اخبار

"بحرانِ خاموش" بین مردان!

"بحرانِ خاموش" بین مردان!

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از بحران سلامت مردان به عنوان یک بحران خاموش یاد کرد و افزود: نیاز است تمام مسئولین و رسانه ها در این زمینه پای کار آمده و حساس‌سازی لازم را در جامعه مردان نسبت به سلامت خودشان ایجاد کنند.

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته ملی سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند) در گفت و گو با ایسنا، از بحران سلامت مردان به عنوان یک بحران خاموش در جهان یاد کرد و افزود: متاسفانه این بحران خاموش در کشور و استان ما هم وجود دارد، چرا که مردان، مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاهتری نسبت به زنان دارند و متاسفانه بنا به دلایل اجتماعی، فرهنگی واقتصادی کمتر از زنان به سلامتی خود توجه می کنند.

وی افزود: مردان در همه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتر و در نتیجه مرگ بالاتری هستند.

دکتر شکیبا گفت: علاوه بر این مردان نسبت به بیماریها ی خود بی اهمیت‌تر هستند و اغلب علایم هشدار دهنده را نادیده گرفته و دیرتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و همین امر موجب شده شاهد بالابودن آمار مرگ و میر در مردان نسبت به زنان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مردان نسبت بـه زنان در سبک زندگی خود روش‌های نادرست تری دارند.

وی افزود: از طرفی با توجه به فعالیت مردان در بیرون از خانه و استفاده بیشتر آنها از خودرو، متاسفانه مردان سهم بیشتری هم در مرگ و میر ناشی از حوادث و تصادفات دارند.

دکتر شکیبا به مهمترین عوامل مرگ و میر مردان هم اشاره کرد و گفت: در مجموع مهمترین عامل مرگ و میر در مردان در حال حاضر بیماریهای قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان است.

دکتر شکیبا به شیوع بیماری کرونا و آسیب پذیری بیشتر مردان در برابر این بیماری اشاره کرد و افزود: اگرچه همه افراد در هر سنی در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند، اما احتمال آلودگی مردان به دلیل شاغل بودن آنها و فعالیت بیشتر آنها در محیط بیرون بیشتر است و در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی افزود: از طرف دیگر نگرش و عملکرد پایین برخی از مردان نسبت به رعایت بهداشت فردی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تاخیر در مراجعه جهت دریافت واکسن کرونا موجب شده با تعداد بیشتری از مبتلایان مرد در بیماری کرونا مواجه شویم.

وی تاکید کرد: این شرایط و این موارد می طلبد که همه به سلامت مردان و ارتقا آن توجه بیشتری داشته باشند و هفته ملی سلامت مردان هم با همین هدف نامگذاری شده و این هفته فرصت مناسبی برای حساس سازی و اطلاع رسانی به عموم مردم و مردان جامعه است.

وی افزود: امسال شعار این هفته «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی» انتخاب شده و روزهای آن به ترتیبت از اول تا هفتم اسفندماه با عناوین «باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید 19»، «پاندمی کووید 19 و سلامت روان مردان»، «سلامت باروری مردان و جوانی جمعیت»، «مولفه های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان»، «کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار»، «سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان» و «نقش شیوه زندگی سالم در پیشگیری از سرطانهای شایع مردان» نامگذاری شده است.

دکتر شکیبا در تشریح مهم‌ترین راهکارهای ارتقا سلامت مردان، گفت: اولویت دادن پیشگیری به درمان، انجام مشاوره فردی و آموزش عموم مردم از جمله مردان جهت اصلاح شیوه زندگی، ارتقای سلامت باروری، سلامت عمومی و خودمراقبتی، شناسایی عوامل خطر، تشخیص زود هنگام و درمان به موقع بیماری ها و اختلالات ایجاد شده، پیشگیری از بروز عوارض و ناتوانی های احتمالی و درمان عوارض ایجاد شده از جمله مهمترین این راهکارهاست.

وی افزود: علاوه بر این اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف مردان در خصوص اولویت‌های سلامت، ترویج توجه به سلامتی قبل از بیماری و افزایش دسترسی به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی از دیگر راهکارهای دیگر جهت ارتقا سلامت مردان می باشد.
۳ اسفند ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید