اخبار

شهروندان کرمانشاهی آموزش همگانی علائم هشدار دهنده سکته مغزی می بینند

شهروندان کرمانشاهی آموزش همگانی علائم هشدار دهنده سکته مغزی می بینند
کرمانشاه- ایرنا- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفتم آبان روز جهانی سکته مغزی کلاس آموزشی کوتاه مدت با هدف آموزش همگانی علائم هشدار دهنده سکته مغزی را فردا پنجشنبه (6 آبان) در هشت مرکز درمانی شهر کرمانشاه برگزار می کند

مسوول کمیته مدیریت درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت تیم متشکل از متخصصان مغز و اعصاب، دستیاران و پرستاران فردا پنجشنبه در هشت مرکز درمانی شهر کرمانشاه از ساعت 10 تا 12صبح اقدام به آموزش همگانی علائم هشدار دهنده سکته مغزی می کنند.

دکتر پیام ساری اصلانی افزود: این هشت تیم در درمانگاه های ثامن الائمه، رشیدی، وحدت، دولت آباد، منصوبی، حاج دایی، حاج سرابی و بیمارستان فارابی جهت آموزش به مراجعه کنندگان مستقر می شوند.

این متتخصص مغز و اعصاب بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، آشنایی شهروندان با علائم سکته مغزی و نحوه رفتار با فردی که دچار سکته شده را از اهداف این برنامه دانست و گفت: آموزش ها بسته به تعداد مراجعه کنندگان به دو صورت چهره به چهره و کارگاهی ارائه می شود و اعضای تیم مستقر در مراکز ذکر شده همچنین پاسخگوی سوالات حاضران خواهند بود.

به گفته او در این برنامه از سوی تیم مستقر در این مراکز فشار خون و قند خون مراجعه کنندگان نیز تست می شود.

دکتر ساری اصلانی در ادامه مراجعه با تاخیر را مهمترین عامل مرگ و میر در سکته مغزی دانست و گفت: فردی که دچار سکته مغزی می شود را باید بلافاصله به مراکز درمانی انتقال داد که متاسفانه به دلیل انتقال دیرهنگام، بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، فوت می کنند.

این متخصص مغز و اعصاب از اختلال در تکلم، فلج دست و صورت و کاهش قدرت در اندام به عنوان علایم اصلی سکته مغزی نام برد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده این عارضه در افراد باید بلافاصله فرد را به مراکز درمانی انتقال دهند و یا با شماره تلفن 115تماس بگیرند.

سکته مغزی یک آسیب حاد مربوط به سیستم عصبی است که در آن جریان تامین کننده مواد مغذی و اکسیژن قسمتی از مغز قطع می شود و در نتیجه عملکرد عصبی ناحیه آسیب دیده مختل می شود. به بیان دیگر اگر خون رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‏تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است و می تواند موجب تظاهرات عصبی زیادی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن ‌شود.

متخصصان مغز و اعصاب برای پیشگیری‌ از سکته مغزی، ورزش‌ منظم، استفاده‌ از رژیم‌ غذایی‌ کم ‌چربی‌ و مصرف میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی روزانه، عدم استعمال دخانیات، کنترل‌ طبی‌ هرگونه‌ اختلال‌ مزمن‌ مثل‌ دیابت، کنترل ‌مرتب ‌فشار خون‌ و در صورت بالا بودن مراجعه به‌ پزشک را توصیه می کنند.

متخصصان همچنین توصیه می کنند که در بیماران دارای سابقه سکته قلبی و بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت مصرف روزانه‌ آسپرین زیر نظر پزشک و در صورت وجود علائم هشدار دهنده مانند گزگز ناگهانی و بی علت و یا ضعف و کرختی یک طرف بدن، سردرد شدید ناگهانی، تاری دید، اشکال در تکلم، لغزش یا نداشتن تعادل باید هر چه سریع تر با پزشک مشورت کرد.

۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید