اخبار

نگاه...

نگاه...
همه چیز از اینجا شروع شد
میتواند انسان را از عرش عزت به فرش ذلت و بالعکس بکشاند. انسان مختار است و میتواند با توجه به نوع نگاه و استفاده ی صحیح از این نعمت اللهی زمینه ی نیک بختی خود را در دو جهان رقم بزند و یا با رها کردن آن موجب شقاوت خود شود. زنهار که این اسب چموش از افسار بگریزد چرا که انسان را به بندگی خود و در آخر به نیستی میکشاند.
همه چیز از اینجا شروع شد،جوانی از انصار با زنی خوش سیما که طبق عرف جامعه روسری خویش را پشت گوشهایش قرار داده بود و چهره و گردنش نمایان بود روبرو گردید و به او خیره شد و چشم از او بر نداشت تا اینکه زن وارد کوچه‌ای شد و جوان نیز همینطور که با نگاه به پشت سرش آن زن را تعقیب می کرد وارد کوچه شد و ناگهان صورتش به تیزی استخوانی که از دیوار بیرون زده بود برخورد کرد و شکافته شد.همین که زن رفت، جوان تازه به خود آمد و دید خون از صورتش جاری است!
نقطه شروع داستان،نگاهی آلوده و آغشته به لذت است و نقطه پایان آن، عاقبت تلخ این نگاه،و به عبارت دیگر آسیب!
و بعد از این داستان بود که جوان با همان حال و سر و صورتی خونین به نزد پیامبر آمد و قانون حرمت نگاه در آیه۳۰ سوره نور و در قانون اساسی مسلمین، قرآن بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد:
«قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فُرٌجَهُمْ ذلِکَ اَزْکی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعونَ»
«ای پیامبر به مردان مؤمن بگو چشمان خود را فرو بندند و عورتهای خود را از گناه حفظ کنند،این عمل برای آنها پاکیزه تر است و قطعا خدا به آنچه میکنیدآگاه است»
تبعیضی در کار نیست و سریعا در آیه ی بعد به زنان نیز، حفظ نگاه و عفتشان گوشزد میشود البته برای آنکه زینت هایشان بیشتر است مسئولیت هایشان نیز بیشتر میشود:
«وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ
أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء
وَلا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
«و به زنان با ایمان بگو :چشمان خود را(از نگاه ناروا)فرو بندند و نهانگاه های خود را از گناه حفظ کنند و زینت خود را _جز آنچه(قهرا)ظاهر میشود_ آشکار نسازند و اطراف روسری های خود را بر سینه خود اندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا کنیزانشان، یا افراد سفیه و مردانى که رقبت به زن ندارند (و نیاز شهوانى حس نمی کنند)، یا کودکانى که بر عورت های زنان آگاه نگشته اند. و پاهای خود را طوری بر زمین نزنند تا زینت پنهانی شان معلوم شود! و [شما] اى اهل ایمان! همگى به سوى خدا بازگردید باشد که رستگار شوید»
نکته مورد توجه در این آیه این است که با توجه به اینکه قرآن تعداد رکعت های نماز و جزئیات مباحث دیگر را ذکر نکرده است در رابطه با مسئله حجاب و نگاه به جزئی ترین مسائل پرداخته است!
قانون خدای تعالی نه برای آن است که ما را در تنگنا قرار دهد،بلکه برای آن است که از تنگناها و بدون اینکه آسیبی ببینیم نجاتمان بخشد.
چشم این نعمت بزرگ اللهی!
چشم با در اختیار گرفتن بیش از ۶۵% مسیر های منتهی به مغز می توانند فوراً صدها ماهیچه و اندام بدن را فعال کند و تنها با همین ویژگی نیز میتوان از حقانیت نام نهادن چشم به عنوان دومین عضو پیچیده بدن دفاع کرد! و این در حالی است که چشم یکی از زیباترین و پیچیده ترین ظرافت های ساختاری را در خود قرار داده است.عظمت این عضو به حدی است که خداوند در آیه دهم سوره بلد  عطا کردن این نعمت عظیم را به انسان گوشزد میکند:   “الم نجعل له عینین”« آیا برای (انسان) دو چشم قرار ندادیم »
اما همیشه هر نیروی قدرتمندی میتواند خطراتی را برای صاحبش فراهم آورد قدرت تاثیر گذاری این دستگاه کوچک و ظریف که تنها یک تکه پیه بیشتر نیست به گونه ای است که میتواند انسان را از عرش عزت به فرش ذلت و بالعکس بکشاند . انسان مختار است و میتواند با توجه به نوع نگاه و استفاده ی صحیح از این نعمت اللهی زمینه ی نیک بختی خود را در دو جهان رقم بزند و یا با رها کردن آن موجب شقاوت خود شود. زنهار که این اسب چموش از افسار بگریزد چرا که انسان را به بندگی خود و در آخر به نیستی میکشاند.
نگاه حرام پایان یک اقدام هوس آلود و تسکینی بر آن نیست بلکه آغازی است بر آلودگی های و هوس های خطرناکتر! آری چشم گردابی است که هیچ گاه سیر نمیشود!
تیر و کمان!
به سرعت اولین و قدرتمند ترین سلاح کارآمد لقب گرفت! قدرترین دشمن را که احدی در جنگ تن به تن حریفش نبود از راه دور و با کمترین هزینه و بدون هیچ گونه درگیری فیزیکی به راحتی از پای در می آورد!
شنیده ایم که پیامبر بسیار گرامی اسلام فرمودند:
«اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ‌ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ»
«نگاه حرام،تیری است زهر آلود از تیرهای شیطان هر کس به خاطر خدا آن را ترک کند خدا آنچنان ایمانی به او میدهد که حلاوت و سیرینی آن را احساس میکند»
در این حدیث با مهارت بالای سخن وری تمامی حملات شیطان به تیر تشبیه شده ولی تیر نگاه حرام تنها تیری است که به زهر آغشته است و تنها تیری است که زهر آن، با جاری شدن در خون قربانی به تک تک اجزا و سلول های بدنش نفوذ میکند و در نهایت تنومند ترین افرد را به خاک ذلت می افکند.
حضرت علی(ع)در حکمت۲۴۴نهج البلاغه میفرمایند:خدای متعال را در هر نعمتی حقی است.هر که آن حق را ادا کند خداوند نعمت او را می افزاید و هر که در ادای آن کوتاهی ورزد خود را در معرض خطر زوال آن نعمت قرار داده است.
و اما حق چشم چیست؟!
امام زین العابدین علیه السلام در رساله حقوق خود می فرمایند:
و اما حق چشم بر تو آن است که آن را از هر ناروا بپوشانی و با استفاده از چشم عبرت بیاموزی و از هرزه نگری و نگاه های بیهوده پرهیز کنی؛زیرا به وسیله چشم یا باید بر دانش خود بیفزایی یا بینش خود را بالا ببری؛چون چشم وسیله عبرت آموزی است. خداوند فرموده است: فَاعْتَبِروُا یَا اُولِی الاَبْصَارِ    پس عبرت بگیرید ای صاحبان چشم!
تَدَبَّرُوا آیَاتِ الْقُرْآنِ وَ اعْتَبِرُوا بِهِ فَإِنَّهُ اَبْلَغُ الْعِبَرِ
در آیه های قرآن بیندیشید و به (وسیله) آن پندگیرید،زیراکه آیات قرآن رساترین عبرتهاست.
خداوند کریم نیز هدف از بیان داستانها و وقایع تاریخی در قرآن را عبرت پذیری بیان میکنند:
لَقَدْ کَان فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِوُلِی الالْبَاب(سوره یوسف آیه۱۱۱)
درسرگذشت آنان درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود.
نگاه حرام از دیدگاه ادیان دیگر
حضرت عیسی علیه السلام فرمودند:
از نگاه به زن بیگانه بپرهیزید زیرا نگاه حقیقتا در دل کاشته میشود و همین نگاه مختصر در ایجاد فتنه برای صاحبش کافی است.
حضرت یحیی ابن ذکریا علیه السلام فرمودند: منشاء زنا نگاه به زن بیگانه و ساز و آواز است.
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ چشمان با ارزش را این گونه توصیف می کند:
«کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَومَ القِیامَهِ اِلّا ثَلاًًثَهُ اَعیُنٍ: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشیَهِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَت ساهِرَه فی سبیلِ الله»
[9]
همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرونهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد.
چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می گردد:
1 . دیدن شگفتیها:
 رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
«غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ»
چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید.
2 . راحتی قلب:
 امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود:
«مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ»
آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است.
3 . نیک خویی:
‌همچنین آن حضرت فرمود:
«مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ»
کسی که نگهاههایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد.
4 . پاداش الهی:
 امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
«مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَهٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ»
هر کسی زنی را ببیند و (بلافاصله) دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد.
5 . چشیدن شیرینی ایمان
 
 
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۵:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید