اخبار

چگونه "سرماخوردگی" را از "کرونا" تشخیص دهیم؟

چگونه "سرماخوردگی" را از "کرونا" تشخیص دهیم؟

روزهای پاییزی که از راه می‌رسند، انواع ویروس‌های تنفسی هم فعالیت خود را از سرمی‌گیرند که شایعترین آنها ویروس های سرماخوردگی هستند.

در سالهای گذشته با شروع علائم آبریزش بینی و سرفه و نهایتا گلودرد شکی نبود که افراد گرفتار یک سرماخوردگی ساده شده اند و عمده افراد هم با درمان های خانگی درمان می شدند، اما حالا چند سالی است که با وجود کرونا تشخیص این بیماری ها از یکدیگر کار بسیار دشواری شده، طوری که افراد با بروز علائم نمی دانند دقیقا گرفتار کدام ویروس شده اند. سرماخوردگی یا کرونا؟ و آیا باید به پزشک مراجعه کنند یا نه؟

در همین راستا برای تشخیص علائم سرماخوردگی و افتراق این بیماری از کرونا سراغ یک متخصص بیماریهای عفونی رفتیم

دکتر بهزاد مهدویان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه به لحاظ بالینی افتراق سرماخوردگی از کرونا بسیار کار دشواری است، گفت: این شباهت بسیار در سویه امیکرون به اوج خود رسیده است، چرا که عمده علائم این سویه هم مانند سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و... است.

وی افزود: اما چند نکته وجود دارد که شاید بتوان تا حد اندکی کرونا را از سرماخوردگی بوسیله آن تشخیص داد که از جمله آن طول مدت بیماری است.

دکتر مهدویان گفت: علائم سرماخوردگی بطور معمول دو تا سه روز ادامه دارد و کرونا به نسبت سیر طولانی تری داشته و شش تا هفت روز امکان تداوم علائم آن وجود دارد.

وی افزود: همچنین بروز علائم کوفتگی و بدن درد و نیز تب و بی حالی عمدتا در کرونا مشاهده می شود.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: نشانه دیگری که شاید بتوان بر اساس آن کرونا را از سرماخوردگی تشخیص داد، میزان درگیری سریع اعضای خانواده است. بطور معمول اگر اعضای خانواده ظرف مدت کوتاهی همگی درگیر شوند تشخیص ما در این زمینه عمدتا کرونا خواهد بود.

دکتر مهدویان خاطرنشان کرد: سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی قدرت سرایت بالایی دارد و فرد بیمار به راحتی می تواند 20 نفر را مبتلا کند.

وی افزود: نشانه دیگر برای تشخیص سرماخوردگی از کرونا مربوط به شرح حال بیمار است. بطور مثال اگر بیمار از مسافرت برگشته و یا در اماکن شلوغ حضور داشته شک ما بیشتر به سمت ابتلا به کرونا خواهد بود.

دکتر مهدویان گفت: در مجموع تفاوت این دو از یکدیگر کار بسیار دشواری است و نمی توان از طریق علائم بالینی بطور قطع در این باره نظر داد، بنابراین افراد در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی، باید آن را کرونا فرض کرده و حتما خود را قرنطینه کنند.

وی افزود: همچنین اگر افراد جزوگروه های در معرض خطر بوده و یا علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و درد درقفسه سینه دارند حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا هم گفت: در موج اخیر تعداد موارد مرگ و میر و بستری ها به شدت کاهش یافته بود که یکی از دلایل مهم آن بحث واکسیناسیون کرونا بود، چرا که عمده فوتی ها در این موج مربوط به افراد واکسینه نشده، بیماران زمینه ای و افراد کهنسال بود.

دکتر مهدویان گفت: در همین راستا از مردم تقاضا داریم که نسبت به واکسیناسیون و تکمیل آن غفلت نکرده و تا زمانی که ایمنی جامعه پایین نیامده نسبت به انجام آن اقدام کنند.
۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید