اخبار

دکتر منصوری : آنفلوانزای H1N1 نگران کننده نیست

دکتر منصوری : آنفلوانزای H1N1 نگران کننده نیست

یک متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه آنفلوآنزای اخیر شایع شده در استان کرمان آنفلوآنزای نوع H1N1 بوده و نوعی آنفلوآنزای خوکی است، گفت: این نوع آنفلوآنزا هم مانند سایر انواع آنفلوآنزا است و نگران کننده نیست.

دکتر فیض‌الله منصوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه آنفلوآنزایی که اخیرا در استان کرمان شایع شده و جان 31 نفر را نیز در این استان گرفته آنفلوآنزای H1N1 است، گفت: این نوع آنفلوآنزا یکی از انواع آنفلوآنزای خوکی است.

وی با بیان اینکه هرساله آنفلوآنزای فصلی در کشور شایع می‌شود، گفت: هر چند سال یکبار نیز با تغییر ژنوم ویروس آنفلوآنزا یک نوع همه گیر آن ایجاد می‌شود.

منصوری اظهار کرد: با تغییر ژنوم ویروس و ایجاد نوع جدید ویروس آنفلوآنزا، بیشتر از همه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌‎ای سلامتشان مورد تهدید است که باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ابتلا به نوع جدید ویروس آنفلوآنزای H1N1 به هیچ عنوان نگران کننده نیست، گفت: هر ساله 5 تا 20 درصد افراد جامعه درگیر یکی از انواع ویروس آنفلوآنزا می‌شوند و در این بین ابتلا به این نوع ویروس H1N1 تا یک درصد می‌تواند کشنده باشد، آن هم برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

وی بیماران قلبی و عروقی، بیماران کلیوی، بیماران با نقص سیستم ایمنی و بیماران دیابتی و سایر موارد اینچنینی را از جمله افراد در معرض خطر عنوان کرد و افزود: این افراد در صورت ابتلا به این نوع آنفلوآنزا سلامتشان بیشتر در معرض خطر است که باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

منصوری خاطرنشان کرد: بیشتر از بحث درمان آنفلوآنزا، تاکید ما بر پیشگیری از ابتلا به این نوع آنفلوآنزا است و در همین راستا توصیه می‌شود افراد در صورت مشاهده علائم آنفلوآنزای شدید حتما به پزشک مراجعه کرده و از حضور در مجامع عمومی خودداری کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تب بالای 38 درجه، درد عضلانی، سردرد، سرفه و در موارد اندکی بروز علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال را از جمله علائم آنفلوآنزا برشمرد و افزود: افراد بهتر است با مشاهده این علائم هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: افراد دارای این علائم باید به طور جد از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کرده و باید به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از ماسک استفاده کنند.

منصوری با بیان اینکه خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای نوع H1N1 تاکنون در سطح استان گزارش نشده است، گفت: سیستم درمان استان آمادگی کامل را در این زمینه دارد و به میزان کافی نیز دارو در سطح استان موجود است.

۱۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید