اخبار

ایرنا بررسی می کند: پدیده نان خشکه فروشی در کرمانشاه

این معضل در کمیسیونهای اجتماعی و تخصصی استان بررسی شده اما هنوز به راهکار عملی دست پیدا نکرده ایم.
خبرگزاری دانشجویان ایران - کرمانشاه

"بررسی پدیده نان خشکه فروشی در کرمانشاه"

این روزها چه زیاد به گوش می رسد صدای کودکانی را  که سالهاست با این آهنگ" نان خشک، پلاستیک، آهن پاره ... خریدارم"  زندگی می کند، کودکی که مجبور است مخارج زندگی اش را از این طریق فراهم کند و هر روز به این امید است که نانهای بیشتری دور ریخته شود تا بتواند نان شب خود را تامین کند. فصل تابستان فرصتی می شود تا درآمد یک سال تحصیلی خود را فراهم کند و همه آرزویش این است که روزی بتواند با درآمدش به جای فرقون یک چرخ راحت بخرد و با اندک سرمایه اش پلاستیک های رنگی خرید و فروش کند.کودکی که میداند خانواده اش چشم انتظار است  تا او با دست پر بیاید.

  این شغل تنها راهی است که او می تواند بدون سرمایه شروع به کار کند و خوب می داند که فروش نان خشک درآمدش بیشتر از فروش نان است نانی که روزی  غذای اصلی ما آدمها بود و الان تبدیل به غذای اصلی دام ها شده نانی که ما ایرانیان برایش احترام قائلیم بطوری که اگر تکه نانی را روی زمین ببینیم خم می شویم و آن را در گوشه ای می گذاریم و معتقدیم که نان برکت سفره هایمان است و آن وقت بی خبر از آنیم که 30 درصد از این نعمت الهی تبدیل به ضایعات می شوند که این مقدار معادل با 2/5 میلیون تن گندم است یعنی همان مقدار کسری سالیانه ای که با پرداخت ارز از خارج وارد می شود و این گوشه ای از آمار و ارقامی است که با شنیدن آن مغز ما سوت می کشید و ناخودآگاه سئوالی که به ذهن می آید این است که چه کسی مقصر است؟ آیا مسئولین باید پاسخگوی این سئوال باشند که چرا در این چرخه 300 میلیون دلار از گندم های تولیدی و وارداتی ضایع می شود و دور ریخته می شود چرا آنقدر فروش نان خشک رونق گرفته که نانوایان بخشی از نان ها را خشک می کنند و می فروشند آیا نظارت دولت در این امر کافی است!!!.

                 معاون فرماندار کرمانشاه:هنوز به راهکار عملی دست پیدا نکرده ایم!

 معاون اجتماعی سیاسی فرمانداری کرمانشاه معتقد است: این معضل در کمیسیونهای اجتماعی و تخصصی استان بررسی شده اما هنوز به راهکار عملی دست پیدا نکرده ایم.

 سعید امیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به این مطلب که جمع آوری ضایعات و نان خشک فروشی جز مشاغل کاذب است، توضیح داد: از آنجا که این مشاغل نیاز به سرمایه ندارند و از این راه سود کافی را بدست می آورند عده ای به این مشاغل رو آورده اند واین مسئله یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر شهرهای بزرگ از جمله کرمانشاه است.

 وی در خصوص علل شکل گیری "نان خشک فروشی" گفت: در سالهای اخیر به خاطر خشکسالی و نبود علوفه کافی و از طرف دیگر به خاطر ایجاد شهرک های حاشیه نشین در سطح شهر گرایش بیشتری به این نوع مشاغل است.

 امیری خاطر نشان کرد: علاوه بر این مسئله خرید ظروف مسی و رویی نیز مشکل دیگر است و تا زمانیکه کارخانه های پذیرای خرید این اقلام هستند این افراد تغییر رویه نمی د هند و به کار خود ادامه می دهند.

 وی با تاکید بر اینکه این معضلات مختص به کرمانشاه نیست، بیان کرد: این وضعیت در تهران و سایر استانهای پر جمعیت دیده می شود و کرمانشاه نیز یکی از شهرهایی است که مهاجرت از روستاها به شهر  زیاد است و افراد به چنین  مشاغلی رو می آورند.

 معاون اجتماعی و سیاسی فرماندار کرمانشاه یادآور شد: پیرامون این معضل جلساتی با کارگروه اجتماعی و کمیسیون های تخصصی داشته ایم اما هنوز به راهکار عملی در این زمینه دست پیدانکرده ایم.

۲۰ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۲:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید