اخبار

​نقش کاربردی آمار زیستی در مواجهه با همه گیری کرونا

آمار

با توجه به اهمیت آمار در سطح خرد و کلان و ضرورت شناساندن جایگاه آمار در میان مردم و مسئولین و همچنین ارتقاء سواد، آگاهی و فرهنگ آماری در سطح جامعه، روز اول آبان، روز آمار و برنامه‌ریزی نام گرفت.

مدیر گروه آمار زیستی دانشکده بهداشت ضمن تبریک این روز به همه همکاران و دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته گفت: در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، تجزیه و تحلیل گزارش عملکردها، آمار مبتلایان، بستری ها و آمار مرگ و میر امری مهم و اساسی در این اپیدمی بوده و آمار نقشی اساسی را در این زمینه ایفا کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر افشین الماسی با بیان اینکه آمار و اطلاعات یکی از اجزای اصلی و ضروری برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی عملکردهای سطوح مختلف مدیریت می‌باشد به استفاده کشورهای توسعه یافته جهان از هوش مصنوعی برای کاربردهای متنوع و به ویژه پیش بینی میزان شیوع اشاره کرد و گفت: اکنون نیز در داخل کشور، با بهره‌گیری از تجارب جهانی و نیز بومی سازی الگوها، این سامانه توسعه یافته، می‌تواند سرعت تحلیل داده‌ها را افزایش داده و بر اساس استفاده از اطلاعات ناشناس شده و جمع‌آوری‌شده در سطح کشور، کمک بسیار خوبی برای کنترل کرونا باشد.

وی همچنین افزود:محققان آزمایش جدیدی برای تشخیص ویروس کووید-۱۹ ابداع کرده‌اند که مبتنی بر هوش مصنوعی است و در مدت یک ساعت از ورود بیمار به بخش اورژانس بیمارستان با آنالیز علائم حیاتی و داده‌های آزمایش خون، آلودگی بیمار را به این ویروس تشخیص می‌دهد.

دکتر الماسی با بیان اینکه علوم مختلف همانند آمار، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار هم دستاوردهای کاراتری را برای بشر رقم خواهند زد گفت: امید است که رشته آمارزیستی در کنار این علوم کمک شایانی به ارتقا تحقیقات پزشکی (همانند تشخیص بیماری ها) داشته باشد.

به گفته وی علم آمار زیستی از معدود علومی است که بطور روزافزون در کلیه زمینه‌های پژوهشی بشر از صنعت و کشاورزی، اقتصاد و تجارت گرفته تا بهداشت و بیولوژی و بیوتکنولوژی و پزشکی کاربرد پیدا کرده است.

گفتنی است گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در سال 1387 در دانشکده بهداشت رسماً تشکیل گردید. این گروه در اواخر سال 1395 از گروه اپیدمیولوژی تفکیک و به صورت مستقل با عنوان گروه آمار زیستی با 6 عضو هیأت علمی دوره ی جدیدی از فعالیت خود را شروع نمود. این گروه از سال 1390 موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی و از سال 1397 موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی آمار زیستی گردید و هم اکنون با 7 عضو هیأت علمی در حال فعالیت می باشد. تعداد دانشجویان پذیرفته شده در مقطع ارشد آمارزیستی در این دانشکده از سال 1390 تا 1400، 45 نفر که از این تعداد 7 نفر موفق به قبولی در آزمون دکتری آمارزیستی شده اند. در حال حاضر نیز 10 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 7 نفر در مقطع دکتری در حال تحصیل میباشند.




۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید