اخبار

عرضه مرغ زنده زمینه ابتلای افراد به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را ایجاد می کند

مسوول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه عرضه مرغ زنده و کشتار آن در محیط های عمومی ممنوع است، گفت: عرضه مرغ زنده زمینه ابتلای افراد به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را ایجاد می کند.  

دکتر حسین بیگلری شایعترین علت تماس با مرغ زنده را بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ذکر و خاطر نشان کرد: در صورت بروز و انتقال این بیماری از مرغ به انسان، علائم حاد عفونی دستگاه فوقانی تنفسی نمودار می شود.

وی از دیگر علائم و نشانه های آنفولانزای فوق حاد پرندگان را سردرد شدید، تب بالا، کوفتگی بدن، احساس ضعف و عدم توانایی در انجام فعالیت های روزانه، خس خس سینه، خارش شدید گلو و سرفه عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده این علائم و نشانه ها فرد بایستی به مراکز درمانی مراجعه کند، چرا که در غیر این صورت اگر اقدامات سریع درمانی برای فرد صورت نگیرد فرد تا فاز مرگ پیش می رود و اگر زنده بماند تا سال ها با مشکلات و اثرات ریوی ماندگار بیماری آنفولانزای پرندگان مواجه خواهد بود.

بیگلری با تاکید براینکه باید با عاملین عرضه و فروش مرغ زنده به شدت برخورد کرد، اظهار داشت: طبق موازین بهداشتی، واحد بهداشت محیط هر شهرستان و نیروی انتظامی با عاملین عرضه مرغ زنده به شدت برخورد می کنند.

وی افزود: باید برای عدم عرضه و خرید مرغ زنده در جامعه فرهنگ سازی صورت گیرد تا هر از چندگاهی شاهد مشکلات و مخاطرات عرضه مرغ زنده به صورت گسترده در جامعه نباشیم.

بیگلری گفت: در سالهای گذشته عرضه مرغ زنده به حدی زیاد شده بود که مردم به طور آشکار با بحران بروز و انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان دست و پنجه نرم می کردند، ولی با اقدامات انجام شده این بحران مهار شد.

وی ادامه داد: متاسفانه بدلیل کمبود مرغ بسته بندی شده در بازار، هم اکنون نیز به شرایطی برگشته ایم که امکان وقوع این بحران وجود دارد، بنابراین  مردم باید از خرید مرغ زنده در استان خودداری کنند.

۱۷ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید