اخبار

دکتر نیکبخت : توجه به توصیه های متخصصان تغذیه در ماه مبارک رمضان ، سلامت روزه داران را تضمین می کند

دکتر نیکبخت : توجه به توصیه های متخصصان تغذیه در ماه مبارک رمضان ، سلامت روزه داران را تضمین می کند
دکتر نیکبخت فررسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت

رمضان ماه خودسازی و فرصت مناسبی جهت بازنگری در اعمال ، نیات و رفتار است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت : روزه داری انسان مومن را از زندگی روزمره وامی رهاند و او را به سمتی می برد تا بیشتر به خود و درون خود بپردازد و کاستی ها را دریافته و برنیکویی های خود بیافزاید.

دکتر محمدرضا نیکبخت این تلاش برای شناخت خود در ماه رمضان را ستود و افزود : گستره دیگری که ماه مهمانی خدا برای انسان فراهم می آورد توجه و بینش بهتر و دقیق تر نسبت به پیرامون و افراد جامعه است ، امری که او را فرامی خواند تا با بذل بخشی از مال خود و یا با استفاده از توان خود در راه کاهش آلام و دردها و ناملایمات قدم بردارد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گام مهم روزه داری را شناخت خداوند توصیف کرد و گفت : در این ماه انسان مومن با رجوع به قرآن و شرکت در کلاس های تفسیر آن و نیز احادیث شریف و نیز دعا و شب زنده داری و عبادت بر شناخت خود از ذات پروردگار می افزاید که این خود می تواند بخشی از جهل ما را با نور این آیات و احادیث روشن سازد.

دکتر نیکبخت آنگاه با اشاره به اثرات سودبخش روزه داری بر سلامت گفت : محاسن روزه داری برکسی پوشیده نیست به صورتی که خود شخص روزه دار هم پس از چند روز احساس بهتری نسبت به بدن و سیستم های آن پیدا کرده و به اصطلاح عامیانه احساس سبکی بیشتری می کند.

وی از مردم خواست همانگونه که به توصیه های مبلغان دین و شریعت برای بهره برداری از این ماه مبارک استفاده می نمایند ، از راهنمایی متخصصان سلامت به خصوص در زمینه تغذیه بهره بگیرند تا روزه داری مناسبی داشته باشند و ضمن اینکه به سلامت خود کمک می کنند از عوارض برخی مواد و رفتارهای تغذیه ای که می تواند در این ماه بیشتر مضر باشد مصون بمانند و در کل ، روزه داری از دیدگاه تغذیه در صورت رعایت اصول صحیح می تواند به عنوان یک دوره استراحت دستگاه گوارش و سم زدایی بدن کمک موثری در سلامتی انسان داشته باشد.

دکتر نیکبخت با ذکر این نکته که تهیه انواع و اقسام خوراکی ها در مهمانی های افطاری موجب پرخوری و اسراف می شود گفت :در طول این ماه نیازی به پرخوری نیست . در طول روزه داری بدن با مکانیسم های خود تنظیمی از قبیل مصرف بهینه ی ذخیره چربی و کاهش سوخت و ساز باعث حالت هایی چون بی حالی و کاهش دمای بدن می شود که این امر در روزه داری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

۲۲ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید