اخبار

پیام دکتر کریم به مناسبت هفته پژوهش : دانشگاهها باید در جایگاه کارآفرینی نوآورانه قرار بگیرند

پیام دکتر کریم به مناسبت هفته پژوهش : دانشگاهها باید در جایگاه کارآفرینی نوآورانه قرار بگیرند

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی پیامی هفته پژوهش و فناوری را به پژوهشگران تبریک گفت .

متن پیام بدین شرح است :

بسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران به منظور گسترش پژوهش و آشنایی بیشتر آحاد جامعه با اهمیت و جایگاه پژوهش و تأثیر آن در بهبود وضع زندگی مردم ، بیست و پنجم آذر ماه هر سال را  روز پژوهش و چهارمین هفته آذر ماه را هفته پژوهش نامگذاری نموده است. این هفته فرصت مناسبی است که تعامل لازم بین پژوهشگران، فن آوران، صنعتگران  و سایر دوستداران پژوهش و فن آوری  صورت گیرد.

اگررویکرد پژوهش مدار در جامعه گسترش یابد و به یافته‌های پژوهش‌های قبلی در هر تصمیم مهم توجه ‌شود با استفاده از نتایج پژوهشی  موجود و همچنین برنامه ریزی برای پژوهشهای آینده شاهد استفاده بهینه تر از منابع و بهبود بیشتر وضعیت کشور عزیزمان خواهیم بود زیرا پژوهش از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار بوده و موفقیت در همه بخشها از جمله بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به نوعی وابسته  به فعالیت‌های پژوهشی است.

دانشگاه ها در توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارند. زمانی دانشگاهها فقط مکانی برای آموزش بودند، سالهای مدیدی است که پروژه های تحقیقاتی نیز به فعالیتهای دانشگاهها افروده شده است اما امروزه دیگر عرصه باید در اختیار دانشگاههای نسل سوم باشد یعنی دانشگاهها علاوه بر اهداف آموزشی و پژوهشی، افرادی را تربیت وحمایت نمایند که فن آور و همچنین تولید کننده باشند. دانشجو، عضو هیات علمی و پژوهشگر و فن آوری که هریک به نوعی با دانشگاه در ارتباط هستند باید افرادی نوآور باشند و با جرات پا به عرصه های جدید بگذارند. دانشگاهها باید در جایگاه کارآفرینی نوآورانه نیز قرار بگیرند. تجاری سازی دانش و تکنولوژی از رسالتهای دانشگاههای نسل سوم است. بنابر این دانشگاهها، دانشکده ها، پژوهشکدهها و گروه های آموزشی و پژوهشی میبایست برنامه ها و نظامهای آموزشی کارآفرینانه را در دستور کار خود قرار دهند و مدلهای ارتباط بین دانشگاه ها و صنعت وجامعه را تبیین نمایند.

در این راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همزمان با انجام وظایف درمانی به عنوان قطب هفتم درمان کشور و همچنین توسعه وظایف آموزشی و تربیت متخصصین علوم پایه و بالینی در رشته های مختلف ، نه تنها در خصوص حمایت از پژوهش اقدامات وسیعی داشته و رتبه اول تولید علم را در بین دانشگاههای علوم پزشکی غرب کشور به خود اختصاص داده است بلکه در چند سال اخیر با تاسیس مرکز رشد فن آوری سلامت و حمایت ویژه ارفن آوران در این مرکز موفق به کسب رتبه برتر مرکز رشد غرب کشور در بین دانشگاههای علوم پزشکی نیز گردیده است که از وظایف این مرکز می توان به شناسایی نوآوران، فناوران و صاحبان ایده در راستای تشکیل شرکت های دانش بنیان با ارایه حمایت های مالی و مشاوره ­های تخصصی در راستای هدف فوق اشاره کرد.

اینجانب با تبریک هفته پژوهش و فناوری ،صمیمانه از تلاشهای عالمانه پژوهشگران دانشگاه تقدیر نموده و ضمن آرزوی موفقیت برای جامعه دانشبراین باورم افق روشن فردای این سرزمین در گرو هوشمندی و کوشش دانش مدارانه این گوهرهای ارزشمن جامعه است.


دکتر حسین کریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی کرمانشاه





 

 

۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید