اخبار

17 مهرماه ؛ روز جهانی تخم مرغ

17 مهرماه ؛ روز جهانی تخم مرغ
خوردن تخم مرغ در دورا ن بارداری و شیردهی توصیه می شود

کولین یکی دیگر مواد ویتامینی مهم موجود در تخم مرغ است که نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین و نوزاد دارد به همین دلیل خوردن تخم مرغ در دورا ن بارداری و شیردهی توصیه می شود همچنین تخم مرغ دارای دو ماده مغذی و مهم دیگر به نامهای لوتئین و گزانتین میباشد این دو کارتنوئید در سلامت چشم ( به خصوص در افراد سالخورده ) و نیز کاهش احتمال بروز کاتاراکت نقش دارند .

کارشناس تغذیه سلامت خانواده در مورد ارزش غذایی تخم مرغ اظهار داشت : تخم مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین نماید. عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی،پروتئین آن می باشد . پروتئین تخم مرغ یک پروتئین کامل و با بالاترین قابلیت جذب و دارای بیشترین اسیدهای امینه ضروری برای بدن است .پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود داشته که نسبت آنها 60 درصد به 40 درصد است ..  به دلیل  کیفیت بالای   تخم مرغ این ماده غذایی نقش مهمی در ایجاد سیری بخصوص هنگامی که در وعده صبحانه مصرف شود دارد . مصرف پروتئین تخم مرغ از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی جلوگیری و آنرا کاهش میدهد و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حقظ می کند . زرده تخم  مرغ منبع خوبی از ویتامینها به خصوص ویتامین  B12 نیز است .   

از سوی دیگرقیمت مناسب نسبت به بسیاری ار مواد غذایی و فست فودهای فاقد ارزش غذایی ، طبخ آسان و سریع، در دسترس بودن آن، همه و همه از فاکتورهایی است که تخم مرغ را متمایز از بسیاری مواد غذایی می کند. همچنین چون پروتئین تخم مرغ دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن است همیشه به عنوان یک مکمل برای بسیاری از مواد غذایی مورد مصرف قرار می گیردپروتئین موجود در تخم مرغ به دلیل کیفیت بالا و همچنین ساختاری مشابه، ساختارپروتئین های مورد نیاز بدن از جذب بالایی برخوردار بوده و ترکیب پروتئین های تخم مرغ از نوعی است که متخصصان علم تغذیه از آن به عنوان مقیاس برای سنجیدن کیفیت پروتئین های دیگر مواد غذایی استفاده میکنند و جالب است بدانید که ترکیبات غذایی مختلفی که هم اکنون در فرهنگ غذایی بشر وارد شده است به دلیل همین ارزش وکیفیت متفاوت مواد اولیه در غذا بوده است. از این رو از تخم مرغ به عنوان ماده غذایی که مورد پسند و متناسب نیاز غذایی اکثر مردم کره زمین می باشدیاد می شود  

 

ایشان در ادامه افزودند باورهای غلطی در مورد کلسترول تخم مرغ وجود دارد از جمله متاسفانه تخم مرغ در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته زیرا تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماریهای قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. اما امروزه مطالعات متعددی که توسط محققین بسیار معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته ثابت کرده اند :

1- تغذیه با تخم مرغ نه تنها نسبت کلسترول بد که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماریهای قلبی است را تغییر بسیار کمی می دهد بر روی احتمال بروز بیماریهای قلبی-عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ های التهابی در بدن می گردد.

2- مصرف تخم مرغ در گروههای جمعیتی مختلف دنیا و یا در داخل یک گروه جمعیتی خاص ارتباطی با کلسترول خون ندارد. شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از این است که سرانه مصرف تخم مرغ در فرهنگ های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماریهای قلبی نداشته و حتی در بروز بیماریهای قلبی-عروقی در افرادیکه 1 تخم مرغ در هفته و کسانیکه 1 تخم مرغ در روز مصرف می کنند ارتباطی مشاهده نشده است.

3- آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع بویژه نوع ترانس است که بیشتنر در روغن های جامد نباتی وجود دارد ونه کلسترول غذایی  و در تخم مرغ تنها یک سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL (کلسترول خوب)  است که هیچ تغییر معنی داری را در نسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند.به این معنا که کلسترول تخم مرغ نقشی در افزایش کلسترول خون و بیماریهای قلبی- عروقی ندارد .

 

۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید