اخبار

برگزاری نشست قطب کلان منطقه ۳ کشوری معاونت های غذا و دارو به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

برگزاری نشست قطب کلان منطقه ۳ کشوری معاونت های غذا و دارو به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
 
این جلسه با حضور مدیرکل دفتر راهبردی و پایش امور استانهای سازمان غذا و دارو ، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، معاونین، مدیران و تعدادی از کارشناسان حوزه های غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام، کردستان،کرمانشاه، همدان و اسد آباد و با هدف افزایش هماهنگی و هم افزایی معاونت های غذا و داروی کلان منطقه ۳ کشوری در حوزه های مختلف و ارتقاء روند خدمت‌رسانی در حوزه سلامت برگزار شد.
 
دکتر مهدی زاده مدیرکل دفتر راهبردی و پایش امور استانهای سازمان غذا و دارو گفت: برگزاری چنین جلساتی در راستای سیاست‌گذاری در سطح عرصه دارو و تجهیزات پزشکی، غذا و کالاهای سلامت محور ،کاهش و رفع مشکلات ، بهبود عملکرد حوزه‌های غذا و دارو و ارتقاء شاخص‌های این حوزه در سطح منطقه ای و ملی، بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: شیوه نامه مناطق و استفاده از ظرفیت و توان منطقه جز سیاست های کلان شورای انقلاب فرهنگی بوده و بر این اساس سیاست ها به صورت منطقه ای برنامه ریزی و اجرا می شود و در حوزه غذا و دارو و با توجه به نقش بی بدیلی که در کنار حوزه درمان در سلامت ایفا می کند در هر فصل یک جلسه در مناطق آمایشی کشور برگزار خواهد شد. 
 
دکتر مهدی زاده گفت: خوشبختانه کارهای بزرگی در سازمان غذا و دارو در بحث تامین و ایمنی و سلامت با همفکری ، تبادل نظر و مشارکت و هم افزایی معاونت های غذا و دارو صورت گرفته است .
 
وی افزود: با توجه به ابلاغ برنامه هفتم توسعه ،کارگروه های مختلف در این رابطه در حوزه غذا و دارو تشکیل شده و جلسات متعددی برگزار شده است تا سازمان غذا و دارو به عنوان سازمان سیاستگذار حوزه غذا و دارو در این رابطه اثر گذارتر عمل نماید. 
 
دکتر مهدی زاده بیان کرد: در کمیته های درمان و غذا و دارو باید قیمت تمام شده خدمت مشخص گردد ، همچنین با نشست با بیمه ها باید تعرفه ها واقعی شود تا دانشگاه های علوم پزشکی از نظر اقتصادی متحمل زیان و ضرر نگردند.
 
وی با بیان اینکه باید در جلسات کلان مناطق کشوری  چالش ها مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای منطقه ای ارائه گردد. 
 
دکتر مهدی زاده گفت: باید در این جلسه  توان ظرفیت و حجم تولید در این منطقه نسبت به کشور و سایر مناطق کشوری مشخص گردد و گیاهان دارویی و مبارزه با قاچاق دارو و کالاهای سلامت محور از اولویت های برنامه های این مناطق در حوزه غذا و دارو باشد .
 
وی اظهار داشت: امیدوارم در این جلسات با بهره مندی از تجربه های موفق معاونت های غذا و دارو ، بتوانیم در راستای تامین،دسترسی و ایمنی دارو و کالاهای سلامت محور به بهترین نحو عمل نماییم .
 
در ادامه دکتر محمدی رییس دانشگاه نیز گفت: برگزاری این جلسات دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه غذا و دارو به همراه دارد و می توان ابتکارات صورت گرفته در دانشگاه های علوم پزشکی و تجربه های موفق را به اشتراک گذاشت و تعامل بیشتری در عرصه علمی داشت.
 
وی بیان کرد: از برگزاری این جلسات می توان به عنوان فرصتی برای اعلام نیازمندی ها به سازمان غذا و دارو و بیان و انتقال دیدگاه ها و  مسائل و مشکلات به وزارت بهداشت استفاده نمود.
 
دکتر محمدی با بیان اینکه حوزه غذا و دارو یکی از حوزه های اساسی و مهم در بحث سلامت و وزارت بهداشت است و در سازمان غذا و دارو دغدغه ها و مسائل کلانی وجود دارد گفت: مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید نقش سیاستگذاری سازمان غذا و دارو در حوزه های مرتبط پر رنگ تر گردد و این سازمان سیاست ها و برنامه ها ی مدون و کاربردی را در حوزه غذا و دارو جهت اجرا به دانشگاه ها ابلاغ نماید.
 
وی افزود: مطرح نمودن مباحث بسیار مهمی از جمله تقویت نقش سیاست گذاری در سازمان غذا و دارو و پیگیری مواردی همچون تجویز و مصرف منطقی دارو ، قیمت گذاری تجهیزات مصرفی و سرمایه ای و حذف اعمال جراحی گلوبال با توجه به حذف ارز ترجیحی در جلسه قطب تجهیزات پزشکی منطقه ۳ کشوری و ارائه راهکارهای لازم در پیشبرد اهداف سلامت بسیار مهم و نتیجه بخش خواهد بود.
 
دکتر محمدی با بیان اینکه بحث قاچاق دارو و کالاهای سلامت محور از جمله مباحث اختصاصی ویژه ای است گفت: در کلان منطقه ۳ آمایشی با توجه به مرزی بودن این مناطق وجود دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد که اصالت سنجی یکی اقدامات بسیار خوبی است که در این رابطه انجام شده است.
 
وی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو در حوزه غذا بسیار خوب و موفق عمل کرده و سیاست های ابلاغی این سازمان در دانشگاه به اجرا در می آید، این سازمان می تواند صدور پروانه های دارویی و تجهیزاتی را نیز به دانشگاه ها واگذار نماید.
 
دکتر محمدی همچنین اضافه کرد: امیدواریم  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث اقتصادی دارو و تجهیزات و هزینه ای که دانشگاه ها در این زمینه متحمل می شوند، از جمله  قیمت تمام شده خدمت در بیمارستانها که بخشی از آن به انجام اعمال جراحی گلوبال بر می گردد را مورد بررسی قرار دهد.
 
رئیس دانشگاه گفت: کار جهادی و فداکاری هایی که حوزه غذا و و دارو در بحران کرونا داشتند بسیار قابل توجه و ارزشمند است و همکاران ما در معاونت غذا و دارو سربازان گمنام حوزه سلامت در بحث کرونا هستند. 
 
وی همچنین افزود: در پیاده روی اربعین امسال به صورت شبانه روزی تلاش کردند و بسیار فعال بودند و با وجود کمبودهای دارویی و تجهیزاتی، در اربعین هیچ کمبودی در این زمینه  احساس نشد و حوزه های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داد .
 
۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید