اخبار

استاندارد یا غیر استاندارد، عینک آفتابی بزنید

استاندارد یا غیر استاندارد، عینک آفتابی بزنید

یک چشم‌پزشک گفت: استفاده از هر نوع عینک‌ آفتابی، حتی اگر یکی شیشه ‌معمولی باشد باز هم بهتر از نزدن آن است.

دکتر جلیل امیدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌کرمانشاه، با اشاره به وجود اشعه ماوراءبنفش در نورخورشید اظهار کرد :خوشبختانه لایه ازن بخش اعظمی از این اشعه‌ مضر را جذب کرده و مانع رسیدن آن به زمین می‌شود، اما با این وجود باز هم بخشی از این اشعه خود را به زمین رسانده که تابیدن آن به چشم می‌تواند خطراتی را برای سلامت ‌چشم به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش تابش نورخورشید در فصول گرم‌سال، استفاده از عینک ‌آفتابی را برای همه افراد جهت محافظت از چشم در این فصول توصیه کرد.

این متخصص‌ چشم با بیان اینکه عینک ‌آفتابی تنها منحصر به فصول‌ گرم سال نیست، اظهار کرد: استفاده از این عینک‌ها در تمام فصول توصیه می‌شود، اما در فصول‌گرم با توجه به افزایش شدت تابش نورخورشید استفاده از این عینک‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گفته امیدیان بیشترین زمان تابش نورخورشید در فصول گرم سال ساعت 10 صبح تا 16 بعد از ظهر است که توصیه می‌شود افراد در این زمانها حتی المقدور در مکانهای مسقف بمانند و در صورت رفتن به محیط بیرون حتما از عینک ‌آفتابی استفاده کنند.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به عوارض نورخورشید بر روی قرنیه و شبکیه چشم، اظهار کرد: بیشترین عارضه نورخورشید در بلندمدت تاثیر آن بر روی شبکیه‌ چشم است که افت بینایی و سایر مشکلات ‌چشمی را به دنبال دارد.

امیدیان بهترین عینک ‌آفتابی را عینکی دانست که جاذب حداقل 90 تا 95 درصد اشعه ‌ماوراء‌بنفش باشد و اظهار کرد: تعیین این درصد جذب اشعه توسط دستگاه‌های مخصوص تشخیص داده می‌شود.

وی تصریح کرد: روشی دیگری نیز وجود دارد که افراد بدون استفاده ازدستگاه میزان استاندارد بودن عینک ‌آفتابی را متوجه شوند.

این متخصص‌چشم با بیان اینکه عینک‌های فتوکرومیک در برابر نورآفتاب تیره‌رنگ می‌شوند، تصریح کرد: می توان از این عینک‌ها در تشخیص مناسب‌بودن عینک‌آفتابی در جذب اشعه نورخورشید استفاده کرد، به نحویکه  عینک ‌آفتابی را روی یک عینک ‌فتوکرومیک قرار داده و آن را مقابل نورخورشید می‌گیریم.

امیدیان اظهار کرد: چنانچه عینک ‌فتوکرومیک تغییر رنگ ندهد عینک ‌آفتابی جاذب خوب اشعه است و در صورت تیره‌شدن رنگ عینک‌ فتوکرومیک، عینک ‌آفتابی استاندارد لازم را برای جذب اشعه ‌ماوراءبنفش ندارد.

وی تصریح کرد: اما در هرصورت عینک‌های غیراستاندارد و حتی یک شیشه‌ معمولی باز هم جاذب مقداری از اشعه نورخورشید بوده و توصیه می‌شود افراد حتی‌المقدور از عینک‌های استاندارد استفاده کرده و در غیراینصورت هر نوع عینکی استفاده کنند و زدن هر نوع ‌عینک حتی اگر شیشه‌ معمولی باشد قطعا از نزدن آن بهتر است.

امیدیان با بیان اینکه قاب‌عینک باید بزرگ بوده و تمام کره‌چشم را بپوشاند، گفت: دسته‌های عینک نیز باید پهن بوده تا از ورود اشعه به چشم جلوگیری کنند.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نوع رنگ عینک ‌آفتابی بسته به نوع کاربرد آن تعیین می‌شود، اظهار کرد: عینک ‌آفتابی معمولی با عینک ‌آفتابی کوهنوردی قطعا متفاوت بوده، اما در حالت کلی بهترین رنگ عینک‌های آفتابی خاکستری و پس از آن قهوه‌ای است.

وی افزود: خاکستری تغییر رنگی در اشیاء ایجاد نمی‌کند و موجب می‌شود افراد بتوانند بهتر با این نوع رنگ‌ عینک فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.

 

 

 

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید