اخبار

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در ایران

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در ایران

کرمانشاه - ایرنا - ایران یکی از کشورهای پرمصرف آنتی بیوتیک در دنیا شناخته شده به گونه ای که آمارهای بین المللی نشان می دهد مصرف این داروها در ایران، 16 برابر استاندارد جهانی و تقریبا به اندازه مصرف کل قاره اروپاست.

براساس آمار رسمی، ایران در آسیا پس از چین دومین کشوری است که بیشترین مصرف دارو را به خود اختصاص داده است و در بین کشورهای جهان در ردیف بیستم مصرف دارو قرار دارد.

میانگین مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود 46 درصد است در حالی که این میزان مصرف در سطح جهانی 11 درصد است.

آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کننده ی بسیاری از بیماری های عفونی به صورت گسترده در سراسر دنیا مصرف می شوند و کشف این مواد، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و طی سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.

هرچند برخی آنتی بیوتیک ها علیه انواع گسترده ای از عفونت ها مؤثر هستند ولی مهم است که بدانیم هر آنتی بیوتیکی مختص درمان بیماری خاص است و آنها فقط علیه عفونت هایی به کار می روند که توسط باکتری ها٬ قارچ ها و انگل های بیماری زا بوجود آمده باشند وعلیه بیماری های ویروسی تاثیری ندارند.

 

* مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و کمک به مقاومت میکروبی در بدن

 

یک پزشک داروساز که دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است در خصوص مصرف بی رویه آنتی بیوتیک به خبرنگار ایرنا گفت: آنتی بیوتیک ها به علت نوع تاثیر جزو بدترین داروهایی هستند که خودسرانه مصرف می شوند و در صورت عدم نیاز بیمار به استفاده از این داروها، مقاومت میکروبی در فرد و در نتیجه در سطح جامعه ایجاد می شود.

دکتر مهدی گرمسیری افزود: بسیاری از بیماران برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک ندارند و مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به افزایش مقاومت میکروبی شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه با توجه به هشدارها و اتخاذ تدابیر مختلف بخش قابل توجهی از مردم به مصرف آنتی بیوتیک ها مبادرت کرده و خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف آن می کنند.

این پزشک داروساز تصریح کرد: بسیاری از افراد با خوردن آنتی بیوتیک به محض قطع شدن علائم تصور می کنند که بهبود یافته و از ادامه مصرف آن خودداری می کنند که این موضوع نیز سبب مقاومت میکروبی می شود.

وی ادامه داد: امروزه مقاومت میکروبی در جهان به دلایل عدم مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها و تجویز نادرست آن اتفاق افتاده است.

گرمسیری بیان داشت: در این حالت است که با وجود تجویز آنتی بیوتیک، نتیجه ای حاصل نمی شود و عفونت پایدار می ماند و در اصل میکروب یاد می گیرد که چگونه خود را در برابر آنتی بیوتیک ها محافظت کند و چطور آن را خنثی و بی اثر کند.

به گفته وی مقاومت میکروبی در بیمارستان ها عامل پیشرفت عفونت در بیمارستان و عدم کنترل آنها می باشد.

 

* مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و از بین رفتن باکتری های مفید بدن

 

دکتر گرمسیری با بیان اینکه امروزه مصرف بی رویه و بدون نسخه از آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین ها، تتراسایکلین و سفالکسین ها در میان مردم افزایش یافته است افزود: استفاده بیش از حد از این داروها علاوه بر ایجاد مقاومت های دارویی در بدن و کاهش اثرگذاری بر دیواره سلول های میکروبی موجب از بین رفتن باکتری های مفید بدن نیز می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به سیر صعودی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کشور و به صدا در آمدن زنگ خطر ولی متاسفانه همچنان می توان بی اعتنایی ها به این مهم را که به عنوان یک فاجعه بزرگ در سطح جهانی مطرح است مشاهده کرد.

گرمسیری در ادامه گفت: برای مقابله با این معضل باید مصرف آنتی بیوتیک را کاهش داد، بهداشت و پاکیزگی در بیمارستان ها را بهتر کرد و برای کارخانه های داروسازی مشوق هایی گذاشت تا به تولید آنتی بوتیک های جدید روی آورند.

وی همچنین در پایان تاکید کرد: مردم هم باید احساس مسوولیت کنند، انتظارات بیماران باید تغییر کند که در این راستا مردم باید آموزش ببینند 'که هر بیماری نیاز به دارو ندارد'.

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید