اخبار

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شناسایی سالانه 350 مسلول در شهر کرمانشاه خبر داد

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شناسایی سالانه 350 مسلول در شهر کرمانشاه خبر داد
دکتر علیرضا جانبخش: در صورت تماس با فرد بیمار در فاصله کمتر از یک متر با گذشت بیش از پنج دقیقه احتمال انتقال بیماری وجود خواهد داشت.

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شناسایی سالانه 350 مسلول در شهر کرمانشاه خبر داد.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری وبدا، سل را بیماری تنفسی عنوان کرد که قابلیت انتقال از طریق ترشحات تنفسی را دارد.

وی یک نوع باسیل را عامل این بیماری عنوان و تصریح کرد: در صورت تماس با فرد بیمار در فاصله کمتر از یک متر با گذشت بیش از پنج دقیقه احتمال انتقال بیماری وجود خواهد داشت.

جانبخش با بیان اینکه باسیل سل می تواند قسمت های مختلف بدن را درگیر کند، شایعترین نوع سل را سل ریوی دانست و اظهار کرد: علاوه بر سل ریوی سل ارزنی، سل استخوان و سایر انوع سل وجود دارد که سل ارزنی کشنده ترین نوع آن محسوب می وشد.

وی تصریح کرد: در این نوع سل عفونت در همه نقاط بدن بویژه ریه و مغز مانند ارزن انتشار پیدا کرده که با کشندگی بالایی همراه است.

جانبخش تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، سرفه خلط دارد و گاها همراه با خلط خونی و نیز سرفه ای که بیش از 15 روز طول بکشد را از جمله علائم بیماری سل عنوان کرد.

وی به رابطه دو سویه این بیماری با سرطان اشاره و تصریح کرد: پنج درصد موارد سل همراه با سرطان است و زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می کند و در موارد سرطان نیز احتمال ابتلا به سل افزایش می یابد.

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزایش شیوع سل در سالهای اخیر، تجمعات زیاد حاشیه نشینی و مهاجرت به حاشیه ها را از جمله علل اصلی این افزایش عنوان کرد.

جانبخش با بیان اینکه باسیل این بیماری در محیط باقی مانده و از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود، اظهار کرد: در حاضر سالانه بین 300 تا 350 مورد بیمار مسلول در شهر کرمانشاه شناسایی می شود.

وی با اشاره به وجود درمان مناسب این بیماری، اظهار کرد: بطور معمول طول دوره درمان این بیماری شش ماه است، اما برای افرادی که سل استخوان دارند 9 ماه و برای افرادی که سل قلب دارند نزدیک به یک سال طول می کشد.

جانبخش میزان مرگ و میر این بیماری را 30 درصد اعلام و تصریح کرد: این بیماری در افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته و یا نوع میکروب سل آنها مقاوم به درمان است، در صورت عدم رسیدگی و درمان می تواند کشنده باشد.

 

۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید