اخبار

میزبانی کرمانشاه از معاونین فرهنگی و دانشجویی و مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کلان منطقه ۳

میزبانی کرمانشاه از معاونین فرهنگی و دانشجویی و مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کلان منطقه ۳
در اولین نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی و مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کلان منطقه ۳ آمایشی کشور، به بحث و تبادل نظر پیرامون اردوهای جهادی تابستانی، استقرار قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت، هم‌اندیشی و ارائه گزارش در حوزه پوشش و رفتار حرفه‌ای در منطقه پرداخته شد.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ در این جلسه‌ای که با حضور دکتر همتی دبیر شورای انضباطی وزارت بهداشت، دکتر قباد محمدی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، حجت‌الاسلام محبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر محمدرضا غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و معاونین و مسئولین دفتر نهاد رهبری کلان منطقه سه آمایشی کشور شامل استان‌های همدان، ایلام، اسدآباد و کردستان در ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ سالن ورک‌شاپ بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، به بحث و تبادل نظر پیرامون اردوهای جهادی تابستانی، استقرار قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت، هم‌اندیشی و ارائه گزارش در حوزه پوشش و رفتار حرفه‌ای و.. پرداخته شد.


دکتر فاطمه حدادیان سرپرست مدیریت فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ارائه پروپوزال اردوهای جهادی تابستانی فرهنگی و هم‌اندیشی در خصوص آن پرداخت و عنوان کرد: افزایش نشاط روحی و تقویت حس خودباوری در دانشجویان به منظور ارائه راهکارها در رفع مشکلات موجود، نیازمند استفاده از تجربیات سایر دانشگاه‌ها است. در این راستا توجه به تقویت امور دینی و فرهنگی، بهره برداری از ظرفیت‌های موجود و نظارت دانشگاه‌های کلان منطقه امری ضروری به نظر می‌رسد.  معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اردوهای فرهنگی و دانشجویی در ایام تابستان برای دانشجویان دانشگاه‌های کلان منطقه را یک نیاز جدی و هدف راهبردی می‌داند. گروه هدف دانشجویان دانشگاه کلان منطقه بر ورودی‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تاکید دارند.


دکتر پرستو عباسپور سرپرست مدیریت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در خصوص استقرار «کمیته فرهنگی» قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت و هم‌اندیشی عنوان کرد: کمیته‌ی فرهنگی با محوریت معاونت فرهنگی و دانشجویی تشکیل شده است و دبیر و اعضای کمیته طبق شرایط عمومی و اختصاصی موجود در آیین نامه مشخص شده‌اند. در کنار معاونت فرهنگی و دانشجویی، صندوق رفاه هم به عنوان همکار معاونت دیده شده و در قرارگاه دانشگاه، رییس محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به عنوان عضو ثابت حضور دارند. اعضای کمیته فرهنگی در معاونت فرهنگی و دانشجویی، باید از افراد مومن و انقلابی انتخاب شوند، خودشان متاهل باشند و حداقل دو فرزند داشته باشند و باور قلبی و اعتقاد درونی به افزایش جمعیت داشته باشند.

قانون حمایت از خانواده جوانی جمعیت ۷۳ ماده دارد که ۲۰۷ قانون را در برمی‌گیرد که از این تعداد شش قانون در حیطه‌ی وظایف معاونت دانشجویی فرهنگی و کمیته فرهنگی است. تخصیص بودجه جهت توسعه و تجهیز خوابگاه‌های متاهلی، تاسیس مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، آگاه‌سازی و آموزش دانشجویان در خصوص مزایای ازدواج بهنگام و آسان، مزایای تعدد فرزندان و حمایت از نقش مادری، همسری و آشنایی با خطرات پزشکی، روانشناسی و اجتماعی سقط جنین و تقبیح تجرد زیستی از جمله مواردی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد و در کمیته فرهنگی عملیاتی گردد.


دکتر زهراالسادات مهدیون مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه به ارائه‌ی گزارش‌ اقدامات انجام شده در حوزه پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشگاه پرداخت و گفت: سال پیش به دلیل پاندمی کرونا شرایط آموزش اصولی را نداشتیم. از این رو و با توجه به اینکه مخاطبان اصلی ما را دانشجویان تشکیل می‌دهند، چهار کمیته‌ی دانشجویی قرآنی، پژوهشی، هنری و اخلاق حرفه‌ای را تشکیل دادیم. در رابطه با دبیرخانه، علاوه بر مخاطب ما که دانشجویان هستند ابلاغ مصوبات ۴۲۷و۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم.

یکی از نقاط ضعفی که در بحث عفاف و حجاب، کمبود تحقیق در این زمینه است ولی به لطف خدا ما سال گذشته، سال پُرباری داشتیم. با توجه به عملکرد خوب سال گذشته، امسال همکاری ما با کمیته‌ی تحقیقات بین رشته‌ای ادامه دارد و یک فراخوان دعوت به همکاری هم داشته‌ایم. عملکرد ما در فضای مجازی سال گذشته شامل ۴۶ تولید محتوا بوده است، امسال کمی این رویکرد را تغییر داده و چهره‌های موفق در رشته‌هایی مثل پزشکی و ورزش با پوشش مناسب را معرفی کردیم همچنین در زمینه آموزش یک‌سری کارگاه‌ها به صورت لایو اینستاگرامی و وبینار داشتیم.

یک آموزش دیگر که مورد استقبال بقیه دانشگاه‌ها هم قرار گرفت در رابطه با وبیناری بود که دانشجو برای دانشجو تدریس داشت و این شیوه تدریس را به صورت حضوری هم انجام دادیم و مورد استقبال اعضای هیئت علمی و دانشجویان قرار گرفت. علاوه بر آموزشی که خود دبیرخانه داشت، شبکه‌ها، مراکز آموزشی درمانی و دانشکده‌ها هم به آموزش پرداختند. نکته‌ی بعدی بحث تخلیه‌ی هیجانی است که در این زمینه یک سری جشن‌ها را در نظر گرفتیم و تجلیل از فعالان عرصه‌ی عفاف و حجاب را هم داشتیم. سعی کردیم از هر زمانی برای آموزش فرهنگ‌سازی استفاده کنیم.

همچنین کیومرث بشی‌پور مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ارائه‌ی گزارش عملکرد حوزه تربیت‌بدنی در طی سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰ پرداخت: ورزش بیشترین تأثیر بر روی دانشجویان را دارد و ما می‌توانیم از سالن‌های ورزشی برای جذب هر چه بیشتر مخاطبانمان استفاده کنیم. ورزش به واسطه‌ی ترشح هورمون آدرنالین روحیه دانشجو را عوض می‌کند و دانشجو را از بسیاری از مسائل و مشکلات روحی و روانی جدا و فکرش را برای انجام فعالی‌ های بیشتر و موثرتر شکوفا می‌سازد. در راستای تقویت روحیه و افزایش مشارکت دانشجویان در پرداختن به فعالیت‌های ورزشی باید برنامه‌های متعدد و متنوعی را برنامه‌ریزی کنیم و ضمن اجرای برنامه‌ها، دانشجو را به رعایت هر چه بهتر مسائل شرعی سوق دهیم و به راحتی می‌توانیم ارتباط گیری موثری را با دانشجویان در جهت پیشرفت کشور داشته باشیم.

در سال ۱۳۹۹ که مسابقات به صورت مجازی برگزار شد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر تعداد شرکت کننده مقام اول کشور و در سال ۱۴۰۰ نیز مقام‌ دوم کشور را در بین دانشگاه‌های تیپ یک کشور کسب نمود که هر دو افتخار بزرگی است که نصیب دانشگاه علوم پزشکی شده است و انتظار می‌رود همچنان بیش از پیش در جهت رشد و بالندگی ایران بکوشیم. ما باید از حداکثر امکانات و نقاط قوت خود استفاده کنیم و به صورت خودگردان عمل کنیم تا بتوانیم باری از مسئولیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی کم کنیم.

در پایان این نشست یک روزه، دکتر همتی دبیر شورای انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در جمع‌بندی این نشست بیان داشت: در پی صحبت‌های انجام شده با ستاد عتبات عالیات، قرار بر آن شد که در شهر مقدس کربلا موکبی به نمایندگی از وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قرار بگیرد. که این موکب ثبت رسمی شود و با یک موکب عراقی نیز لینک شود. مقدمات تبلیغات و اسکان آن را نیز دو موکب عراقی بر عهده می گیرند.

در این خصوص، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تمامی دانشگاه‌های منطقه جهت کمک خصوصاً در حوزه دانشجوهای جهادی برای کمک داوطلبانه در موکب‌ها استقبال به عمل می آورد و مشتاق میزبانی آنان است.این موکب در اربعین در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۷ شهریور ماه قرار است پایگاهی از طرف وزارت بهداشت برای دانشجوها، همکاران و اعضای هیئت علمی باشد. در خروجی‌های مرزها آدرس موکب در اختیار قرار می گیرد و هدف ما این است که نگرانی‌های دانشجویان و خانواده هایشان برای خروج از کشور از بین برود و علاوه بر داشتن پایگاه اسکان، اگر دانشجویی با همکاری با مشخصات وزارت بهداشت به مشکلی برخورد؛ بتوانیم مشکل را حل کنیم

دکتر همتی در خصوص موضوع تربیت بدنی عنوان داشت: واقعا دغدغه‌ای که دوستان تربیت بدنی داشتند به نظر من دغدغه ی خیلی واردی است، ما در کشوری هستیم که  از آن جهت که مورد تهاجمیم کشورهایی مثل چین و ژاپن و کره که در آن زمان ورزش‌های رزمی را ایجاد کردند و پرورش دادند.

در بحث اردوها خیلی جدی وارد شدیم و اردوسازی‌هایی انجام می‌دهیم که در خود مناطق اتفاق می‌افتد اردوهای نیم روزه کوهنوردی برای دختران به همراه مبلغ که هزینه‌ی زیادی هم ندارد در اردوهای تابستانه که ۹ برنامه دارد  برای گروه‌های ۹ گانه طراحی کردیم  که ۴ مورد آن در مشهد برای کانون های جهادی، کانون های مذهبی، همتایاران سلامت مفدا و ... که مخصوص دختران دانشجوست بلافاصله بعد از پایان امتحانات دانشجویان اقدام می‌کنیم که به جز ایاب و ذهاب، باقی هزینه ها با ستاد است

همتی در پایان سخنانش  تصریح کرد: دانشجو را باید تربیت دهیم که اگر جمهوری اسلامی دچار تهاجم شد و کشور نیاز داشت دانشجو بتواند کاری کند.

 گفتنی است در این نشست، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، همدان، ایلام، اسدآباد و کردستان در خصوص مشکلات و چالش‌های پیش رو در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی به بحث و تبادل نظر پرداختند و به جمع‌بندی رسیدند و در آخر این نشست  هم صورتجلسه‌ی تنظیم شد واعضای حاضر در جلسه امضاء کردند.

4
 
5
 
3
 
2
 
1
 
 
 

 

 

۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید