اخبار

کرمانشاهیان سفر بی بازگشت مرگ مغزی را باور کنند

کرمانشاهیان سفر بی بازگشت مرگ مغزی را باور کنند

هنگامی که مرگ مغزی در یک فرد تایید می شود اکثر خانواده های کرمانشاهی به دلیل ناآگاهی، سفر بی بازگشت فرد آسیب دیده را نمی پذیرند و یا آنقدر دیر برای اهدای عضو رضایت می دهند که فرد با مرگ مواجه می شود.

 به گزارش خبرنگار ایرنا در بسیاری از مواقع فرهنگ اهدای عضو در بیماران مرگ مغزی به دلیل امیدهای کاذب برای حیات مجدد بیمار نادیده گرفته می شود در حالی که این افراد عملکرد مغز و در نتیجه هوشیاری خود را برای همیشه از دست داده اند.

فردی که به مرگ مغزی دچار می شود در صورت تایید آزمایش های مربوطه داوطلبی مناسب برای اهدای عضو است و خانواده وی کم تر از10 روز فرصت دارند که برای عمل پیوند رضایت داده و با این کار خود به 10 تا 12 بیمار زندگی ببخشند.

مسوول واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بسیاری از خانواده های کرمانشاهی از تفاوت مرگ مغزی با کوما بی خبرند و اگر هم برای آنان این معنا را توضیح بدهیم نمی خواهند مرگ مغزی بیمار خود را بپذیرند.

 

** رتبه پایین کرمانشاه در اهدای عضو

کبری طلیعی با بیان اینکه آمار اهدای عضو در استان های منطقه غرب بسیار پایین است، ادامه داد: بیشترین رتبه میزان اهدای عضو در مرگ مغزی به استان های شیراز، تهران و یاسوج اختصاص دارد و کمترین میزان این رضایت در استان های لرستان، سنندج، کرمانشاه و ایلام دیده شده است.

وی با بیان اینکه فردی که به مرگ مغزی دچار شده دو و نهایتا سه هفته زنده می ماند، اظهار کرد: این افراد کاندید خوبی برای اهدای عضو هستند و بهترین زمان برای عمل پیوند پنج روز نخست پس از تایید مرگ مغزی می باشد.

وی تصریح کرد: ساقه مغز در بیماران مرگ مغزی به دلیل نرسیدن اکسیژن و یا جریان خون به مغز تخریب شده و فرد عکس العمل نخاعی خود را از دست می دهد.

به گفته این متخصص بیهوشی، بیمارانی که به کما رفته اند تنها بخشی از عملکرد مغز خود را از دست داده اند و علاوه براینکه دارای عکس العمل نخاعی هستند ساقه مغزی سالم دارند ولی ارتباط خود را تا مدتی با دنیای بیرون از دست می دهند.

این مسوول با بیان اینکه بیماران مرگ مغزی می توانند به 11 بیمار زندگی ببخشند، ادامه داد: در سال گذشته شاهد مرگ مغزی جوانی 27 ساله به علت سقوط از ارتفاع در کرمانشاه بودیم.

وی ادامه داد: به دلیل آگاهی و رضایت به موقع خانواده برای اهدای عضو، کبد، قرنیه، پوست، استخوان، کلیه و غضروف وی به پنج بیمار پیوند زده شد.

طلیعی اظهار کرد: پرکردن کارت اهدای عضو از طریق مراجعه به سایت اهداء و یا مراجعه حضوری به دفاتر مربوطه مقدور است و این امر تنها در حد یک وصیت نامه است و در نهایت رضایت ولی دم برای عمل پیوند نیاز است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید براینکه باید در زمینه اهدای عضو در بیماران مرگ مغزی در این شهر فرهنگ سازی شود، افزود: خانواده های بیماران مرگ مغزی به دلیل شناخت ناکافی همچنان به زندگی مجدد فرد آسیب دیده امیدوارند.

دکترحمیدرضا شتابی به آماری در زمینه میزان اهدای عضو این افراد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: واحد فراهم آوری و پیوند اعضا فعالیت خود را در مهر ماه 93 در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آغاز کرد.

 

** تنها یک مورد پیوند عضو در کرمانشاه داشته ایم

وی با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته در کرمانشاه تنها یک مورد رضایت منجر به اهدای عضو در فرد مرگ مغزی شده ادامه داد: در نیمه دوم سال گذشته شاهد دو مورد عدم رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی در بیمارستان محمد کرمانشاهی برای اهدای عضو بودیم.

به گفته این مسوول، بیمارستان شهدا سه مورد، بیمارستان امام خمینی (ره) هفت مورد، بیمارستان امام رضا (ع) پنج مورد و در بیمارستان امام حسین (ع) دو مورد عدم رضایت خانواده بیمار مغزی برای اهدای عضو گزارش شده است.

این پزشک با اشاره به وقوع 15 مرگ مغزی در بیمارستان طالقانی کرمانشاه در سال گذشته ادامه داد: از این میزان تنها یک خانواده به اهدای عضو رضایت دادند که این اقدام نتیجه بخش بود.

 

** نوش دارو پس از مرگ سهراب

وی تصریح کرد: در بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه از سه مورد مرگ مغزی، دو خانواده برای اهدای عضو رضایت دادند که اولین آنها به دلیل تاخیر در رضایت و بروز عفونت در فرد منجر به فوت شد و در دومین فرد مرگ مغزی نیز به دلیل تاخیر در اعزام، باز هم با فوت وی رو به رو شدیم.

شتابی از مرگ مغزی همه افرادی که خانواده آنها برای اهدای عضو رضایت ندادند خبر داد و یادآور شد، تا زمانی که فرصت باقیست خانواده فرد آسیب دیده باید با شناخت کامل از مرگ مغزی در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و به موقع رضایت دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در صورتی که مرگ مغزی فرد توسط تیم سه نفره پس از انجام آزمایش ها تایید شود و خانواده وی به اهدای عضو رضایت دهند همه هزینه های بیمارستان رایگان خواهد بود و در غیر این صورت براساس بخشنامه هزینه از خانواده ی وی گرفته می شود.

این عضو هیات علمی گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی به تعریف مرگ مغزی پرداخت و به علائم سه گانه این بیماری اشاره کرد و گفت: مرگ مغزی زمانی اتفاق می افتد که مریض فقدان هوشیاری داشته باشد.

شتابی افزود: این بیماران به تحریکات دردناک هیچ گونه پاسخی نداده و رفلکس ساقه مغز همانند سرفه و یا رفلکس قرنیه را نداشته و از تنفسی خودبه خود بی بهره است.

 

**علائم سه گانه در مرگ مغزی

شتابی تصریح کرد: در بیماران مرگ مغزی فقدان عملکرد مغز و ساقه مغز برگشت ناپذیراست و تشخیص قطعی آن علاوه بریافته های مرگ مغزی (کوما، فقدان تنفس خودبخود و فقدان رفلکس های ساقه مغز) باتست آپنه یا آنژیوگرافی عروق مغزی تشخیص داده می شود.

به گفته این پزشک، مرگ مغزی به محدوده سنی خاصی تعلق ندارد و گاه به دنبال تصادفات و یا به دلیل افزایش فشار داخل مغز ایجاد می شود که در این صورت مغز حالتی آبکی به خود خواهد گرفت.

وی از وجود تیم سه نفره برای تشخیص مرگ مغزی در فرد آسیب دیده خبر داد و گفت: برای تایید مرگ مغزی علاوه بر علائم سه گانه و تست های گفته شده، سه متخصص متشکل از پزشک اعصاب، متخصص جراح اعصاب و یک متخصص بیهوشی به بررسی بالینی بیمار می پردازند و در صورت تایید، مریض کاندید اهدای عضو خواهد بود و امیدی به بقای زندگی وی نیست.

شتابی در پایان به نظرات مراجع تقلید اشاره کرد و یادآور شد، در زمینه اهدای عضو در افرادی که به مرگ مغزی دچار شده اند علمایی همچون آیت الله مدنی تبریزی، آیت الله محقق کابلی، آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرده اند که این عمل پیوند در صورت رضایت خانواده فرد مشکلی ندارد و برخی دیگر از علما معتقدند که این اهدا باید با رضایت بیمار که در زمان حیات بیان کرده همراه باشد.

گفتنی است، استان کرمانشاه در حالی آمار بسیار پایینی در بحث اهدای عضو دارد که یکی از استان های اول کشور در بحث بالا بودن آمار مرگ مغزی محسوب می شود

۱۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۰۴

نظرات بینندگان

غلامرضا
۱۳۹۴/۰۴/۱۹
5
1
0

به نظرم از طریق مساجد نیز بهتر است اطلاع رسانی شود.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید