اخبار

رعایت فرهنگ ملاقات برای ارتقای سطح سلامت بیماران ضروری است

رعایت فرهنگ ملاقات برای ارتقای سطح سلامت بیماران ضروری است

 

حضور ملاقات کنندگان در بیمارستان ها برای عیادت از بیماران ممکن است به عنوان یک عامل استرس زا باعث آسیب به بیماران و کادر درمان بیمارستان شود.

یک متخصص سبک زندگی با اشاره به مطلب فوق گفت: نکات بسیار مهمی در بحث ملاقات با بیماران بخصوص در بیمارستان ها وجود دارد که مردم باید در خصوص آنها بصورت مسئولانه تری عمل کنند تا ضمن کمک به بهبود سلامت بیماران به پیشگیری از آلوده شدن خود به انواع عفونت ها و ویروس ها بپردازند.

دکتر علی سروش اولین نکته توجه را در این زمینه افزایش عفونتهای بیمارستانی در جریان بازدید و ملاقات مردم از بیمارستان ها دانست و گفت: در هنگام ملاقات ذرات استنشاقی آلوده به انواع بیماریهای واگیر ، آلرژیها و عفونتهای بیمارستانی در محیط های بیمارستانی پخش می شود که سلامت بیماران و ملاقات کنندگان را به خطر می اندازد وترمیم زخمها ومدت زمان بستری را طولانی تر می کند .

وی افزود: تحقیقات نشان داده است که تراکم قارچها در بخشهای بستری در ایام ملاقات از استانداردهای جهانی بسیار بالاتر می رود که این مسئله اهداف بخش درمان را که همانا شفا یافتن سریع بیماران است با تاخیر مواجه می کند.

دکتر سروش که ریاست  بیمارستان امام رضای کرمانشاه بعنوان بزرگترین مرکز تشخیصی درمانی غرب کشور را برعهده دارد می گوید: مطالعات نشان می دهد که یکی از علل اضطراب در بیمارستان ،ملاقات کنندگان مضطرب هستند که با مداخلات بی رویه در کار بیماران باعث ایجاد اضطراب بیش از حد در آنان  و کادر درمان می شوند . این ازدحام جمعیت باعث سلب آرامش می شود و بی قراری و اختلالات قلبی ،عروقی وفیزیولوژیک را به همراه می آورد و حتی مدیریت درد بیماران را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

 

همچنین ازدیاد جمعیت موجب بالا رفتن فشار صوتی در بخشهای بیمارستانی می شود که باعث تداخل در مراقبتهای پرستاری وافزایش خستگی پرسنل وپایین آمدن آستانه تحریک آنها می شود وبدنبال آن ضریب خطاهای پزشکی وپرستاری بالا می رود .

این متخصص سبک زندگی حفظ حریم خصوصی بیماران دیگر را در هنگام ملاقات بسیار مهم دانست و افزود: عیادت کننده ها باید علاوه برمراعات حال بیمار خود رعایت حریم خصوصی بیماران دیگر را هم مورد توجه قرار دهند  و با انجام ملاقات متعد در ساعات مختلف شبانه روز و نیز بهمراه آوردن کودکان و سالخورده گان موجبات آزردگی خاطر بقیه بیماران را فراهم نکنند.

دکتر سروش با اشاره به فعالیت وتلاش قریب به 2000 نفر از نیروهای تخصصی وفوق تخصصی و پرستاران در بیمارستان امام رضا برای فراهم آوردن محیطی امن در جهت ارائه سریع خدمات تشخیصی ودرمانی از مسئولان ، هنرمندان ، اعضایNGO ها و رسانه ها درخواست کرد که برای سامان دهی به فرهنگ ملاقات در استان تلاش کنند .

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت وانجام برنامه های مختلفی در ابعاد گوناگون برای توسعه کمی وکیفی در بیمارستان امام رضای کرمانشاه خواستار رعایت الگوهای ملاقات سالم شد تا تمام اقشار جامعه بتوانند بصورت ملموس شاهد به ثمر رسدن اهداف طرح تحول باشند.

 

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۱۴

نظرات بینندگان

بهروز
۱۳۹۴/۰۵/۲۸
0
0
0

با تشکرمطلب آموزنده ای بود


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید