اخبار

هوای خنک محیط و شیر دادن زیاد در جلوگیری از افزایش زردی نوزاد کمک کننده است

هوای خنک محیط و شیر دادن زیاد در جلوگیری از افزایش زردی نوزاد کمک کننده است
 
یک فوق تخصص نوزادان گفت: یکی از راههایی که از افزایش زردی جلوگیری میکند ، این است که هوای محیط اتاق را خنک کنید و لباس زیاد بر تن کودک نپوشانید ضمن اینکه باید به نوزاد  زیاد شیر  داد که روده ها تحریک شود و مدفوع اولیه از بدن نوزاد خارج شود.
 

 دکتر مازیار وکیلی امینی طی گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه گفت: در فصول سرد تعداد بیشتری مبتلا به زردی می شوند چون بچه ها را گرم نگه می دارند و باعث میشود نوزاد بی حوصله باشد و شیر نخورد و این امر موجب بالارفتن میزان زردی می شود.

وی  با بیان اینکه زردی بیماری شایع کودکان است که در یکی دو هفته اول تولد اتفاق می‌افتد و ۵۰ تا ۶۰ درصد نوزادان به طور معمول دچار این بیماری می شوند گفت:  اگر موارد غیر طبیعی باشد حتماً باید بررسی شود ، مثلا اگر در روز اول تولد اتفاق بیفتد یا سرعت افزایش خیلی شدید باشد.

دکتر وکیلی امینی تاکید کرد:  در شبانه روز هر دو ساعت یکبار باید به نوزاد شیر داد حتی اگر خواب باشد باید نوزاد را بیدار کرد و به او شیر داد ،این کار باعث تحریک روده ها می شود . 

 

وی افزود: نباید به نوزاد شیر مصنوعی بدهیم جز در مواقعی که پزشک تشخیص بدهد و تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعات اولیه تولد ( شیر آغوز ) بسیار مفید و حائز اهمیت است و باعث می شود زردی از بدن نوزاد زودتر خارج شود. 

 

این فوق تخصص نوزادان همچنین افزود:  توجه داشته باشید دمای هوای اتاق در طی روزهای گرم سال بهتر است از  ۲۳ درجه و در هوای سرد بیشتر از ۲۵ درجه نشود.

 

وی با بیان اینکه  نوزاد را خیلی نپوشانید تا عرق نکند گفت: کم خوردن و گرم بودن باعث بالا رفتن زردی میشود. این گرمای بیش از حد ممکن است منجر به سکته مغزی شود و درگیری کلیوی حتی مرگ را به دنبال دارد.

 

 به گفته دکتر وکیلی امینی زردی باعث میشود قسمتهای مختلف مغز رسوب کند و تارهای عصبی مغز را تخریب و به آنها آسیب برساند و منجر به عقب افتادگی ذهنی و معلولیت در حرکت گردد، اما مهمترین خطر زردی درگیر کردن سیستم  عصبی مغز می باشد.
 
وی تاکید کرد: باید بعد از ترخیص مادر از بیمارستان  کودک در طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت معاینه شود  اگر روز اول زردی داشته باشد غیر طبیعی است و زردی در روزهای دوم و سوم اتفاق می‌افتد.
 
وی با تاکید براینکه میزان زردی باید چک شود که به چه میزان است و اگر پزشک نیاز دید درمان های بعدی را شروع کند گفت: والدین باید توجه داشته باشند که برای درمان از لامپ های مخصوص استفاده کنند و به هیچ وجه از لامپ مهتابی استفاده نکنند.
 
این فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: در مواقعی که پزشک تشخیص میدهد که خون کودک نیاز به تعویض دارد و بهتر است  خانواده ها اجازه بدهند که خون تعویض شود چرا که این امر در درمان خیلی تاثیر دارد و یک هفته تا ۱۰روز طول می‌کشد تا زردی کودک بهبود یابد.
۱۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۰:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید