اخبار

بیماران مبتلا به آسم بخوانند!

بیماران مبتلا به آسم بخوانند!
 

 بیماری آسم یک بیماری افزایش تحریک پذیری مجاری هوایی که با افزایش اسپاسم مجاری و علائم سرفه ، تنگی نفس و خس خس سینه بروز می کند واز سنین کودکی شروع شده و دربرخی ممکن است از سنین بزرگسالی بروز کند.

یک متخصص بیماریهای داخلی گفت: درمان زودرس عفونتهای تنفسی و سینوزیت به پیشگیری و کاهش حملات آسم کمک می کند

دکتر بیتا انوری در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه گفت: افراد مبتلا به آسم باید از تماس با عوامل حساسیت زای شناخته شده که بخصوص در تماسهای قبلی تجربه دارند اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به آسم باید از تماس با هر فرد مشکوک به بیماریهای عفونی و بخصوص عفونتهای تنفسی ویروسی پرهیز نمایند گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بخصوص در مواقع وقوع علائم ببماری تنفسی در بستگان و اعضای خانواده توصیه میشود.

به گفته وی شستشوی منظم ملحفه و بالش و لباسها و نظافت محیط زندگی در کاهش تماس با عوامل تشدید حملات موثر است.

دکتر انوری تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا بصورت سالانه در اواخر شهریور و ابتدای پاییز ضروری است و نیز واکسن پنوموکوک که هر ۵ سال یکبار باید تزریق می شود مهم است.

  این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: اسپری آتروتروپیوم بروماید در حملات آسم و بروز تنگی نفس شدید مانند سالبوتامول اثربخشی خوبی دارند

 
وی با بیان اینکه استفاده از دمیار هنگام استفاده از اسپری بسیار اهمیت دارد و به افزایش ورود محتویات دارو به ریه کمک می کند گفت: هر بیمار آسمی باید نحوه استفاده از دمیار را بخوبی یاد بگیرد و در فواصل منظم ویزیتهای پزشکی داشته باشند.
 
دکتر انوری با تاکید بر اینکه بسیار مهم است که بیماران آگاه باشند اسپری سالبوتامول به تنهایی صرفا در حملات آسم مورد استفاده قرار کیرد گفت: این اسپری بعنوان درمان نگهدارنده آنهم به تنهایی نه تنها به بهبود بیمار کمک نمی کند بلکه بعلت بهبود سریع و مقطعی علائم باعث غفلت بیمار از مصرف داروهای ضروری نگهدارنده بخصوص کورتونهای استنشاقی مانند اسپری فلوتیکازون, بودزوناید یا فرمهای ترکیبی آنها خواهد شد و این موضوع مرگ و میر در بیماران آسم را افزایش میدهد.

 

این متخصص داخلی درمانهای نگهدارنده جهت پیشگیری از حملات بعدی در آسم را ضروری دانست و گفت: دفعات و مدت مصرف آنها بسته به شدت بیماری تغییر میکند, ولی باید بسیار توجه داشت: که تا ۳ ماه پس از بروز حمله آسم به هیچ عنوان نباید درمانها را بدون مجوز پزشک قطع کرد و پس از مدت ۳ ماه نیز معمولا کاهش دوز داروها در صورت عدم عود حملات در دستور کار است نه قطع ناگهانی درمان.

 
دکتر انوری گفت: در حال حاضر اسپری سیمبیکورت یا بودفورم حاوی دو دارو یعنی بودزوناید بعنوان کورتون استنشاقی و فورمترول بعنوان محرک طولانی اثر گیرنده های بتای سیستم سمپاتیک بعنوان داروی نگهدارنده در دسترس هستند.
 
به گفته وی فرآورده دیگر شامل سرتاید یا سروفلو حاوی فلوتیکازون بعنوان کورتون استنشاقی و سالمترول بعنوان محرک طولانی اثر گیرنده بتای سیستم سمپاتیک بعنوان داروی نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرند.
 
 

 

 
۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید