اخبار

صدای سکته مغزی را بشنویم و بدانیم!

صدای سکته مغزی را بشنویم و بدانیم!

 

دکتر پیام ساری اصلانی متخصص مغز و اعصاب و دبیر کل سکته حادمغزی (کد 724) به بهانه روز جهانی استروک یا سکته حاد مغزی ( 7 آبان ماه)  به 2 نوع کلی سکته مغزی تحت عنوان خونریزی و لخته مغزی اشاره کرد و گفت: سکته مغزی در اثر پاره شدن رگ است که یک سری علائم مانند:سنگینی زبان ، ضعف دست و پا و یا اختلال تکلم  را به همراه دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه وی در مورد اهمیت دانستن سکته مغزی ایسکمیک یا لخته خون در رگ گفت: اهمیت آن این است که ما 4 ونیم تا 6 ساعت وقت داریم که بیمار را به اورژانس بیاوریم و یا  و اگر خود بیمار توان آن را دارد خودش با 115 تماس بگیرد تا این زمان طلایی را از دست ندهیم .

به گفته وی با توجه به امکاناتی که اکنون در دست هست در کرمانشاه بیمارستان امام رضا(ع) و انشاالله در آینده نزدیک در بیمارستان فارابی با تزریق دارویی می توان این لخته را از بین برد و یا حتی اقدامات بیشتری هم مانند آنژیوگرافی اضطراری برای نجات بیمار انجام داد.

دکتر ساری اصلانی با اشاره به شعار روز جهانی سکته مغزی تحت عنوان " دقیقه ها می توانند نجات بخش زندگی باشند" گفت: نکته مهم این است که ما نباید زمان را از دست بدهیم و مهم این است که به محض علائم سکته حاد مغزی مانند: کج شدن صورت ، غیر قرینه شدن صورت ، اختلال در تکلم و ضعف دست و پا بلافاصله با 115 تماس گرفته شود و یا اینکه بیمار بلافاصله به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کند.

همچنین دکتر لیلا افشار هزارخانی متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سکته مغزی نیز در مورد روش های نوین درمان سکته مغزی با بیان اینکه،درمان های ما به 2 گروه دارویی و روش آنژیوگرافی تقسیم می شود گفت: درمان دارویی توسط داروی آر تی پی ای (RTPA ) انجام می شود که اگر علائم سکته مغزی را بشناسید و بتوانید در 4 ساعت و نیم اول مراجعه کنید این درمان می تواند مفید باشد زیرا از هر 10 نفری که در 4 ساعت و نیم اول به بیمارستان مراجعه می کنند یک تا 2 نفر می توانند از درمان سود ببرند و برای همیشه از فلج نجات پیدا کنند.

وی در خصوص روش دوم نیز بیان کرد: از سال 1400 برای اولین بار در کرمانشاه بیمارانی که در تایم مناسب مراجعه می کنند اگر به روش دارویی لخته از بین نرفته باشد به روش آنژیوگرافی و با کمک دستگاهها لخته را از بدنشان خارج می کنند که برای این درمان هم تا 6 ساعت فرصت داریم .

دکتر هزار خانی با تاکید بر اهمیت این موضوع که علائم و صدای سکته مغزی را بشنویم و بدانیم گفت: اگر به صورت ناگهانی دچار کجی در صورت، اختلال در حرف زدن و یا لمسی دست و پا شدیم همه اینها صدای سکته مغزی است و باید خیلی سریع خودمان را به اولین مرکز یعنی بیمارستان امام رضا(ع) و یا فارابی برسانیم.

وی اظهار داشت: وقتی فردی دچار فلج یک نیمه از بدن خود می شود تا آخر عمر محدودیت های زیادی که برای بسیاری از بیماران ایجاد می شود هم از نظر مالی و هم از نظر جسمی فشار زیادی به خانواده وارد می کند.

این عضو هیآت علمی دانشگاه یادآور شد :همیشه یادمان باشد درست است  که 4 ساعت و نیم فرصت هست اما ساعت های اول برای درمان بهتر است یعنی مریضی که در ساعت اول مراجعه می کند با مریضی که بعداز 4 ساعت می آید بازهم پاسخ دهی بهتری به درمان دارد.

 

۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید