اخبار

هپاتیت چقدر خطرناک است ؟ / راههای انتقال و پیشگیری آن

هپاتیت چقدر خطرناک است ؟ / راههای انتقال و پیشگیری آن

 

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: هپاتیت نوعی التهاب کبد است که معمولاً بر اثر ورود عفونت ویروسی به وجود می آید و علاوه بر ویروسها عوامل دیگری مانند داروها ، مصرف الکل ، بیماری خود ایمن نیز باعث این بیماری می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر محمد حسین زمانیان خطر هپاتیت ها را  مزمن شدن ، تبدیل شدن به سیروز کبدی و سرطان کبد دانست و گفت: اگر هپاتیت شدید باشد نارسایی کلیه ، اختلال ، انعقاد خون ، جمع شدن آب در شکم ( آسیت) آنسفالوپاتی کبدی (کما) را نیز به همراه دارد.

وی  هپاتیت های A ، B ، C ، D، E را از شایع ترین انواع هپاتیت ها دانست و گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هم اکنون 354 میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت نوع B و C هستند.

این پزشک متخصص گفت: در هپاتیت های ویروسی عفونتی که در کبد ایجاد می شود باعث آسیب به کبد می شوند.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت نوع A و E  از راه دهانی ، مدفوعی و غذایی منتقل می شود گفت : هپاتیت A کوتاه مدت است و در اثر خوردن آب آلوده ایجاد شده و معمولاً خود بخود خوب می شود و در بچه ها نیز بیشتر دیده می شود اما در نوع E خطر اصلی برای مادر باردار است که خطر نارسایی شدید کبد برای وی دارد.

دکتر زمانیان با بیان اینکه هپاتیت نوع B یک عفونت مزمن و طولانی مدت است که از راه ترشحات آلوده به این ویروس مثل خون ، رابطه جنسی و همه ترشحات مایعات بدن منتقل می شود گفت: متاسفانه حدود 257 میلیون نفر در دنیا به این نوع هپاتیت مبتلا هستند .

 به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه هپاتیت نوع B از طریق بزاق منتقل نمی شود بنابر این  خوردن غذای مشترک و قاشق چنگال مشترک با فرد مبتلا مانعی ندارد اما اگر بیمار خونریزی لثه داشته باشد بزاق آلوده به خون باعث انتقال آلودگی می شود.

وی همچنین با بیان اینکه هپاتیت نوع B  از راه دست دادن ، سرفه ، عطسه و شیردادن منتقل نمی شود تاکید کرد : این نوع از هپاتیت در اثر استفاده از تیغ مشترک ، سرنگ مشترک ، وسایل خال کوبی ، مسواک مشترک و از مادر به جنین نیز منتقل می شود.

دکتر زمانیان با بیان اینکه این نوع هپاتیت واکسن و ایمنوگلوبولین دارد گفت: واکسن در موقع تولد به همه نوزادان تزریق می شود به صورتی که روز اول تولد دوز اول ، یکماه بعد دوز دوم و  6 ماه بعد دوز سوم  تزریق می گردد.

به گفته وی اگر مادری مبتلا  به هپاتیت B است باید برای نوزادش هم ایمنوگلوبین و هم واکسن نوع B تزریق شود و اگر فرد واکسن نزده ای با یک فرد هپاتیت B از طریق جنسی و یا سرنگ مشترک آلوده شود بازهم باید واکسن و ایمنوگلوبین نوع  B ‌هم زده شود.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت نوع B و C قبلا بیشتر از طریق خون انتقال می یافت گفت: اکنون با انجام یک سری آزمایشات و بررسی هایی که بر روی خون گرفته شده انجام می شود هپاتیت از این طریق منتقل نمی شود و بیشتر از طریق ارتباط خون فرد آلوده روی مخاط یا بریدگی و زخم های خاص فرد سالم و یا برخورد سرنگ آلوده به دست پرستار و مراقبت کنندگان این بیمارها است.

به گفته این پزشک متخصص راه های انتقال هپاتیت نوع D نیز به دلیل وابسته بودن آن به هپاتیت نوع B نیز همانند همین نوع می باشد.

دکتر زمانیان همچنین تنها راه پیشگیری به هپاتیت C را نیز عدم تماس با خون و رعایت بهداشتی موارد ذکر شده دانست و گفت: این نوع از هپاتیت واکسن و ایمنوگلوبین نیز ندارد.

وی با بیان اینکه هپاتیت نوع A  هم واکسن و هم ایمنوگلوبین دارد گفت: افراد زیر یکسال و بالای 40 سال برای پیشگیری باید ایمنوگلوبین هپاتیت A بگیرند و افراد یکسال تا 40 سال نیز برای این منظور واکسن َهپاتیت A بگیرند.

وی با بیان اینکه علائم بالینی هر نوع هپاتیت ویروسی شبیه آنفلوانزا است گفت: تب ، کوفتگی ، درد بدن ، خستگی مفرط ، ادرار تیره یا زرد رنگ ، کم شدن اشتها ، زردشدن پوست و چشمها از جمله این علائم است اما با انجام یک سری آزمایشات تشخیصی هپاتیت و نوع آن مشخص می شود.

دکتر زمانیان گفت:  هپاتیت نوع A و E  نیازمند درمان اختصاصی نیست و خود به خود خوب می شود اما برای درمان نوع BوC یک سری داروهای ضد ویروسی تجویز می شود.

 

  

۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید