظر شروع علایم ماند ، زیرا اغلب سرطانها که در مرحله علایم تشخیص داده می شوند، پیش آگهی خوبی ندارند.

دکتر بشیری انجام کولونوسکوپی را مطمئن ترین روش غربالگری و تشخیص زودرس برای افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در هر سنی عنوان کرد و گفت: این عمل با دستگاه آندوسکوپی که قابلیت ارتجاعی فراوان دارد، انجام می شود که در این روش روده بزرگ رصد می شود و تمامی ضایعات مشکوک در این عضو از بدن مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: علاوه بر آن این دستگاه می تواند اقدام به نمونه برداری از ضایعات مشکوک و پولیپ نماید و همچنین امکان برداشتن پولیپ از این طریق وجود دارد.

وی با بیان اینکه بمنظور ارزیابی روده بزرگ ، لازم است این عضو به اندازه کافی تمیز و تخلیه شده باشد تا امکان بررسی هر نوع ضایعه مقدور گردد، گفت: روشهای مختلفی جهت تمیز کردن روده وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از رژیم های مایعات حداقل به مدت 24 ساعت و داروهای ملین اشاره کرد.

بشیری ادامه داد: اگر کولونوسکوپی طبیعی باشد، نوبت بعدی بین پنج تا 10 سال بعد و بسته به وضعیت فرد خواهد بود.

وی گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد در بیش از 90 درصد موارد، این روش توانسته از بروز سرطان کولون و رکتوم در افراد جلوگیری کند.

این پزشک کرمانشاهی در باره افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع از سرطان نیز اظهار داشت: سن، مهم ترین عامل خطر ابتلا به این بیماری است که معمولا' پس از 50 سالگی ایجاد می شود، اما موارد ابتلا در افراد زیر 50 سال نیز در حال افزایش است.

وی مبتلایان به بیماریهای التهابی مزمن روده و سرطان کولون و پولیپ را از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان عنوان و تصریح کرد: همچنین وجود سابقه ابتلا به سرطان و یا پولیپ روده بزرگ در خانواده و بستگان، میزان خطر ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش می دهد.

وی میزان ابتلا به سرطان کولون و رکتوم در زنان و مردان را تقریبا یکسان عنوان کرد.

این متخصص گوارش تاکید کرد: تنظیم و تعدیل وزن بدن، انجام ورزش بصورت منظم ، عدم استعمال دخانیات بویژه سیگار ، مصرف روزانه کلسیم و ویتامین D3 ، حفظ رژیم غذایی ، افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات، کاهش مصرف چربی و گوشت قرمز و پرهیز از یبوست تا حدود زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که افراد چاق چهار برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان کولون و رکتوم هستند، ضمن آنکه میزان بروز این سرطان با مصرف سیگار دو تا سه برابر بیشتر است.

این پزشک متخصص در پایان خاطرنشان کرد: افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره و مراقبتهای لازم می توانند جان خود و نزدیکانشان را از خطر مرگ نجات دهند

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ۱۲:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید