اخبار

اگر چاق هستید بهتر است آهسته و تدریجی وزن کم کنید

اگر چاق هستید بهتر است آهسته و تدریجی وزن کم کنید
 
یک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه وزن یکی از شاخص های مهم سلامتی است، گفت: تغییرات وزن انسان تابع چند عامل است، اگر این تغییرات درست و علمی نباشد به سلامتی صدمات بسیار می رساند.
 
"دکتر سید مصطفی نچواک" طی گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه با طرح این سوال که چرا چربی اضافی در بدن ایجاد می شود، گفت: این موضوع‌مسئله ای بسیار ساده است، وزن ما تابع دو‌متغیر است یکی میزان انرژی دریافتی  و دیگری میزان انرژی مصرفی به عبارتی دیگر میزان غذایی که می خوریم و میزان کار و فعالیتی که انجام می دهیم، وقتی میزان دریافت کالری و انرژی بیشتر باشد، بدن هیچ راهی برای تعامل با این‌کالری اضافی ندارد جز اینکه به راحتی آن‌را به چربی تبدیل کند و البته این کار به راحتی در بدن انجام می شود.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد، مسیرهایی در بدن ایجاد شده که می تواند این کالری اضافی را به چربی تبدیل کند البته آگاه باشیم فرایند تبدیل کالری اضافی به چربی می تواند آسیب های دیگری همانند کاهش طول عمر به همراه داشته باشد .
 
دکتر نچواک ادامه داد: اگر می خواهیم از دست چربی های اضافه بدن خلاص شویم در گام نخست نباید بیشتر از نیاز بخوریم به عبارتی نباید کالری بیشتر از نیاز بدن مصرف کنیم و اگر اینکار را کردیم باید کالری اضافه را مجددا به انرژی تبدیل کنیم.
 

وی معتقد است، برای رهایی از چاقی بدن باید اندکی گرسنگی تحمل کرد که درست ترین راه است و بهتر است این کار با مشورت با متخصصی که با علم تغذیه آشنایی دارد انجام شود، منطقی است که کاهش وزن زمانبر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بازگشت وزن به عنوان خطری دیگر یاد کرد و گفت: این معضل برای افرادی است که برای کاهش وزن عجله می کنند و باید در کاهش وزن صبوری کرد.

وی اضافه کرد، یکی از مواردی که‌می تواند کالری اضافه را به انرژی تبدیل کند این است که بدن ما باید از نظر تعادل انرژی دارای تراز منفی شود یعنی میزان ورودی انرژی کمتر از میزان‌خروجی شود به عبارتی کمتر بخوریم و یا اینکه میزان خروجی و مصرف انرژی بدن بیشتر از میزان ورودی انرژی باشد یعنی فعالیت بیشتری داشته باشیم که البته مورد اول یعنی کم خوردن قطعا نتیجه بخش تر است .
 
این متخصص با تاکید براینکه برای کاهش وزن نباید عجله کرد، گفت: اینکار غیرعلمی و غیراستاندارد است و مشکلات دیگری برای  بدن ایجاد می کند.
 
وی باردیگر بر منفی کردن تراز دریافت انرژی و کاهش تدریجی وزن تاکید کرد و افزود: مزیتی که خدای متعال در بدن ما ایجاد کرده اینست که اگر به عنوان مثال ما با 20کیلو اضافه وزن مواجه هستیم  و در اثر این اضافه وزن مشکلات جسمی و متابولیکی در بدن ایجاد شده باشد با کاهش حتی صد گرم از وزن بدن می توان شاهد تغییرات مثبت در سوخت و ساز بدن بود پس باید دقت نمود در کاهش وزن عجله نکنیم و برای کاهش وزن از یک الگوی تدریجی و آهسته تبعیت نماییم .
 
دکتر نچواک افزود: افرادی که به سمت جراحی برای از بین بردن چربی می روند معمولا افراد مقاوم به رژیم هستند و یا اراده لازم برای کاهش وزن استاندارد را ندارند، انواع پیکرتراشی عوارض جانبی و خطرناکی دارد و حتما باید تحت نظر یک تیم از متخصصان و جراحان مجرب قرار گیرند تا بررسی شود که برای این جراحی مناسب هستند یا نه.
 
 
۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید