اخبار

استفاده از بطری و شیر مصنوعی سبب افزایش خطر عفونت های گوش میانی در شیرخواران

مسوول برنامه تغذیه نوزادان مرکز بهداشت استان کرمانشاه، یکی از مهمترین علل روی آوردن مادران به تغذیه نوزادشان با شیر مصنوعی(شیرخشک) را عدم اطمینان از کافی بودن شیرشان دانست.

بهناز کاملی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) منطقه کرمانشاه، دومین علت روی آوردن مادران به استفاده از شیر مصنوعی در نوزادان را وضعیت های نامناسب شیر دهی ذکر و خاطر نشان کرد: این امر خود باعث می گردد اختلال در شیر خوردن نوزاد صورت گرفته، به صورت کامل تغذیه نشود و خیلی زود پستان مادر را رها کند، بدون اینکه سیر شود.

وی با اشاره به باورهای غلط در مادران برای روی آوردن به شیر مصنوعی، اظهار داشت: این تصور که پستان کوچک شیر کمتری تولید می کند یا چون مادرم یا خواهرم شیر مصنوعی استفاده کرده پس من هم نمی توانم شیر دهم، غلط است.

کاملی از دیگر باورهای غلط برای استفاده از شیر مصنوعی را باور از بین رفتن فرم و سایز بدن بعلت شیر دهی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از علل روی آوردن به شیر مصنوعی گریه و بی قراری شیرخوار است که مادر به اشتباه فکر می کند که شیرخوارش گرسنه است، در صورتیکه گریه شیرخوار علل دیگری دارد که باید بررسی شود، چرا که در بسیاری از تحقیقات، گریه را آخرین نشانه گرسنگی دانسته اند.

وی، تحریک محیط، گرما یا سرما، تشنگی و گرسنگی، ناراحتی، تنهایی و خستگی، خیس بودن کهنه، سوختگی ناحیه تناسلی شیر خوار با ادرار، فشار در اثر قنداق کردن، سر و صدا، عفونت های ادراری، بالا آورن مکرر شیر و ... را از مهمترین علل بی قراری نوزاد دانست.

کاملی گفت: یکی دیگر از علل روی آوردن مادران به شیر مصنوعی، مشکلات شایع پستان می باشد که به غلط مادر شیر خود را قطع می نماید.

وی، علت دیگر را انجام سزارین های بی مورد مادران دانست و گفت: از آن جا که مادر توانایی شیر دهی را نسبت به زایمان طبیعی دیرتر دارا می شود، باعث دیر شروع کردن شیردهی و تمایل استفاده از شیر مصنوعی می گردد.

مسوول برنامه تغذیه نوزادان مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: علت دیگر استفاده از شیر مصنوعی برای تغذیه نوزادان، شاغل بودن مادران شیر ده است که به دلیل ناآگاهی از چگونگی دوشیدن و ذخیره سازی شیر، مادر سریعا به محض پایان مرخصی زایمان به سمت شیر مصنوعی رو می آورند.

وی با اشاره به مضرات استفاده از شیر مصنوعی و بطری، گفت: استفاده از بطری و شیر مصنوعی سبب افزایش خطر عفونت های گوش میانی در شیرخوار می شود.

کاملی افزود: همچنین استفاده از بطری و شیر مصنوعی سبب افزایش ابتلا به بیماری های اسهالی در شیر خوار می شود.

وی، انتقال آلودگی های مختلف در شیرخوار، تغییر فرم دندان و قالب فک شیرخواران،  اختلال در خواب شیرخواران، تداوم یبوست و دل درد در نوزادان،  ایجاد برفک در دهان شیرخواران و انگشت مکیدن در دوران کودکی (به دلیل ارضا نشدن روابط عاطفی در شیرخوار) را از دیگر مضرات استفاده از شیر مصنوعی عنوان کرد و افزود: استفاده از بطری و شیرمصنوعی به صرفه و اقتصادی نیست.

وی بر مزایای مهم استفاده از شیر مادر تاکید کرد و گفت: شیر مادر باعث افزایش ضریب هوشی در شیرخواران می شود.

کاملی، شیر مادر را کاملترین غذایی دانست که تا پایان شش ماهگی تمام نیازهای غذایی شیرخوار را به تنهایی تامین می کند.

وی گفت: شیر مادر تامین کننده کامل نیاز غذایی بدن شیرخوار متناسب با قدرت هضم و گوارش او است.

کاملی شیرمادر را در دسترس و سریع الهضم دانست و افزود: شیر مادر از نظر  اقتصادی به صرفه است.

وی افزود: شیر مادر باعث ایجاد رابطه عاطفی مستحکم مادر و شیرخوار می گردد و خود این امر باعث افزایش امنیت روانی شیرخوار در بزرگسالی می شود.

کاملی گفت: شیر مادر باعث پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان های شایع زنان مثل سرطان تخمدان و پستان می گردد.

وی افزود: به علت وجود چربی کافی در ترکیب انتهایی شیر مادر، شیرخوار به طور کامل سیر شده و پرخوری نمی کند. در نتیجه کمتر چاق نمی شود و از بروز چاقی در بزرگسالی نیز کاهش می یابد.


۱۴ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید