اخبار

رونمایی از داروی های جدید در باختر بیوشیمی

رونمایی از داروی های جدید در باختر بیوشیمی

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا برازش مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه عنوان کرد، قرار است از هفته آینده این داروها وارد بازار کشور شوند و پزشکان هم می توانند برای بیماران ام.اس در نسخه های خود این داروها را تجویز کنند.

الف - سوبایوویر

این دارو با نام تجاری «سوفوسبوویر» از دسته دارویی ضد ویروس است که در درمان هپاتیت C کاربرد دارد.
براساس اعلام شرکت سازنده، این دارو در کبد به سرعت به فرم تری فسفات تبدیل می شود و میزان اتصال آن به پروتئین های پلاسمای آن بین 61 تا 65 درصد و غیر وابسته به غلظت دارو است.
این دارو علاوه بر اینکه در درمان بیماری هپاتیت سی کاربرد دارد می تواند مکملی برای سایر داروهای ضد ویروس باشد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که براساس اعلام مدیر شرکت باختر بیوشیمی، هر عدد قرص سوبایوویر در حالیکه در کشورهای خارجی حدود یک هزار دلار است اما نوع تولیدی آن در کرمانشاه به رقم 500 هزار ریال کاهش یافته است.

ب - میلوبایوکس

داروی دیگری که امروز با حضور معاون وزیر بهداشت و استاندار و جمعی دیگر از مسوولان استانی و علوم پزشکی استان کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفت، میلوبایوکس با نام تجاری «متیل فومارات» است.
این دارو از دسته داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن می باشند و عمده کاربرد آن در درمان بیماری ام.اس است که هرگاه بیمارانی مبتلا دچار اختلال در سیستم ایمنی بدن شوند و احیانا سلولهای سیستم عصبی مرکزی آسیب ببینند یا ملتهب شوند، استفاده از دی متیل فومارات می تواند این مشکل را برطرف کند و با فعال کردن مسیر Nrf2 می تواند برخی از ژن های آنتی اکسیدان که نقش محافظت از سلولها را دارند، تنظیم و باعث کاهش تعداد حملات ام اس در بیماران شود.
این دارو به شکل کپسول های 120 میلی گرمی در بسته های 10 عددی (هر جعبه 30 عدد) و نیز کپسول های 240 میلیگرمی با بسته های 30 عددی تولید می شود.

ج - سایتوبایوویر

این دارو نیز با نام تجاری «والگانسایکلوویر» از دسته داروهای ضد ویروس سیستمیک است که از امروز تولید آن در شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه آغاز شد.
این دارو در درمان عفونت های شبکیه چشم در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی (ایدز) کاربرد دارد.
سایتوبایوویر همچنین برای جلوگیری از عفونت ناشی از سایتو مگالویروس بعد از اعمال جراحی پیوند کلیه، قلب و کلیه - لوزالمعده در بیماران با ریسک بالا کاربرد دارد.
این دارو بصورت قرص روکشدار 450 میلی گرمی در جعبه های 30 عددی تولید می شود.

د - فامبایوکس

چهارمین دارویی که رونمایی شد با نام تجاری «فامپریدین» از دسته آزادکننده های استیل کولین می باشد.
از مشخصات این دارو می توان به مصرف آن برای بهبود توانایی راه رفتن در افراد بالای 18 سال سن مبتلا به بیماری ام.اس اشاره کرد.
این دارو می تواند امیدبخش خانواده هایی باشد که بیماران مبتلا به ام.اس دارند و برای تهیه نوع خارجی آن مبلغ هنگفتی باید از جیب پرداخت می کردند ولی با تولید این دارو، هزینه هایی که از سبد خانوار باید برای تهیه این نوع دار می شد، بسیار کاهش یافته است.
فامبایوکس بصورت قرص پیوسته رهش 10 میلیگرمی در بطریهای پلی اتیلنی 30 عددی تولید می شود.
این قرص هم در خارج از کشور هر عدد حدود 130 یورو قیمت دارد ولی با راه اندازی خط تولید آن در کرمانشاه، بیماران ام.اس می توانند آن را به قیمت هر عدد 30 هزار ریال خریداری کنند.
(گفتنی است، اطلاعاتی که در مورد این داروها آمده است، از سوی شرکت باختر بیوشیمی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت).

** بازار دارویی کشور همسایه را هدفگیری کنید

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور نیز به وجود بازار گسترده دارویی که در کشور همسایه (عراق) قرار دارد و نیز با اشاره به مجاورت کرمانشاه و امکانات وسیع بهداشتی - درمانی و نیز توانی که در این استان در حوزه داروسازی قرار دارد، اظهار کرد: مسوولان استان و وزارت بهداشت باید نسبت به حضور موثر و صادرات داروها به کشور عراق متمرکز شوند.
رسول دیناروند اظهار کرد: یکی از ضعف های بزرگ داروسازان کشورمان در بازاریابی و مارکتینگ است.
وی گفت: اقدام شرکت باختر بیوشیمی که با رعایت اصول جی.ام.بی و ضوابط فنی نسبت به تولید این داروها اقدام کرده، بسیار ارزشمند است و داروهایی که امروز رونمایی شدند، از هفته آینده وارد بازار دارویی کشور می شوند.
وی تولید داروهای ویژه بیماران ام.اس را خبر خوبی برای خانواده هایی که این بیماران را دارند، است و امروز حدود 30 هزار بیمار مبتلا به ام.اس در کشور از درمانهای روتین و متعارف بهره گیری می کنند.
دیناروند افزود: 80 درصد از بیماران ام.اس کشور از داروهای رایگان تولید داخل استفاده می کنند و وزارت بهداشت نیز 95 درصد از هزینه های تامین داروها را پرداخت می کند و بیماران فقط پنج درصد از هزینه ها را متقبل می شوند.
وی تولید داروهایی که امروز در کرمانشاه برای بیماران ام.اس رونمایی شد را مایه آرامش بیماران مذکور عنوان کرد و گفت: این اقدام از دغدغه های بیماران خواهد کاست.

** تاکید بر لزوم شکوفایی استعدادهای کرمانشاه در حوزه داروسازی

استاندار کرمانشاه با ابراز خرسندی از این موفقیت مهم برای استان تاکید کرد: کرمانشاه با داشتن دانشگاه های علوم پزشکی و رازی که از مراکز علمی بزرگ کشور به شمار می آیند، ظرفیت های بزرگی دارد که لازم است با برنامه ریزی موثر و هوشمندانه، این توان های بالقوه را به فعل در آوریم.
ابراهیم رضایی بابادی، اظهار کرد: بهره گیری از دانش بومی در استان و توان مراکز دانشگاهی می تواند مایه قطع وابستگی کشور به انواع داروهای خارجی و وارداتی باشد.
استاندار کرمانشاه گفت: اقدام امروز باختر بیوشیمی قابل تحسین است و می تواند گامی در راه شکوفایی اقتصادی استان کرمانشاه بشمار آید.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و دسترسی به مراکز چهار استان همسایه به فاصله ای کمتر از 200 کیلومتر و نیز 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در بخش های کرد و عربی، یکی از قطبهای منطقه ای در حوزه بهداشت و درمان به شمار می آید و روزانه بیماران زیادی از استانهای همسایه و نیز کشور عراق برای مداوا به این استان سفر می کنند.
6539/8066

۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید