مصرف زولبیا و بامیه باعث اختلال در متابولیک بدن می‌شود
یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زولبیا و بامیه زیان‌آور است زیرا ترکیب این مواد که روغن، قند، نشاسته و مواد افزودنی است و روند متابولیکی بدن را دچار اختلال می‌کند.
مریم مراداف در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: کسانی که سابقه بیماری‌های گوارشی، به خصوص زخم و خونریزی معده دارند بهتر است با نظر و تأیید پزشکشان اقدام به روزه‌داری کنند.
وی گفت: برای کاهش سردرد و افت قند خون مصرف یک منبع خوب و با کیفیت کربوهیدرات پیچیده در کنار سایر منابع مواد مغذی در وعده سحر باعث می‌شود. قند آرام آرام در طول روز وارد جریان خون ‌شود و مصرف یک منبع خوب قند ساده هنگام افطار می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: در کسانی که مبتلا به سوزش سر دل هستند. عدم مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده (خصوصاً غذاهای پرچرب و سرخ شده)، عدم پوشیدن لباس‌های تنگ، ‌دراز نکشیدن حداقل تا نیم ساعت پس از صرف غذا و عدم مصرف مایعات زیاد همراه با غذا می‌تواند بسیار مفید باشد.
مراداف گفت: مصرف زولبیا و بامیه زیان‌آور است زیرا ترکیب این مواد که روغن، قند، نشاسته و مواد افزودنی است.‌ روند متابولیکی بدن را دچار اختلال می‌کند. زولبیا و بامیه حاوی چربی ترانس بوده که می‌تواند تصلب شرایین ایجاد کند.
وی ادامه داد: خرما علاوه بر داشتن قند طبیعی منبع بسیار خوب بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند آهن و پتاسیم است و در عین رفع سریع افت قند خون عوارض خاصی هم بر جا نمی‌گذارد و بهترین ماده برای آغاز افطار است.
این متخصص تغذیه گفت: روزه‌داری برای بهبود وضعیت چربی‌های مختلف خون اثرات مثبت و مفیدی دارد و اگر روزه‌داری درست و مطلوب صورت پذیرد و همراه با افزایش مصرف غذا به خصوص غذاهای چرب نباشد می‌تواند باعث کاهش کلسترول و افزایش HDL‌ (کلسترول خوب) شود.
مراداف گفت: افزایش بعضی از فاکتورهای چربی خون مثل تری گلیسرید (TG) می‌تواند نه تنها بر اثر افزایش مصرف چربی‌ها، بلکه بر اثر افزایش دریافت کل کالری رژیم هم به وجود می‌آید. مثلاً افزایش شدید مصرف کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث افزایش TG شود.

پرهیز و امساکی که یک روزه‌دار واقعی در ماه مبارک رمضان دارد می‌تواند باعث کاهش چربی‌های بد خون و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون شود.
وی ادامه داد: تحقیقات انجام شده روزه‌داری اثرات مفیدی بر بسیاری از بیماری‌ها را از جمله دیابت، ام‌اس، فشار خون و بعضی از انواع بیماری‌های قلبی، عروقی و گوارشی می‌شود.