اخبار

اگر بتوانید دو میان وعده بین افطار و سحر بگنجانید بسیار مناسب است

اگر بتوانید دو میان وعده بین افطار  و سحر بگنجانید بسیار مناسب است
دکتر سروش : درخلال ماه رمضان غذاهای مصرفی نبایدتفاوت اساسی نسبت به سایر ایام داشته باشدو غذاباید تاحد امکان ساده باشد .

اگر بتوانید دو میان وعده بین افطار و سحر بگنجانید عالی است

درخلال ماه رمضان غذاهای مصرفی نبایدتفاوت اساسی نسبت به سایر ایام داشته باشدو غذاباید تاحد امکان ساده باشد

ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و نیاز به توجه بیشتری دارد که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحرو فعالیت بدنی مناسب می توانیم بدون هیچ گونه مشکلی ضمن بهره مندی از فیوضات و منافع آن از مشکلات احتمالی از قبیل ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز جلو گیری نماییم.

متخصص طب ورزشی و اصلاح شیوه زندگی با اعلام این مطلب در خصوص وعده های غذایی در این ماه افزود : درست است که در تابستان فاصله افطار تا سحر کم است اما در همین فاصله کم هم می توانید تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهیم تا خون رسانی به بدن مختل نشود و در عین حال دچار مشکلات دیگر نشویم و بتوانیم مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را در این فاصله تامین کنیم. اگر بتوانید دو میان وعده بین افطارو سحر بگنجانید عالی است. سعی شود در وعده های غذایی از خوردن زیاد مواد پروتئینی مخصوصا هنگام سحر خودداری شود چون سبب احساس تشنگی بسیار میشود.

دکتر علی سروش در پاسخ سوال آیا رژیم غذایی در طول ماه مبارک رمضان با بقیه ماهها متفاوت است ؟! گفت : خیر، درخلال ماه رمضان غذاهای مصرفی نبایدتفاوت اساسی نسبت به سایر ایام داشته باشدو غذاباید تاحد امکان ساده باشد. رژیم غذایی باید به گونه ای باشدکه وزن در طی ماه رمضان متعادل باقی بماند.از طرفی این ماه فرصت خوبی است برای کسانی است که می خواهندوزنشان را کاهش دهند و به وزن طبیعی برسانند.

این متخصص گفت : درطول ماه رمضان بایدبیشتراز غذاهای به اصطلاح آهسته هضم مانند غذاهایی که حاوی غلات مانند گندم، جو، عدس، باقلا ، برنج سبوس دار که از دسته کربوهیدراتهای پیچیده  هستند استفاده نمود که این دسته از غذاها ی پرفیبر تا حدود 8 ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند درحالیکه غذاهای کم فیبرو سریع هضم (مانند غذاهای محتوی آرد سفید، شکر و مانند اینها)حداکثر4-3 ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند.
 

دکتر سروش توصیه کرد که در طول این ماه بیشترغذاهای فیبردار شامل موادغذایی سبوس دار,گندم کامل ,غلات کامل وحبوبات ,سبزیجات مثل باقالی سبز, نخود فرنگی , ذرت , اسفناج , برگ چغندر, میوه با پوست , میوه های خشک خصوصا زرد آلو,انجیر ,آلو,مغز بادام ومانندآن استفاده گردد و از غذاهای سرخ شده که جزء غذاهای نیمه سالم به شمارمی روند باید به صورت محدود مصرف شود . غذاهای سرخ کرده بیشتر باعث سوء هضم ,سوزش سردل شده وباعث اضافه وزن می شوند.

رییس مرکز تحقیقاتی ، آموزشی و درمانی امام رضا (ع) گفت : بطورکلی در ماه مبارک رمضان از غذاهای سرخ شده و چرب , غذاهای شیرین مانند زولبیا و بامیه, و مصرف زیاد چای خصوصا در سحرها خودداری گردد. برعکس از مواد غذایی محتوی کربوهیدرات های پیچیده, حلیم (که یک منبع خوب از پروتئین است) , خرما که یک منبع سرشار از فیبر, کربوهیدرات, منیزیوم و پتاسیم است, بادام که حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر بوده و چربی کمی دارد , و موز که منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات, پتاسیم و منیزیوم است استفاده گردد.

وی خاطرنشان ساخت : از زمان افطار تاقبل از خواب مقادیرفراوان آب وآب میوه تازه استفاده گردد تا تعادل آب والکترولیت مناسب در بدن مهیا گردد.

 

۷ تیر ۱۳۹۳ ۱۵:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید