اخبار

دیابت شایعترین علت نارسایی کلیه در جهان است

دیابت شایعترین علت نارسایی کلیه در جهان است
 
یک فوق تخصص غدد گفت: دیابت شایعترین علت نارسایی کلیه ، قطع عضو و نابینایی درجهان است ، طی ۲۰ سال گذشته تعداد افراد دیابتی ۲ برابر شده است متاسفانه دیابت درمان قطعی ندارد اما راههای پیشگیری آن کاهش وزن ، استفاده از غذاهای سالم ، زندگی فعال و انجام مناسب ورزشها می باشد.
 
دکتر مهرنوش شمشادی به مناسبت روز جهانی دیابت و در آغاز هفته حمایت از بیماران کلیوی (23 آبان) طی گفتگویی با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه گفت: در بیماری دیابت بدن توانایی تولید انسولین و یا استفاده از آن جهت نیازهای بدن را ندارد و زمانیکه انسولین کافی در بدن تولید نشود و یا سلولها به انسولین پاسخ مناسب ندهند قندخون در بدن بالا می رود و در طی زمان این قندخون موجب مشکلاتی در بدن مثل بیماریهای قلبی، اختلالات بینایی  ومشکلات کلیوی می شود.
 
وی با اشاره به سه نوع دیابت نوع1 ، نوع 2 و دیابت بارداری گفت: دیابت نوع یک  ۵ تا ۱۰ درصد کل انواع دیابت را شامل می شود و با مکانیسم خودایمنی باعث ایجاد بیماری شده و سبب ازبین رفتن سلولهای انسولین ساز بدن می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: علائم در سن کودکی یا نوجوانی دیده می شود و به سرعت پیشرفت می کند  و چون تولید انسولین ازبین می رود نیاز به تزریق انسولین مادام العمر خواهند داشت.

 

دکتر شمشادی درخصوص دیابت نوع 2 که شایعترین نوع دیابت هست و بالای ۹۰ درصد دیابت را شامل می شود نیز گفت: در این نوع دیابت بدن نمی تواند به خوبی به انسولین پاسخ دهد و قند خون را نرمال نگه دارد البته درجاتی از کاهش میزان انسولین نیز در این بیماران وجود دارد این بیماری در طی طول عمر پیشرفت می کند و در بزرگسالی بروز می کند.
 
به گفته وی دیابت نوع 2 ممکن است علائمی در ابتدا نداشته باشد بنابراین حتما بیماریابی یا آزمایش قندخون در افراد ضروری می باشد و برخلاف دیابت نوع یک در دیابت نوع 2 می توان از بروز آن با کاهش وزن، غذاهای سالم و ورزشهای منظم‌ جلوگیری کرد.
 
دکتر شمشادی همچنین در خصوص دیابت بارداری گفت:  در مادر بارداری که سابقه افزایش قندخون قبل از بارداری نداشته است و در سه ماهه دوم به بعد افزایش قندخون داشته باشد تشخیص دیابت بارداری است که معمولا بعد از تولد نوزاد به حالت عادی برمی گردد البته این مادران نیاز به بررسی مادام العمر دارند.
۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید