اخبار

افرادی که باطری قلب دارند به چه نوع مراقبت هایی نیاز مند می باشند؟

افرادی که باطری قلب دارند به چه نوع مراقبت هایی نیاز مند می باشند؟
این افراد نباید در میادین مغناطیسی و مسیر برق های فشار قوی نباید قرار گیرد و هر گونه آهن ربا و یا ابزارهایی که دارای آهن ربا هستند ( مثل رادیو که در بلندگوی آن آهن ربا وجود دارد. ) نباید در مجاورت باطری قرار گیرد.

 
افرادی که باطری قلب دارند به چه نوع مراقبت هایی نیاز مند می باشند؟
 
 
باطری قلب ، وسیله بسیار پیشرفته ای است که از طریق یک سیم مخصوص بداخل قلب متصل و خود باطری در زیر پوست ، در قسمت بالای سینه قرار می گیرد .
 
پروفسور معصومی با اشاره به اینکه  باطری قلب ، وسیله بسیار پیشرفته ای است که از طریق یک سیم مخصوص بداخل قلب متصل و خود باطری در زیر پوست ، در قسمت بالای سینه قرار می گیردگفت : این وسیله در مواردی مورد استفا ده قرار می گیرد که مرکز شروع کننده جریان الکتریکی در قلب از کار بیفتد .
 وی گفت : در بالاترین قسمت دهلیز راست،  قسمت کوچکی از بافت قلب دارای فرمی است که در هر دقیقه از  60 تا 100 بار جریان الکتریکی ضعیفی را ایجاد می کند.و این جریان در سرتا سر قلب حرکت می نماید.  بدنبال این تحریک الکتریکی ، ععضله قلب با همان نظم دچار انقباض وانبساط متناوب  می شود . اگر بهر دلیلی این مرکز ضربان ساز از کار بیفتد ، لازم است باطری یا ضربان ساز یا به اصطلاح پیس میکر الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد .
این جراح قلب در مورد وظایف این دستگاه گفت :این وسیله دارای دو وظیفه اصلی است : اولین وظیفه آن این است که اگر خود قلب دارای انقباض باشد،  آنرا تشخیص می دهد. بعبارتی دیگر چون با هر انقباض قلب یک میدان مغناطیسی در دور قلب ایجاد می شود،  دستگاه آنرا احساس نموده و تشخیص میدهد . لذا اگر مثلا" دستگاه روی 60 ضربان در دقیقه تنظیم گردد، هر بار ،  یک ثانیه صبر می نماید اگر قلب با انقباض خود  این میدان مغناطیسی را ایجاد نماید، دستگاه انرا احساس کرده و دیگرجریانی تولید نمی کند ، اما  اگرقلب ضربان نداشته باشد،  بلا فاصله جریان الکتریکی ضعیفی ایجاد نموده و سبب شروع انقباض قلب می شود . در واقع این وظیفه مهم و دیگر دستگاه می باشد.
 وی افزود:هر جریان مغناطیسی و یا هر جریان الکتریکی در مجاورت باطری قرار گیرد ، چون دستگاه آنرا احساس می نماید مانع از این می شود که دستگاه فعالیت بعدی خود را شروع  کند.  لذا  این افراد نباید  در میادین  مغناطیسی و  مسیر برق های فشار قوی نباید قرار گیرد و هر گونه آهن ربا و یا ابزارهایی که دارای آهن ربا هستند ( مثل رادیو که در بلندگوی آن آهن ربا وجود دارد. ) نباید در مجاورت باطری قرار گیرد.
دکتر معصومی خاطرنشان کرد :مسئله دیگر این است که چون طول عمر باطری بستگی به این دارد که میزان برون ده  الکتریکی آن چه مقدار باشد . بنابراین هر چند وقت یک بار باید میزان برون ده یا قدرت الکتریکی دستگاه تنظیم شود.  برای تنظیم آن از دستگاهی استفاده می شود که بصورت کنترل از راه دور عمل می کند و کار سختی نمی باشد . بدیهی است هر گونه ضربه ای نباید روی دستگاه وارد شود و اگر روی آن زخمی شود و یا بیمار دچار طپش قلب و سرگیجه شود باید بالافاصله بیمار به پزشک مراجعه نماید. هر اندازه از زمان استفاده از باطری گذشته باشد باید با فاصله های نزدیکتری این دستگاه کنترل شود ، مبادا بطور ناگهانی باطری از کار بیفتد ، در صورتیکه قدرت باطری به اتمام برسد با یک عمل جراحی بسیار ساده و با استفاده از داروی بیحس کننده موضعی باطری تعویض می شود .

۲۶ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید