اخبار

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: راه‌اندازی درمانگاه بیماران CF در کرمانشاه / داروی این بیماران "رایگان" شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: راه‌اندازی درمانگاه بیماران CF در کرمانشاه / داروی این بیماران "رایگان" شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از راه اندازی درمانگاه بیماران CF در کرمانشاه ظرف یک ماه آینده خبر داد و افزود: همچنان پیگیر آوردن یک فوق تخصص ریه اطفال به استان جهت درمان این کودکان هستیم.

دکتر قباد محمدی، عصر روز سه شنبه هشتم شهریورماه در نشست تجلیل از اصحاب رسانه با تقدیر از همکاری رسانه ها در دوران شیوع کرونا گفت: همکاری رسانه ها بود که موجب شد دو موج اخیر را با تلفات و خسارت کمتری پشت سر بگذاریم.

وی افزود: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خوب رسانه ها بود که درصد بالای جمعیت کشور ترغیب به تزریق واکسن شده و همین امر موجب افزایش ایمنی جامعه و کاهش فوتی های کرونا شد.

دکتر محمدی یکی از رسالت های مهم امروز رسانه را "جهاد تبیین" عنوان کرد و افزود: این جهاد باید در تمامی حوزه ها از جمله بهداشت و درمان صورت گیرد و مردم باید بدانند که در این حوزه پیش از انقلاب در چه وضعیتی قرار داشته ایم و امروز در چه شرایطی هستیم.

وی افزود: ایران از دورانی که عمدتا پزشکان هندی و پاکستانی در آن فعالیت داشتند، امروز به دورانی رسیده که نه تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای اروپایی خواهان حضور پزشکان ایرانی در کشورهایشان هستند و این نشان از کیفیت بالای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تربیت پزشکان دارد.

دکتر محمدی گفت: امروزه وضعیت بهداشت و درمان کشور به حدی رسیده که کمتر بیماری خواهان سفر به کشورهای اروپایی جهت درمان است و از طرفی خیل بسیاری از بیماران در کشورهای منطقه جهت درمان به ایران مراجعه می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: این میزان پیشرفت ظرف حدود چهار دهه فعالیت حاصل روحیه خودباوری است که امام راحل در میان مردم ایران به وجود آورد.

دکتر محمدی در ادامه به تشریح برخی برنامه های دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و از طرح "جوانی جمعیت" به عنوان یکی از مهمترین این برنامه ها یاد کرد.

وی افزود: واقعیت این است که امروز بحث سالمندی جمعیت کشور در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد، طوری که ظرف 10 تا 15 سال آینده درصد قابل توجهی از جمعیت کشور سالمند خواهند بود و این امر آینده کشور را به خطر می اندازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در همین راستا دولت سیزدهم یکی از اولویت های خود را بحث جوانی جمعیت قرار داده و در همین راستا برنامه های خوبی برای درمان زوجین نابارور در پیش گرفته و هزینه های درمان ناباروری عملا رایگان شده است.

دکتر محمدی گفت: در کنار اقدامات اینچنینی، موضوع مهم فرهنگسازی است، چرا که خانواده هایی که از نظر اقتصادی وضعیت بسیار خوبی دارند تعداد فرزندانشان نسبت به سایر خانواده ها کمتر است و این امر نشان می دهد که بیش از مسائل اقتصادی، این مسائل فرهنگی است که موجب کاهش تعداد فرزندان در خانواده های ایرانی شده و این امر نیازمند تلاش مضاعف رسانه هاست که به میدان آمده و در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

وی از طرح "دارویار" به عنوان طرح مهم دیگر دولت در حوزه بهداشت و درمان یاد کرد و افزود: این طرح در یک ماه گذشته اجرایی شده و طی این مدت کوتاه توانسته تا حد زیادی جلوی قاچاق دارو از کشور را بگیرد.

وی افزود: در این طرح ارز 4200 تومانی که موجب ایجاد فساد و قاچاق در حوزه دارو شده بود حذف و همین امر موجب شد که جلوی قاچاق داروهایی که با این نوع ارز خریداری و به خارج از کشور قاچاق می شد، گرفته شود.

وی افزود: دولت پس از حذف این ارز در حوزه دارو، قیمت داروهایی که در نسخه پزشک درج شود را با همان قیمت قبلی و حتی پایین تر از آن در اختیار بیماران قرار می دهد، اما داروهای آزاد با قیمت بالا به فروش می رسد.

دکتر محمدی اقدام مهم دیگر دولت را بحث تسویه بدهی دانشگاه ها به شرکت های دارویی عنوان کرد و افزود: بعد از 30، 40 سال این اولین باری است که بدهی دانشگاه ها به شرکت های دارویی صفر می شود و در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در همین هفته دولت، 250 میلیارد تومان از بدهی های ما را پرداخت کرده است.

وی افزود: این اقدام دولت ضمن کمک به دانشگاه ها، موجب رونق فعالیت کارخانجات و شرکت های دارویی می شود و با توجه به اینکه بسیاری کشورها طالب داروهای ایرانی هستند، این امر می تواند موجب رونق صادرات و افزایش ارزآوری برای کشور شود.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را هم اقدام مهم دیگر دولت در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: در این زمینه هزار میلیارد تومان برای استان در سفر هیات دولت مصوب شده که با گذشت مدت کوتاهی از سفر 30 درصد آن به استان تخصیص شده است.

وی افزود: خوشبختانه تکمیل پروژه های بیمارستانی و درمانی در اولویت کار دولت قرار دارد و پروژه هایی در سفر مصوب شده که سالها آرزوی کرمانشاهیان بوده و در چند سال اخیر به دلیل عدم اعتبار متوقف مانده بودند.

دکتر محمدی در ادامه در پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران در خصوص بیماران CF و خدمات صورت گرفته به آنها گفت: در حال حاضر بیش از 100 کودک مبتلا به CF در استان شناسایی شده که خوشخبتانه خدمات خوبی برای آنها در دست اقدام داریم.

وی افزود: ظرف یک ماه آینده درمانگاه بیماران CF در محل کلینیک بوستان افتتاح می شود.

دکتر محمدی گفت: از هفته گذشته هم داروی این بیماران تماما رایگان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص لزوم حضور یک فوق تخصص ریه اطفال برای درمان کودکان CF در استان هم گفت: متاسفانه فارغ التحصیلان این رشته بسیار اندک هستند و سالانه یک یا دو نفر فارغ التحصیل در این رشته داریم، اما به جد پیگیریم که بتوانیم یکی از پزشکان این رشته را به استان بیاوریم.

وی در ادامه در خصوص کمبود سرم در استان هم گفت: در حال حاضر در بیمارستان های استان کمبودی نداریم و عمده کمبود سرم مربوط به بخش سرپایی است.

دکتر محمدی گفت: در این زمینه هم خوشبختانه دولت واردات سرم را در دستور کار قرار داده، چرا که پیش از این واردات این محصول ممنوع بود و با انجام این وادرات به نظر می‌رسد به زودی کمبود ها در این زمینه مرتفع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر یکی دو محموله وارد کشور شده است که سرم های مورد نیاز برای آماده سازی استان جهت مراسم اربعین هم از آن تامین شده است.

دکتر محمدی به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان استان در آستانه برگزاری مراسم اربعین هم اشاره کرد و افزود: در این زمینه 130 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مسیر تردد زوار مستقر شده است.

وی افزود: همچنین تمامی بیمارستان های استان از 15 شهریور به حالت آماده باش درآمده و تجهیزات و نیروی انسانی و متخصص بیمارستان قصرشیرین تقویت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از برپایی دو بیمارستان صحرایی در قصرشیرین و مرز خسروی خبر داد و افزود: قرنطینه مرزی هم ایجاد شده و تجهیزات لازم برای غربالگری موارد مبتلا به کرونا و وبا در مرز مستقر شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به گرمای هوا تجهیزات درمانی برای درمان بیماران گرمازده هم در مرز مستقر شده است.

در پایان این نشست از جمعی از اهالی رسانه استان تجلیل شد.
۹ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید