اخبار

نشست معرفت افزایی استادان دانشگاه با حضور دکتر فرهنگ

نشست معرفت افزایی استادان دانشگاه با حضور  دکتر فرهنگ
این نشست با حضور قریب به 80نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه برگزار گردید

نشست معرفت افزایی استادان دانشگاه با حضور جناب آقای دکتر فرهنگ

این نشست با حضور قریب به 80نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه در روز دوشنبه مورخ 16/11/91 ساعت10صبح در سالن جلسات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه و با سخنرانی روانشناس برجسته کشور ، آقای شاهین فرهنگ دارای مردک دکتری روانشناسی از دانشگاه "ییل" آمریکا با موضوع"دین ،نشاط، زندگی" برگزار گردید . در ذیل فرازهایی از صبحت های ایشان آورده شده است:

 

آمار تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می دهد 97% از انسانهای روی کره زمین بی هدف هستند و به طور میانگین 3% از انسانهای دارای هدف هستند .

- امام علی (ع) : کسی که نداند در زندگی چه می خواهد به جایی نمی رسد .

- امام باقر (ع) : شیعه ، در هر کجا که هست یا بهترین است یا یکی از بهترین هاست .

از جمله روایاتی هستند که پیرامون هدف صحبت می کنند و تعداد این روایات با این مضمون بسیار زیاد است ولی ما از آن غافل هستیم .

ویکتور فرانکل روان شناس اتریشی در زمان جنگ جهانی دوم در اردوگاه اسرا در آلمان تحقیقات روان شناسی را روی اسرا انجام داد که دلیل مرگ تعداد زیادی از اسرا را ریشه یابی کرد . پس از مصاحبه های فراوان و نتیجه گیری های متعدد سرانجام این نتیجه را استنتاج کرد که :

-         مرگ ارمغان کسانی بود که بی هدف و سرگشته بودند .

-         بی هدفی انسانها را می کشد ، بی هدفی قاتل انسانهاست .

در واقع فرانکل پدید آوردنده ی پدیده ای به نام  معنا درمانی بود .

در بررسی مقوله هدف باید به 3 مفهوم توالا توجه کرد و معانی را تفکیک کرد :

1- مقصد : خواسته انسانها از زندگی – مقصد به خودی خود دست یافتنی نیست .

2- ارزش : تعیین زیر شاخه های مقصد ، آرزوهای دور و دراز دست نیافتنی – ارزش به خودی خود دست یافتنی نیست .

3- هدف : خواسته های بسیار دقیق و روشن که به محض اعلام و بارها بعد از اعلام ذهن را درگیر می کند که احتمال رسیدن به خواسته ها را بیشتر و بیشتر می کند .

* وقتی زمینه های مقصد تعیین می شود تبدیل به ارزش می شوند – در واقع ارزش ها تیرهایی هستند که در کما می گذاریم و معمولاً رها نمی کنیم .

*** علم و دین غایت ها را هدف فرض نمی کنند بلکه ارزش و مقصد تلقی اش می کنند .

مثال : مقصد : موفقیت ، ارزش : جهانگرد شدن ، هدف : اسپانیا

بانک کائنات دارایی های بسیاری دارد ، هر چه که بخواهیم ، ما برای بانک کائنات چک هایی صادر می کنیم که روی آن نوشته هر چه بیشتر ، هر چه زودتر – در واقع آنچه می نویسیم جدول آرزوها و ارزش های ماست .

خیلی از مواقع پیش آمده که انسانها خواسته های خود را مطرح کرده و بلافاصله سرو کله آن خواسته ها پیدا شده است ولی بعد از اینکه به آن رسیدند به آن توجهی نمی کنند و با گفتن " کاش چیز دیگری از خدا خواسته بودم "

از کنار آن می گذرند . خداوند در قرآن کریم 4 مرتبه می فرمایند " من حیث لا تحیب "  این به آن معنی است که خداوند خواسته هایمان را می دهد ، حتماً می دهد . اما خواسته هایمان باید دقیق و روشن باشد ، چک هایمان باید مبلغ و تاریخ داشته باشد .

2 

3 

1 

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ۱۴:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید