اخبار

افزایش چشمگیر جراحی بینی در سنین پایین

چشم‌ و هم چشمی و شاخص بودن بینی و صورت به علت نوع پوشش در کشور، تمایل به انجام اعمال جراحی زیبایی بینی و صورت را افزایش داده به طوری که ایران بالاترین آمار اعمال جراحی زیبایی بینی را در جهان داراست.

در دومین کنگره بین‌المللی راینولوژی ایران عنوان شد
افزایش چشمگیر جراحی بینی در سنین پایین
دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی راینولوژی ایران با هشدار افزایش چشمگیر جراحی بینی در سنین پایین (زیر 18سال) از مهم‌ترین دلایل اپیدمی شدن جراحی بینی را مد عنوان کرد و گفت: چشم‌ و هم چشمی و شاخص بودن بینی و صورت به علت نوع پوشش در کشور، تمایل به انجام اعمال جراحی زیبایی بینی و صورت را افزایش داده به طوری که ایران بالاترین آمار اعمال جراحی زیبایی بینی را در جهان داراست.


 

به گزارش سلامتیران دکتر ابراهیم رزم‌پا در این همایش گفت: سن مناسب اعمال جراحی بینی در گذشته بالاتر از 18 سال در نظر گرفته می‌شد، اما دیدگاه‌های نوین در جراحی با توجه به سیر تکاملی و رشد بینی، سن مناسب را بعد از بلوغ (حدود 12 تا 16) سالگی می‌داند که با همین دید، سن مناسب در پسرها بیشتر از دخترهاست. البته این یک قانون کلی نبوده و با توجه به وضعیت جسمی و تکاملی افراد قابل تغییر است. وی یادآور شد: همان‌طور که اعمال جراحی غیرضروری در سنین پایین ریسک و عوارض بیشتری دارد، انجام ندادن این اعمال در موارد ضروری نیز می‌تواند، عواقب‌های جدی داشته باشد. مثلا در صورت وانسداد کامل بینی و مشکلات تنفسی ناشی از آن که می‌تواند با اختلال در عملکرد مهم بینی یعنی تهویه مناسب و مرطوب کردن هوای تنفسی باعث خشکی مخاط و تشدید عفونت‌های تنفسی، گلودرد، سردرد، عصبی شدن و اختلال رشد شود، با انجام اعمال جراحی مناسب و به موقع- اما محافظه‌کارانه- می‌توان از این عوارض جلوگیری کرد. دکتر رزم‌پا با اشاره به بعضی از نقایص مادرزادی و ضایعات ناشی از تصادفات و ضرب‌دیدگی‌های بینی ادامه داد: بهتر است این موارد در سنین پایین ترمیم شود.همچنین در مواردی که انحراف شدید تیغه با انسداد بینی، مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد می‌کند، برای جلوگیری از عوارض بعدی بهتر است جراحی در همان سنین پایین انجام شود که البته در این موارد هدف بیشتر جنبه درمانی عمل است. وی گفت: اعمال جراحی صرفا به خاطر تغییر شکل ظاهری بینی در سنین پایین‌تر توصیه نمی‌شود؛ چون با توجه به رشد بینی و صورت نتیجه عمل پایدار نخواهد ماند و به علاوه ممکن است، انجام این گونه اعمال به رشد بینی و صورت هم آسیب بزند. دبیر دومین کنگره بین‌المللی راینولوژی ایران اظهار داشت: باید در انجام اعمال جراحی، اولویت‌ها در نظر گرفته شود و در صورتی که اعمال جراحی در سنین پایین محافظه‌کارانه و با در نظر گرفتن سیر تکاملی بینی و صورت و بدون آسیب رساندن به مراکز رشد غضروفی و استخوانی انجام شود، عارضه مهمی نخواهد داشت. ولی در صورت رعایت نکردن این موارد، منجر به بروز عوارض جدی از جمله آسیب به عملکرد حیاتی بینی به علت تخریب مخاط و همچنین تغییرات غیرقابل برگشت در بینی و صورت خواهد شد. گفتنی است دومین کنگره بین‌المللی راینولوژی ایران با هدف بررسی بیماری‌های مربوط به بینی و سینوس‌های صورت و راه‌های درمان آنها، همراه با جدیدترین روش‌ها و تکنیک‌های جراحی توسط انجمن علمی راینولوژی ایران و با همکاری انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و با حضور جراحان برجسته از کشورهای مختلف از 21 تا 23 مهر ماه امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
۸ شهریور ۱۳۸۸ ۱۰:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید