اخبار

این قاتل خاموش در کمین است ؛ فشارخونتان را بگیرید!

این قاتل خاموش در کمین است ؛ فشارخونتان را بگیرید!

 

افزایش فشار خون از بیماریهای شایع در دنیا که متاسفانه حدود 30% مردم جهان درگیر آن هستند و مسئول بسیاری از مرگها در سراسر جهان می باشد.

یک متخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه بیماری افزایش فشار خون در همه افراد باعث ایجاد علائم نمی شود گفت: بعضی از افراد با فشارخون خیلی بالا ممکن است علائم واضحی نداشته باشند و تنها بعضی  افراد با افزایش فشارخون دچار علائمی مانند سردرد ، سرگیجه ، گرگرفتگی و... می شوند.

دکتر سعیده بخشی طی گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه، بر بیماریابی فشارخون با توجه به عوارض خطرناکی که این بیماری دارد تاکید کرد و گفت:  بیماری عروق کرونر قلب ، نارسایی احتقانی قلب ، سکته مغزی ایسکمیک و خونریزی دهنده ، نارسایی کلیه ، عوارض چشمی و بیماری عروق محیطی بعضی از این عوارض بسیار خطرناک است بنابر این بیمار یابی در این خصوص بسیار ضرورت دارد.

به گفته وی افزایش فشارخون به فشارخون بیشتر یا مساوی 140/90 (140 بر روی 90 میلیمتر جیوه) گفته می شود.

دکتر بخشی با بیان اینکه افزایش فشارخون به دو دسته کلی فشارخون اولیه 95% و فشارخون ثانویه تقسیم می شود گفت: شایعترین نوع فشارخون نوع اولیه است که بیشتر زمینه خانوادگی دارد و در سنین 55-30 سال بیشتر دیده می شود بنابر این افراد 55-30 سال با سابقه خانوادگی فشارخون حتما بایستی جهت سنجش فشارخون به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه درخصوص فشار خون ثانویه گفت: این نوع فشارخون تحت تاثیر عوامل محیطی مانند: افزایش سن ، چاقی،نمای توده بدنی (BMI) مساوی یا بیشتر از 25 ، افزایش مصرف نمک ، کاهش مصرف کلسیم ، کاهش مصرف پتاسیم ، مصرف الکل و سیگار ، استرس و کاهش فعالیت روزانه ایجاد می شود.

وی با اشاره به اهمیت عوامل محیطی در افزایش فشارخون افزود: تمام افراد مخصوصاً بیماران مبتلا به فشارخون بایستی نمک کمی مصرف کنند ضمن اینکه مصرف کلسیم (لبنیات کم چرب) و مصرف پتاسیم (سبزیجات تازه) را بیشتر کنند.

دکتر بخشی توصیه کرد: در صورت چاقی وزن را کم کنند ،مصرف الکل و سیگار را قطع  و در صورت استرس حتما به روان پزشک مراجعه کنند و فعالیت روزانه مخصوصاً به صورت پیاده روی داشته باشند.

وی تاکید کرد: علی رغم توصیه های بالا اگر فشارخون کنترل نشود نیازمند مصرف دارو تحت نظر پزشک می باشند.

 

 

۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید