اخبار

از "بکن نکن"های بی‌مورد برای تربیت کودکان پرهیز کنید

از "بکن نکن"های بی‌مورد برای تربیت کودکان پرهیز کنید

یک کارشناس ارشد مشاوره به والدین توصیه کرد: از "بکن و نکن"های بی‌مورد برای تربیت فرزندان خود پرهیز کنند.

خدیجه باقرآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه اکثر رفتارهای کودکان برای جلب توجه والدین است، گفت: توصیه می‌شود والدین به جای بکن و نکن‌های اضافی از شیوه‌های صحیح تربیتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: هرکجا بخواهیم فراوانی یک رفتار درست را در کودک بیشتر کنیم باید از تکنیک "تقویت" استفاده کنیم که در این روش بلافاصله بعد از انجام یک کار خوب، کودک مورد تشویق قرار می‌گیرد.

به گفته این مشاور این تشویق می‌تواند کلامی، از طریق بوسیدن و بغل کردن و یا دادن جایزه و هدیه باشد.

باقرآبادی در خصوص رفتارهایی که باید در کودک کم‌رنگ شوند نیز عنوان کرد: برای کم‌رنگ کردن رفتارهای زشت باید از تکنیک "خاموشی" استفاده کنیم.

وی در توضیح این تکنیک افزود: در این روش هیچ توجهی به رفتار بد کودک نمی‌کنیم و اصلا آن رفتار را نمی‌بینیم.

این کارشناس ارشد مشاوره خاطرنشان کرد: اگر به رفتار زشت کودک اشاره کنیم و او را از آن رفتار منع کنیم نتیجه عکس خواهیم گرفت و کودک یاد می‌گیرد آن رفتار را بیشتر تکرار کند.

باقرآبادی با بیان اینکه به هیچ وجه نباید برای ترک یک رفتار کودک را تنبیه کرد، اظهار کرد: تنبیه نیز نوعی توجه به کودک به شمار می‌رود، حتی اگر بار منفی داشته باشد.

وی گفت: با تنبیه کردن کودک یاد می‌گیرد هربار خواست جلب توجه کند دوباره کارهای نادرست را تکرار کند.

 این مشاور یکی دیگر از روش‌های کم رنگ کردن رفتارهای زشت کودکان را "جابجایی" دانست و یادآوری کرد: در این روش حواس کودک از رفتار زشتی که انجام می‌دهد پرت می‌شود و به صورت کاملا غیرمستقیم کودک را به یک کار دیگر وادار می‌کنیم.

باقرآبادی عنوان کرد: برای مثال اگر کودک کار زشتی با دست‌های خود انجام می‌دهد، کار دیگری که باید با دست انجام شود مانند نقاشی کشیدن را به او واگذار می‌کنیم.

۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید