اخبار

توجه به توانبخشی سالمندان ضروری است

توجه به توانبخشی سالمندان ضروری است

یک دکترای تخصصی (PHD) کاردرمانی به مناسبت روز جهانی و هفته ملی سالمند بر ضرورت توجه به توانبخشی سالمندان تاکید کرد و گفت: سالمندی دورانی مهم و قابل توجه در زندگی می باشد که معمولا از سن 65 سال به بالا شروع می شود و با تغییرات غیرقابل برگشتی در جنبه های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی همراه هست.

 

دکتر لیبا رضایی در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه گفت: افت قوای جسمی، مشکلات حرکتی و تعادلی، مشکلات گفتاری، افسردگی، مشکلات حافظه، بازنشستگی و از دست دادن نقش های اجتماعی از جمله مشکلات شایع دوران سالمندی هستند که کیفیت زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر جمعیت سالمندان در دنیا رو به افزایش نهاده است افزود: ایران یکی از کشورهایی است که با افزایش قابل توجه جمعیت سالمندان روبروست.

دکتر رضایی با بیان اینکه همراه با افزایش طول عمر، توجه به بهبود کیفیت زندگی نیز ضروری است افزود: بهبود کیفیت زندگی در سالمندان مستلزم توجه به شرایط خاص این دوره از زندگی است.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه سبک زندگی سالم همراه با تحرک در قبل از سالمندی می تواند در داشتن دوره سالمندی سالم تری موثر باشد، ارائه خدمات توانبخشی نیز یکی از اقدامات بسیار مهمی است که می بایست در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی می تواند موجب کاهش مشکلات و محدودیت های ناشی از سالمندی گردد ، از پیشرفت ناتوانی جلوگیری نماید و مراقیت از سالمندان را برای خانواده ها راحت تر کند ضمن اینکه این خدمات در مورد سالمندانی که دچار مشکلاتی مانند سکته مغزی و یا دمانس شده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود:توجه به نیازهای خاص دوران سالمندی از جمله وجود مراکز توانبخشی روزانه سالمندان و دسترسی راحت به خدمات توانبخشی می بایست مورد توجه سیاستگزاران بهداشتی قرار بگیرد.

۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۵:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید