اخبار

کارگاه اصلاح الگوی مصرف برای بانوان دانشگاه

کارگاه اصلاح الگوی مصرف برای بانوان دانشگاه
دکتر دهلقی: راهکارها بسیار ساده اند اما تاثیرات بزرگی دارند.
 
دفترامور بانوان دانشگاه با حضور 130 نفر از کارکنان خانم دانشگاه کارگاه آموزشی اصلاح الگوی مصرف را برگزارکرد.
در این کارگاه آموزشی که جناب آقای دکتر وهاب دهلقی به عنوان مدرس حضور داشتند در زمینه اصلاح الگوی مصرف مطالب کاربردی بسیار مفیدی ارائه شد.
 
کشور ماحدود 1% جمعیت جهان را دارد اما در حدود 2% از انرژی جهان را مصرف می نماید . بیش از یک سوم مصرف انرژی نهایی ما مربوط به مصارف خانگی است که بخش زیادی از آن را می توان بدون از دست دادن رفاه معمولی ، صرفه جویی کرد. لذا ، مدیریت مصرف انرژی در خانه بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
راهکارها اغلب موضوعات پیش پا افتاده ای هستند ، ولــــی می توانند تاثیرات بزرگی به همراه داشته باشند.به عنوان مثال در هر روز هر خانوار 3 مرتبه چای دم می کند و در هر مرتبه 5 لیتر آب را به دمای جوش می رساند در حالی که حداکثر 1 لیتر آن را مصرف می کنند لذا میزان انرژی به هدر رفته با یک محاسبه ساده عدد بسیار قابل توجهی می باشد.
 
 بیشترین مصرف از ساعت 20 الی 24 می باشد که معمولا همه در منزل می باشند لذا در این ساعات بخش خانگی بیشترین مصرف را دارد و مصرف بهینه برق در این ساعات بسیار باارزش است وبیشترین مصارف در فصل تابستان از حدود اواسط تیر ماه لغایت اواسط شهریور ماه می باشدلذاچنین استنباط می شود که ایامی در سال و نیز ساعاتی در هر شبانه روز دارای بیشترین مصرف انرژی الکتریکی می باشند که به آن روزها و ساعات ، اوج بار گفته می شود . با دانستن این مطالب بایستی نحوه مصرف برق خانگی را طوری کنترل نماییم که مصرف در این روزها و آن ساعات ، کاهش یابد.
 
در رابطه با محیط خانه و لوازم برقی خانگی توصیه های زیر می توانند مفید باشند:
 
      با رنگ آمیزی محیط داخل خانه به رنگ روشن و نصب پرده های تاشو در مقابل پنجره ها که امکان ورود حداکثر نور را می دهد ، از روشنایی روز بیشترین استفاده را ببرید . ضمنا” برای کف خانه از سرامیک ویا موکت های به رنگ روشن که نور را بازتاب می دهند استفاده نمایید.
 
تنظیم نورمناسب در ساعات اوج مصرف برق با حداقل چراغ روشن مورد لزوم
 
      استفاده از یک نور عمومی ملایم و تاکید بر استفاده از نور متمرکز( چراغ مطالعه) و خاموش نمودن لامپ های اضافی
 
      برنامه ریزی جهت درس خواندن بچه ها وتشویق به زود خوابیدن ( حتی الامکان ساعت 9 شب) و زود بیدار شدن برای مرور درس هادر صبح روز بعد
 
      عدم استفاده ازوسایل برقی پرمصرف مانند سماور برقی ، اتو، چرخ گوشت ، آب میوه گیری ، ماشین لباسشویی و ....در ساعات اوج مصرف
 
      برای دسترسی به روشنائی مطلوب و دارای بازدهی بالا، در داخل منزل حتی الامکان ازلامپ های کم مصرف استفاده نموده و به موقع نسبت به غبار زدایی آنها اقدام فرمایید .
 
      مطـالعه بلند مدت در خصوص وسایل صوتی - تصویری به ویژه تلویزیون هایی که در حالت آماده به کار هستنـد ، نشـان مـی دهد نیمی از استفاده کنندگان از این گونه وسایل آنها را درحالت آماده به کار قرار می دهند که به دلیل مصرف انرژی در حالت آماده به کار، در سطح کشور باعث اتلاف مقادیر زیادی انرژی الکتریکی خواهد شد ، لـذا توصیـه می گردد از کلید استفاده شود و در زمان های طولانی ، تلویزیون ها را در حالت آماده به کار نگه ندارید .
 
      برای جلوگیری از خروج سرما ، اطراف پنجره ها و درها را با نوارهای درزگیری عایق نمایید
 
22.
۳ بهمن ۱۳۸۹ ۱۴:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید