اخبار

کاهش 70 درصدی نرخ باروری کشور در 30 سال گذشته

کاهش 70 درصدی نرخ باروری کشور در 30 سال گذشته

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کاهش 70 درصدی نرخ باروری کشور طی 30 سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر ابراهیم شکیبا در اولین همایش "نقش انرژی‌های هسته‌ای و تشعشعات الکترومغناطیسی در باروری و ناباروری" که امروز (29 دی) در محل سالن جلسات بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های کشور در 30 سال گذشته نرخ باروری کشور با 70 درصد کاهش به عدد 1.78 رسیده است.

شکیبا این میزان کاهش نرخ باروری را مطلوب ندانست و اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم حداقل جمعیت فعلی کشور را حفظ کنیم، باید نرخ باروری را به 2.1 برسانیم که این مسئله با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه کار دشواری است.

وی به بی علاقه شدن خانواده‌های ایرانی برای داشتن فرزند اشاره کرد و افزود: متاسفانه فرهنگی که در کشور حاکم شده موجب شده تا یا خانواده‌ها علاقه‌ای به داشتن فرزند نداشته باشند و یا نهایتا به داشتن یک فرزند بسنده کنند.

شکیبا تغییر این فرهنگ را کار دشواری دانست و اظهار کرد: باید به طور جدی در این زمینه کار شود تا خانواده‌ها به داشتن فرزند علاقمند شوند.

وی اظهار کرد: این بی علاقگی خانواده‌های ایرانی به داشتن فرزند موجب شده تا در رنکینگی که میان زنان جهان در زمینه تعداد موالید انجام شد، ایران در رتبه یکی مانده به آخر قرار گیرد و کشوری مانند آمریکا با 22 پله و نیز رژیم صهیونیستی اسراییل با 70  پله بالاتر از ایران قرار گیرند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر 14.5 درصد خانواده‌های ایرانی بدون فرزند هستند و 19 درصد دیگر تنها یک فرزند دارند.

شکیبا به کاهش جمعیت جوان کشور هم اشاره کرد و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده از سال 1392 تا سال 1395 جمعیت بین 20 تا 29 سال کشور از 17.3 میلیون نفر به 15.5 میلیون نفر خواهد رسید.

وی در ادامه به چالش دیگر در زمینه جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه سن ازدواج در کشور در سالهای اخیر بالارفته و این امر قطعا در کاهش نرخ باروری موثر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از طرف دیگر فاصله زیادی نیز بین ازدواج تا به دنیا آمدن فرزند اول در خانواده‌های ایرانی وجود دارد، همچنین فاصله بین تولد فرزند اول و فرزند دوم نیز زیاد است.

وی طلاق را هم یکی از موضوعات موثر در کاهش نرخ باروری عنوان کرد و افزود: باید به این مشکلات بصورت ریشه‌ای پرداخته شود.

شکیبا عامل موثر دیگر در کاهش نرخ باروری را ناباوری برخی زوجین عنوان کرد و افزود: این‌ها همه چالش‌هایی است که باید در جهت افزایش نرخ باروری بصورت ویژه روی آنها کار شود تا حداقل بتوانیم جمعیت فعلی کشور را حفظ کنیم.

۲۹ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید