اخبار

با کمی دقت ، ویروس آنفلوآنزا را از خود برانید

با کمی دقت ، ویروس آنفلوآنزا را از خود برانید

 یک پزشک کرمانشاهی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا در تمام طول سال وجود دارد اما در فصول سرد سال فعالتر می شود گفت: شهروندان با کمی دقت ومراقبت می توانند براحتی از موج همه گیری آنفلوآنزا گذر کنند.

دکتر شهریار مستوفی با تشریح بروز انواع مختلف آنفلوآنزا در دوره های مختلف ، بیماری آنفلوانزا را یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی دانست که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودردو سرفه تظاهر می کند.

وی سرفه در آنفلوآنزا را اغلب شدید و برای مدتی ادامه دار دانست ولی از بهبود سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا 7روز خبر داد.

دکترمستوفی که  مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را برعهده دارد در خصوص نحوه تشخیص بیماری گفت:شناسایی بیماری معمولاً براساس مشخصات اپیدمیولوژیک آن صورت گرفته و موارد تک گیر آن را فقط با کمک روش های آزمایشگاهی می توان تشخیص داد. آنفلوانزا در افراد مختلف ممکن است از سایر بیماری های ویروسی دستگاه تنفس قابل تشخیص نباشد. اشکال بالینی بیماری متفاوت بوده و ممکن است نشانه هایی مانند سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی ویروسی و بیماری های حاد غیرقابل افتراق دستگاه تنفسی را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارش (تهوع، استفراغ و اسهال( نیز بروز  می کند.

او مصرف‌ مایعات‌ زیاد را‌ موجب بهبود‌ بیماری‌ دانست و گفت:‌ این‌ نوع‌ ویروس‌ها در محیط‌‌ خشک‌ براحتی‌ زندگی‌ کرده‌ و باعث‌ ایجاد علایم‌ می‌شوند بهمین دلیل مصرف‌ مایعات‌ گرم‌ ، حمام‌ گرم‌ و استراحت‌ برای‌ بهبودی‌ بیماری‌ بسیار موثر است‌.

این پزشک همچنین در خصوص روش تغذیه مناسب در ایام شیوع این بیماری از شهروندان خواست به نکات زیر توجه کنند:

1- دریافت پروتئین کافی : ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار، تامین کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

2- ویتامین c : باعث‌ کاهش‌ علایم‌ بیماری‌ شده‌ و خواص‌ ضدویروسی‌ و ضد باکتریایی‌ دارد. این‌ ویتامین‌ همچنین‌ باعث‌ تحریک‌ سیستم‌ ایمنی‌ شده و  مقاومت  بدن در برابر عفونت، جذب کلسیم، منگنز و آهن در بدن را افزایش می دهد . این ویتامین درمیوه‌هایی مانند انواع مرکبات شامل پرتقال، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت  وسبزیجاتی مانند جعفری،  کلم بروکلی، فلفل سبز، توت فرنگی، پرتقال، طالبی، کیوی، آب لیمو، گل کلم، کلم پیچ وجود دارد. ضمنا مصرف لیموترش با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین ث آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب‌لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است. مصرف آب‌لیمو همچنین باعث کاهش تب در افراد بیمار می‌شود.

3- روی:   مواد غذایی غنی از روی ( گوشت قرمز، لوبیای سویا، عذاهای دریایی، حبوبات، نخود فرنگی ) و یا خوردن یک عدد کپسول روی  در روز در تقویت سیستم ایمنی موثراست .

4- اسیدهای چرب امگا 3  : این اسید های چرب در مبارزه با سرما خوردگی به سلولهای دستگاه تنفسی کمک می کند. انواع ماهی ها و غذاهای دریایی منابع غنی اسیدچرب امگا 3 هستند .

5- مصرف سیر : سیر یک گیاه دارویی است که علاوه بر بالا بردن عطر و طعم مواد غذایی در درمان بیماریها استفاده می شود جزء فعال سیر ترکیب گوگرددار به نام آلیسین است آلیسین یک ماده شیمیایی است  که در سیر له شده، خرد شده و یا جویده شده وجود دارد آلیسین یک آنتی بیوتیک است که به مهار توانایی رشد و تکثیر میکروب کمک می کند و خاصیت ضد ویروسی، قارچی، باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد.

5- مصرف پیاز خام : پیازهای قرمز و زرد از غنی‌ترین منابع ترکیبات شیمیایی کوورستئین هستند. کوورستئین از مواد ضداکسید کننده و ضدالتهاب و ضمناً  آرام بخش و مسکن است. همچنین ماده‌ای به نام پروپیل‌سولفات در پیاز وجود دارد که عضلات صاف ریه را تحریک کرده و باعث باز شدن شریان‌های کوچک و نایژه می‌شود و برای همین به آن‌هایی که دچارسرماخوردگی می‌شوند مصرف آن به صورت خام یا در کنار غذا توصیه می‌شود. این گیاه حاوی آنتی بیوتیک بوده، دارای خاصیت میکروب کشی قوی است و در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت‌های میکروبی کارآمد است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه همچنین از شهروندان خواست تا با رعایت دستورالمل زیر در خصوص نحوه پیشگیری از آلودگی مواد غذایی به ویروس آنفلوآنزا مانع از ورود این ویروس به بدن از طریق مواد غذایی شوند.

گوشت خام از گوشتهای  پخته شده یا آماده برای پختن جدا نگهداشته شود،هرگز از یک تخته گوشت یا چاقو برای آماده سازی گوشت خام، پخته شده یا آماده برای پختن استفاده نشود،بدون شستن دست ها هرگز به غذا دست زده نشود،از قرار دادن گوشت پخته شده در داخل ظرفی که قبل از طبخ در آن قرار داشته خودداری شود.

 غذا باید بطور کامل طبخ شود:

دکتر مستوفی همچنین پخت کامل غذا را بسیار مهم دانست و گفت :پخت کامل ویروس های موجد بیماری را کاملا غیرفعال می کند و به این منظور باید اطمینان حاصل شود که تمام قسمت های گوشت حداقل به دمای 70 درجه سانتی گراد رسیده باشد. همچنین باید توجه شود که هیچ بخشی از گوشت به رنگ صورتی باقی نمانده یا شیره صورتی رنگ نداشته باشد.

در مورد تخم پرندگان دقت کافی به عمل آید:

تخم پرندگان می تواند روی پوسته یا داخل خود پاتوژن هایی نظیر ویروس مولد آنفلوانزا را حمل نماید بهمین دلیل می بایست پوسته تخم پرندگان را با آب و کف شسته و پس از آن باید دستها با آب و صابون شستشو شوند. پخت تخم پرندگان هم باید بصورتی باشد که زرده روان یا شل نباشد و کاملا سفت شود و از خوردن تخم پرندگان بصورت اصطلاحاً عسلی یا بکار بردن آن در مواد غذایی که بصورت خام مصرف می شود (پخته نمی شود) جد اً اجتناب شود.

 رعایت اصول نظافت:

این مقام مسئول دانشگاه همچنین از شهروندان خواست پس از کار با گوشت خام و یا گوشت خام از انجماد باز شده، بایستی دستها ، کلیه سطوح و ظروف کاملا با آب و ماده پاک کننده شستشو داده شوند تا مواد غذایی آنها آلوده به انواع ویروس ها ومیکروب ها نشود.

 

۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید