اخبار

پیام وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز پزشک

پیام وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز پزشک

 

پیام وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز پزشک

فرا رسیدن یکم شهریور ماه و روز پزشک را که مقارن سالروز ولادت برجسته و پزشک ایرانی ، ابوعلی سینا است ، به همه پزشکان ، پیراپزشکان و خانواده بزرگ پزشکی کشور تبریم می گویم:

حسن انتخاب زادروز شخصیت ممتازی چون ابن سینا به عنوان روز پزشک ، فرصت مغتنمی فراهم می آورد تا با اشاره به جامعیت علمی ، نوآوری و امتیازات خلقی و رفتاری این حکیم و فیلسوف طبیب ، ضمن ارج نهادن بر تلاش ارزشمند و ایثارگرانه این قشر فرهیخته و تجلیل از خدمات حیات بخش آنان که از مصادیق آیه کریمه « ومن احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» است نگاهی دوباره به جایگاه ممتاز خدمات پزشکی و ویژگی های استثنایی آن داشته باشیم.

در منابع علمی و آموزشی پزشکی سنتی ما که سهم عظیمی در میراث علمی جهانی دارد ، در تعریف علم پزشکی ، نخست بر حفظ سلامت و سپس بازگرداندن آن در صورت وقوع بیماری تأکید می شود. این نکته ، پیام مهمی دارد که وظیفه اصلی پزشکان و نظام خدمات پزشکی در درجه اول حفظ سلامت مردم و ارتقاء آن با تدابیر شایسته و علمی است و با تحقق این مهم ، می توان به آسانی از بسیاری از بیماری ها و عوارض آنها پیشگیری نمود.

در آموزه های طبی کهن ما که متکی بر پشتوانه ای عظیم از دانش پویا و تجارب ارزنده حکیمان جامع نگر و پزشکان دانشور این مرز و بوم است ، تأکید بر بازشناسی هویت روحانی - مادی انسان و تأثیر و تأثر این دو بخش از حیات و نقش آن در سلامت جسم و روان ، رهنمودهای الهام بخش و حکیمانه ای فراهم می آورد که نه تنها در شیوه رویارویی با نابسامانی های جسمی روانی و نحوه درمان ، بلکه در شکل گیری رفتار منطقی و خلقیات والای انسانی تأثیر گزار است.

از سوی دیگر برااساس آموزه های اسلامی و الهی ، شفا را به دست خدا دیدن و خدمات پزشکی آگاهانه و دقیق را اسباب لازم برای تحقق شفا دانستن و همواره حضور و نظارت پروردگار را احساس کردن ، زمینه ای شگفت انگیز و ظرفیتی وسیع برای ارتقاء مداوم علمی و دستیابی به فراتر از مرزهای دانش روز فراهم می سازد تا پزشک ، خود را آیینه تجلی صفات الهی ، علم ، مهربانی و شفابخشی او قرار دهد و از هیچ کوششی در دانش افزایی ، تجربه اندوزی و مهرورزی حکیمانه نسبت به بندگان خدا و کسب رضای پروردگار بی همتا فرو نگذارد.

در فرهنگ متعالی اسلام که علم الابدان در کنار علم الادیان منزلت و اعتباری ویژه دارد و کلمه طبیب ، خود از اسماء حسنای الهی است ، پزشک و خدمات پزشکی که حافظ سلامت و پاسدار حیات انسان ها است از تقدسی ستودنی برخوردار است و پیشگامان این عرصه در فرهنگ ایران اسلامی ما ، همواره با تأکید بر این قداست ، پزشکی را میدان فضیلت ، خدمت ، از خود گذشتگی و آراستگی به عالی ترین صفات اخلاقی می شناختند و این اندیشه را در نگارش آثار و تربیت نیروی انسانی مورد توجه قرار می دادند. همچنان که تعابیر لطیف ، مسئولیت آفرین و الهام بخشی همچون انتساب عنوان طبیب به ذات ربوبی ، توصیف پیامبر اکرم (ص) با عبارت طبیب دوار بطبه در معارف دینی ما وجود دارد که صرفنظر از بزرگداشت عنوان طبیب ، رهنمودهای ارزنده ای برای جامعه پزشکی در مورد جهت گیری فعالیت ها و ضرورت حضور فعالانه در جامعه و دیده بانی سلامت و ریشه یابی و پیشگیری از کژی ها و نابهنجاری ها دارد.

واقعیت این است که در زمان حاضر ارائه خدمات پزشکی ، از سوی مجموعه ای از کارکنان عرصه سلامت صورت می پذیرد که هریک به گونه ای در آن مشارکت دارند لذا اگر چه پزشک در جایگاه رأس هرم خدمات سلامت ، بیشترین بار مسئولیت را به دوش می کشد، ولیکن هرگز ارزش خدمات و نقش مؤثر اعضاء خانواده پزشکی را نباید از نظر دور داشت. کما این که در برهه های حساس تاریخی مانند دفاع مقدس و یا وقایع و حوادث طبیعی همچون زمین لرزه اخیر استان آذربایجان شرقی ، شاهد حضور به موقع و مؤثر کلیه کارکنان نظام سلامت از کارشناسان حیطه های گوناگون گرفته تا متخصصان رشته های مختلف برای خدمت رسانی هرچه سریعتر به هموطنان عزیزمان بوده ایم که جادارد از همه این عزیزان تقدیر و تشکر نمایم.

اینجانب با گرامیداشت و تبریک مجدد روز پزشک ، از درگاه خداوند متعال توفیق روز افزون و سرافرازی همه پزشکان را در ارائه خدمات شایسته به میهن اسلامی و جامعه بشری مسئلت می نمایم.

                                                                                                                   دکتر وحید دستجردی

                                                                                                        وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۵:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید