اخبار

با این 2 علامت "سرماخوردگی" را از "کرونا" تشخیص دهید

با این 2 علامت "سرماخوردگی" را از "کرونا" تشخیص دهید

 یک متخصص عفونی با تاکید بر سختی تشخیص کرونا از سرماخوردگی، گفت: در این بین دو علامت وجود دارد که می‌تواند تا حدی به تفکیک این دو از هم کمک کند.

دکتر روناک میلادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع عفونت های دستگاه تنفسی در فصل سرما گفت: با از راه رسیدن پاییز و زمستان عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی افزایش می یابد و با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر و مشابهت علائم آن با سرماخوردگی، برخی افراد این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

وی افزود: با توجه به مشابهت علائم این بیماری‌ها بویژه در سویه اخیر کرونا(امیکرون)، غالبا تشخیص آنها از یکدیگر بسیار دشوار است، اما دو علامت شاخص تقریبا وجود دارد که با وجود آنها می توان به ابتلای افراد به کرونا شک کرد و احتمال سرماخوردگی تا حد زیادی رد می شود.

دکتر میلادی گفت: یکی از این علائم سردرد است که در کرونا و بویژه سویه امیکرون شایع است، اما در سرماخوردگی به ندرت آن را مشاهده می کنیم.

وی افزود: دومین علامت نیز خستگی همراه با کوفتگی بدن است که به ندرت در سرماخوردگی مشاهده شده، اما در موارد ابتلا به کرونا شایع است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در خصوص سایر علائم هم تفاوت های هرچند نامحسوسی میان کرونا و سرماخوردگی وجود دارد، از جمله اینکه در سرماخوردگی معمولا شاهد ابتلای خانوادگی نیستیم و اگر همه افراد خانواده به سرعت مبتلا شدند می توان به وجود کرونا شک کرد.

وی افزود: همچنین در کرونا سرفه ها خشک و طولانی‌تر است، اما در سرماخوردگی معمولا سرفه های کوتاه مدت و ملایم تری را شاهد هستیم.

دکتر میلادی گفت: در خصوص تعریق شبانه هم معمولا این علامت را در امیکرون بیشتر شاهد هستیم تا سرماخوردگی.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: همچنین علامت تنگی نفس قاعدتا در سرماخوردگی مشاهده نمی شود، اما در برخی موارد شدید ابتلا به کرونا می توان این علامت را مشاهده کرد.

دکتر میلادی گفت: در خصوص سایر علامت ها مانند گلودرد و آبریزش بینی تشابه بسیاری میان امیکرون و سرماخوردگی وجود دارد و در هر دو علامت تب هم به ندرت دیده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در خصوص مدت زمان بیماری هم بطور معمول سرماخوردگی دو تا سه روز بوده و اگر بیماری بیش از این طول کشید باید به ابتلای افراد به کرونا شک کرد.

دکتر میلادی با بیان اینکه تشخیص قطعی سرماخوردگی از کرونا کار بسیار دشواری است، گفت: در همین راستا توصیه می شود افراد با مشاهده علائم سرماخوردگی حتما خود را قرنطینه کرده و از سرایت بیماری به سایر اعضای خانواده و اطرافیان جلوگیری کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود با توجه به نقش موثر واکسن در کاهش مرگ و میر و آمار بستری های کرونا، حتما افراد نسبت به تکمیل هرچه سریعتر واکسیناسیون خود اقدام کنند.
۲۵ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید