اخبار

2 نوع ماسک برای پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفلوآنزای نوع A

در حال حاضر 2 نوع ماسک جراحی و ماسک FFP در بازار موجود است که برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا بوسیله بیماران یا ابتلا افراد سالم استفاده قرار می‌گیرد.
2 نوع ماسک برای پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفلوآنزای نوع A

در حال حاضر 2 نوع ماسک جراحی و ماسک FFP در بازار موجود است که برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا بوسیله بیماران یا ابتلا افراد سالم استفاده قرار می‌گیرد.

ماسک‌های جراحی برای افراد مبتلا به آنفلوآنزا مناسب‌تر است و از آلوده شدن اطرافیان فرد جلوگیری می‌کند. این نوع ماسک‌ها همان‌هایی هستند که اغلب مردم کشورهای جنوب غربی آسیا از آن به اشتباه استفاده می‌کنند. نوع دیگر ماسک‌ها، ماسک‌های Filtering Face Piece یا FFP که خود بر حسب اندازه ذراتی را که فبلتر می‌کنند، دارای انواع مختلف یک و دو سه هستند و برای محافظت دستگاه ریوی مناسب بوده و به افراد سالمی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند در مواجهه با ویروس آنفلوآنزای نوع A که در هوا پراکنده است، خود را محافظت کرده تا آلوده نشوند. این نوع ماسک‌ها 2 نوع فیلتر دارند و برحسب نوع و کیفیت بین 80 تا 94 درصد و حتی تا 99 درصد از ورود ذرات آلوده به ریه جلوگیری می‌کنند. کاربرد صحیح،‌تاثیر بالاتر جالب است بدانید ویروس آنفلوآنزا بیش از 80 تا 120 میلیاردیوم متر رشد نمی‌کند و بنابراین به راحتی می‌تواند از فیلترها عبور کند اما خوشبختانه ویروس‌ها همیشه تنها در هوا رها نمی‌شوند و همیشه به ذرات معلقی در هوا چسبیده‌اند که این ذرات قادر نیستند از فیلترهای ماسک‌هایFFP2 عبور کنند. البته طول عمر موثر این نوع ماسک‌ها 4 تا 8 ساعت است و اگر درست روی بینی و دهان گذاشته شوند و زیاد دستمالی نشوند تا بار الکتریکی بگیرند، می‌توانند بسیار موثر باشند. در صورتی که فردی آلوده به ویروس آنفلوآنزای نوع A نیست و تنها هدفش در استفاده از ماسک پیشگیری از آلوده شدن است، ماسک‌های جراحی گزینه مناسبی نیست. در برخی از تبلیغات دیده می‌شود معلمی در حال درس دادن، ماسک جراحی جلوی دهان گذاشته است. این به آن معنا است که معلم مبتلا به آنفلوآنزا نوع A بوده و اساسا حضورش در مدرسه غیرصحیح است. تنها استفاده صحیح از ماسک مناسب و گذاشتن صحیح آن روی بینی و دهان می‌تواند مانع از شیوع این بیماری در جهان شود.
۹ شهریور ۱۳۸۸ ۱۱:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید