اخبار

درباره روز جهانی سالمند وهفته ملی سالمند

درباره روز جهانی سالمند وهفته ملی سالمند

 

اول اکتبر مصادف با نهم مهرماه، روز جهانی بزرگداشت مقام سالمند، با شعار " تاب آوری و مشارکت زنان سالمند " عنوان شده است. زندگی یعنی تغییر و اگر فرد در مقابل تغییرات زندگی منعطف نباشد، همواره توانایی مواجهه با آن را از دست می دهد.

 تاب آوری به مفهوم ظرفیت بازگشت از دشواری و توانایی در ترمیم خویشتن است گفت: به واسطه تاب آوری ، فرد در مواجهه با سختی‌ ها می تواند قوام و سلامت خود را حفظ کند این ظرفیت انسان می ‌تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و علی‌رغم قرار گرفتن در معرض تنش ‌های شدید، شایستگی اجتماعی وی حفظ شده و ارتقا یابد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه یکی از عوامل موثر بر تاب آوری سالمندان را توانمند سازی آنان دانست و گفت: توانمند سازی سالمندان موجب افزایش عزت نفس در آنان شده و باعث می شود آنان در کنار آمدن با استرس ‌های زندگی موثرتر عمل کنند.

وی افزود: محیط حمایتگر یکی دیگر از عوامل موثر بر تاب آوری است بنابر این توسعه ارتباطات و حمایت های اجتماعی، برخورداری از روابط عاطفی و اجتماعی محکم، عامل بسیار مهمی در سلامت روان انسان به شمار می‌رود.

دکتر شکیبا عنوان کرد: محور شعار سازمان ملل متحد در سال جاری"تاب آوری و مشارکت زنان سالمند" است و با توجه به اینکه تقریبا در تمام نقاط جهان امید به زندگی زنان بیش از مردان است بنابر این زنان سالمند باید بتوانند نقش خود را در خانواده و جامعه ایفا نمایند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از بزرگداشت روز سالمند، بالا بردن آگاهی عمومی جامعه از وضعیت افراد سالمند و حمایت از آنها در تمام مراحل سالمندی است گفت: هفته سالمند امسال با رویکرد گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان، از ششم تا دوازدهم مهرماه 1401 می باشد و عناوین روزهای آن به ترتیب زیر است:

روز چهار شنبه 1401/7/6: روز رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی

روز پنج شنبه 1401/7/7: روز آموزش و توانمندسازی

روز جمعه 1401/7/8: روز خانواده و جامعه دوستدار سالمند

روز شنبه 1401/7/9(روز جهانی سالمند): روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند

روز یک شنبه 1401/7/10: روز مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی

روز دوشنبه 1401/7/11: روز حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی

روز سه شنبه 1401/7/12: قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان

۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید